Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sebes in de Volkskrant

16 februari 2009 - 10:08
Vanochtend stond er een stukje in de Volkskrant van Paul Sebes, in de rubriek Vrijplaats. Het lijkt me het eerste deel van een serie met tips hoe je een schrijver wordt. Tip 1: lees veel goede Nederlandse literatuur. Het begeleidende tekstje vond ik alleen heel onduidelijk. 'In de aanloop naar de Boekenweek, vanaf 11 maart, een korte schrijfcursus van literair agent Paul Sebes, gebaseerd op zijn boek Bestseller.' Maar het is nu februari. Wie hier iets van begrijpt, mag zich melden. Ik hoop maar gewoon dat morgen tip 2 in de krant staat.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 februari 2009 - 21:52
hm... waarschijnlijk alles wat gedrukt is en goed verkoopt.
Maar goedverkopende boeken zijn meestal niet zo goed geschreven, alleen goed in de markt gezet. Dus als je DAAR een voorbeeld aan moet nemen...

17 februari 2009 - 10:10
Bedankt voor de link, Jeanet. Ik heb de eerste tip gelezen. Een stellig verhaal:
Als je nooit een literaire roman leest of hebt gelezen, zul je er nóóit zelf een kunnen schrijven. Geloof mij nou maar.
Die laatste zin had er van mij wel uit gemogen. Hij versterkt de voorgaande niet, maar zwakt hem juist af. Ik zet er een stelling tegenover:
Als je jezelf bent, en je hebt een sterke neiging tot het noteren van je gedachten en observaties, ben je in staat, een literaire roman te schrijven, ook al heb je er nog nooit een gelezen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2009 - 10:27
Tips voor het schrijven van een bestseller is toch alleen maar theorie? Als het inderdaad zo zou zijn dat het schrijven van een beststeller opgetekend kan worden uit een boek, dan hadden we dat toch allang allemaal gedaan?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2009 - 11:23
Vandaag een tip die ik wel 'nieuw' vond, maar ik geloof dat dit is wat Marriejeanne ook el op hamert (ik zal het stukje even samenvatten): Ontdek je innerlijke noodzaak Je moet jezelf kennen en dus een soort psychologisch onderzoek uitvoeren: welke factoren bewegen jou om te schrijven? Beschik je over aangeboren talent of moet je veel en ambachtelijk werken? Wