Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cursus korte verhalen schrijven NHA

Beste allemaal, Vol goede moed was ik begonnen met de cursus korte verhalen schrijven van de NHA. Nadat ik mijn eerste les had ingestuurd wachtte ik op de correctie terug van de docent. Dit liet wat langer op zich wachten, omdat de docent in kwestie met vakantie was. Eindelijk een mailtje in de mailbox, uw huiswerk is nagekeken. De feedback op mijn eerste werk was heel zuinig: "Welkom bij de cursus. Leuk dat je ambitie hebt. Ik zal je zo goed mogelijk coachen op je schrijverspad. Heb je vragen stel ze gerust. Voor deze les een 7." "Heb je vragen stel ze gerust." Hoe dan? Je kunt alleen maar contact leggen door achter je huiswerk, je vragen e.d. te noteren. Ik zit niet te wachten op een cijfer, maar op een juiste feedback op alle nodige aspecten, en die kan ik hier van jullie ook krijgen. Mijn proefperiode is in deze tijd dus allang verlopen en nou? Wil ik het nu opzeggen, moet ik de periode van drie maand, e.d. in acht nemen. Wie heeft er een tip? Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik als enige reactie op mijn tekst kreeg: 'Voor deze les een 7' dan zou ik dat te mager vinden. Waarom die 7? Wat was er al goed en wat nog niet. Dat zou ik interessant vinden. Ik neem aan dat er een mogelijkheid is om dat aan te kaarten. In ieder geval zou ik deze vragen meesturen met je volgende huiswerk als je geen andere vraagmogelijkheid kunt vinden. Dat kan natuurlijk altijd.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf zou ik in zo'n geval bij mijn volgende huiswerkopdracht echt specifiek vragen om wat ik wil en laten weten wat ik verwacht. Krijg ik daarna nog geen nuttig antwoord, dan laten weten aan de docent dat (en waarom) ik niet tevreden ben en of: doorgaan, als ik de cursus tóch leuk vind, of: opzeggen, een schriftelijke klacht indienen bij NHA, en hier op het forum, in het topic dat ik eerder noemde, mijn ervaringen met de cursus posten (zodat anderen ook nog wat aan de info hebben).

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Bako, Ik heb jaren geleden een cursus kinderverhalen schrijven gevolgd bij de NHA, van die leraar kreeg ik heel goede feedback bij het terugsturen van het huiswerk. Dat ging nog antiek, op papier en per post dus. Als ik vragen had over de betreffende les, stelde ik die onder aan mijn huiswerk, en die vragen werden keurig beantwoord. Later heb ik samen met mijn man de cursus AOV, inmiddels omgedoopt tot Startend Ondernemer MKB, gevolgd. Ook hierbij heel goede ervaringen wat betreft vragen en uitleg. Dit ging ook nog per post. In 2009 ben ik gestart met de cursus copywriter, helaas na 2 lessen gestopt wegens ziekte. Dit ging per email maar van de lerares kreeg ik een apart mail-adres voor het stellen van vragen over de lopende les. (de eerste keren had ik vragen gesteld onder aan het huiswerk maar dat vond zij niet prettig). Dit heb ik sinds vorige week weer opgepakt, ik ben nu met het huiswerk van les 3 bezig. Ik weet dat de betreffende lerares gestopt is, dus met de nieuwe docent heb ik nog geen ervaring. Je ziet, ik heb met 3 verschillende docenten van NHA goede ervaringen, ook met tijdelijk stoppen en later weer oppakken van de cursus ben ik goed geholpen. (binnen de 5 jaar is dat geen probleem). Dus het is niet standaard voor docenten van schriftelijke opleidingen, en ook niet voor docenten van NHA, dat je geen goede feedback krijgt. Als ik jou was zou ik bij het volgende huiswerk gerichte vragen stellen, evt. ook nog over de eerste les. En vragen of het ok is dat je op deze manier vragen stelt, of dat je dat op een andere manier moet doen. Krijg je daarna nog geen feedback, dan kun je met gerichte argumenten nogmaals contact opnemen met NHA en eventueel om een andere docent vragen. Veel succes, en ik hoop toch ook veel plezier met je cursus. Want heus, het kan ook heel prettig verlopen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja. 'Je hebt een 7' zou ik geen karige feedback willen noemen, maar in het geheel geen enkele feedback. Het slaat nergens op, wat een teleurstelling. Ik weet geen oplossing die al niet eerder genoemd is, ik kan alleen zeggen dat ik zelf met veel plezier twee cursussen bij het SKVR in Rotterdam heb gevolgd (nee ik heb geen aandelen). Daar zit je gewoon met een klasje en een docent. Beide cursussen waren nuttig en bovendien erg leuk. Maar misschien is Rotterdam wel veel te ver weg voor jou, dat weet ik natuurlijk niet. Gijs

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me trouwens af wie al die zogenaamde ''docenten'' zijn bij die NHA & LOI cursussen. Volgens mij zijn het mbo-ertjes die geen verstand van de materie hebben.
Stel je eens voor dat het diezelfde mbo-ertjes zijn die geen verstand van de materie hebben die ook hier op SO cursussen verzorgen. Of erger, dat die 'zogenaamde docenten' straks de recensie van jouw boek gaan schrijven... *** Zelf heb ik geen schrijfcursus bij het NHA gevolgd. Omdat veelvuldig reizen om persoonlijke redenen voor mij onpraktisch zijn heb ik wel andere lessen, met verschillende docenten, op afstand gevolgd. De ene docent is de andere niet. Ik hoef maar terug te denken aan de wiskundelessen op de middelbare school. Niets snapte ik ervan. Tot ik het daaropvolgende jaar les kreeg van een andere docent. Mijn wiskunde-light-bulb-moment was op beide schooletages waar te nemen. Van de eerste leraar kreeg ik te horen: 'Weer een mager zesje. Je begrijpt er maar niets van.' Van de andere kreeg ik te horen: 'Ik zie dat je het niet snapt. Ik help je tot het je wél lukt. Wiskunde is een heel mooi vak.' Hetzelfde zal gelden voor docenten die schrijfcursussen of -opleidingen geven. Alle docenten hebben eerder iets gepubliceerd - een van de voorwaarden om les te mogen geven. Docenten zijn veelal schrijvers (m/v) die enkel door publicatie van hun boeken zich niet een sloepje aan de Côte d'Azur kunnen veroorloven. Dat lukt maar enkelen. De overigen geven les bij de NHA, SO, LOI of anderszins. Een bittere noodzaak om niet verplicht rond te hoeven dolen op het Werkplein. Sommigen 'doen het er wel even naast' en maken zich er met een jantje-van-leiden van af. Deze 'halfgoden' schrijven liever zelf, dan jou hun vak bij te willen brengen. Anderen zijn als mijn tweede wiskundeleraar, een toegewijde docent (m/v) die je met aandacht de liefde voor het vak bijbrengt. Beide docenten en hun manier van lesgeven heb ik mogen ervaren. De toegewijde docenten ben ik nóg dankbaar. Bako, je hebt een jantje-van-leiden getroffen. Ik zou een andere docent EISEN. Het vak verdient het. Lukt het je niet een andere docent te krijgen, dan zou ik stoppen. Jammer van het geld, dat komt wel weer terug, de tijd die je er nodeloos aan besteedt nooit meer.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een schrijfcursus gevolgd bij de LOI 'korte verhalen en romans schrijven'. Daar heb ik echt ontzettend veel van geleerd, super docent, die heel gerichte feedback gaf, veel technisch inhoudelijke tips en ook heel snel. Jaren geleden ben ik begonnen met een cursus bij de NHA, maar daar vind ik de begeleiding ook minder. Voor de laatste opdrachten kreeg ik als feedback: geweldig, ik word het verhaal in gesleept en ik zit met rode oortjes te lezen en wil alleen maar weten hoe het verder gaat. En dan vier keer een 9 (ze geven geen 10). Dat is leuk voor mijn ego natuurlijk, maar ik leer er niet echt iets van. Ik vind dus duidelijk dat je niet alle cursussen op één hoop kunt gooien. Wel heb ik gemerkt dat je in de praktijk veel meer leert dan van een cursus, maar misschien heb ik gewoon geluk gehad dat ik in de praktijk tegen de juiste redacteuren ben aangelopen. Voor topic-opener, ik zou de volgende opdracht gewoon maken en dan heel duidelijk maken wat je wensen en verwachtingen van de cursus zijn. Succes ermee!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gekeken, maar ik zie daar niets wat mij van haar kunnen kan overtuigen. In zo'n geval zou ik zeker aanbevelingen van derden nodig hebben om overstag te gaan.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik volg de cursus: "korte verhalen schrijven" bij NHA. In het begin kreeg ik heel summier antwoord, nog net niet alleen een punt, maar wel nagenoeg. Heb daar bij het insturen van les 2 meteen iets van gezegd, want alleen gaan schrijven zonder feedback, heb ik niks aan. Vanaf toen ging het een stuk beter. Ik ging ook eens kijken op de plaza, waar je medestudenten kunt treffen. Nu, ook dat is heel lastig, want bijna niemand komt op die plaza. Uiteindelijk toch iemand gevonden, die dezelfde cursus doet en ook nagenoeg net zo ver is. Zij heeft een andere docent en we vergelijken steeds elkaars feedback en dat is dan toch ook wel weer leerzaam. Ik ben nog helemaal nieuw in het schrijfgebeuren ( op wat amateuristische stukjes na, die toevallig goed in de smaak vielen bij de betreffende doelgroep), dus er valt nogal snel voor mij iets te leren :) , maar ik zou de cursus niet echt aanbevelen bij anderen en zeker niet als je al wat meer ervaring hebt met schrijven. Ik heb het idee dat ik op SOL meer leer van alle feedback op de ingezonden stukjes bij proeflezen.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zoals gezegd bezig met de NHA kinderverhalen schrijven, maar de docente mailde vandaag (in reactie op de laatste opdracht die ik heb ingestuurd), dat ik beter kan stoppen, omdat ze me niets meer kunnen leren. Jammer, want er is natuurlijk nog meer dan genoeg te leren, maar blijkbaar niet bij de NHA. Opdrachten insturen en steeds te horen krijgen dat het heel goed is, is goed voor mijn zelfvertrouwen als schrijfster (daar ontbreekt het nogal aan), maar is natuurlijk niet erg leerzaam. Ik ga dus inderdaad stoppen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zoals gezegd bezig met de NHA kinderverhalen schrijven, maar de docente mailde vandaag (in reactie op de laatste opdracht die ik heb ingestuurd), dat ik beter kan stoppen, omdat ze me niets meer kunnen leren. Jammer, want er is natuurlijk nog meer dan genoeg te leren, maar blijkbaar niet bij de NHA. Opdrachten insturen en steeds te horen krijgen dat het heel goed is, is goed voor mijn zelfvertrouwen als schrijfster (daar ontbreekt het nogal aan), maar is natuurlijk niet erg leerzaam. Ik ga dus inderdaad stoppen.
Niet echt een commercieel handige reactie, wel eerlijk.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zoals gezegd bezig met de NHA kinderverhalen schrijven, maar de docente mailde vandaag (in reactie op de laatste opdracht die ik heb ingestuurd), dat ik beter kan stoppen, omdat ze me niets meer kunnen leren. Jammer, want er is natuurlijk nog meer dan genoeg te leren, maar blijkbaar niet bij de NHA. Opdrachten insturen en steeds te horen krijgen dat het heel goed is, is goed voor mijn zelfvertrouwen als schrijfster (daar ontbreekt het nogal aan), maar is natuurlijk niet erg leerzaam. Ik ga dus inderdaad stoppen.
Niet echt een commercieel handige reactie, wel eerlijk.
Ik heb vooruit betaald, dus ik denk niet dat ik nog iets terug krijg...

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een update: ik krijg inderdaad mijn geld niet terug, omdat ik te lang geleden ben begonnen (je mag vijf jaar over de cursus doen). Ik heb nu met de docente afgesproken dat ik de opdrachten helemaal loslaat en steeds stukken van mijn manuscript instuur, die zij voorziet van commentaar, en waarbij ze antwoord geeft op gerichte vragen van mij, of iets niet te veel dialoog is, of te onduidelijk als je deel 1 hebt gemist (het is een vervolg dat ook onafhankelijk gelezen moet kunnen worden). Dat werkt heel fijn. Zij fungeert eigenlijk als professionele proeflezer en scriptbeoordeler.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een tijd geleden de cursus korte verhalen bij NHA afgewerkt. Ik kreeg daar altijd goede punten (8-9.5 op tien) en zeer lovende kritieken. Toen de cursus klaar was en ik mijn eerste ms af had stuurde ik het dus vol goede moed naar een tweetal beoordelingsbureaus. Ik zat natuurlijk een paar weken vol spanning te wachten tot ik de beoordelingen kreeg en die vielen zwaar tegen. Een kort verhaal beoordelen is natuurlijk iets heel anders dan een ms beoordelen en ik had helemaal niet vewacht dat ik commentaar in de zin van: 'dit is fantastisch stuur maar direct naar een uitgeverij' ging krijgen maar het was na al de lovende kritieken bij NHA toch wel even slikken. Ondertussen heb ik een half jaar niks meer op papier gezet. In eerste instantie omdat ik geen zin meer had om te schrijven en daarna omdat ik aan een nieuwe job begon en mijn hoofd er bijgevolg helemaal niet naar stond. De laatste week nam ik mijn ms dat ik toevallig passeerde nog eens ter hand en na een stukje gelezen te hebben moet ik toch wel zeggen dat de beoordelaars het bij het rechte eind hadden toen ze zeiden dat ik nog heel wat werk heb aan mijn stijl. Nu is de vraag of ik de moeite moet nemen om mijn ms te herwerken of maar meteen aan iets nieuws begin.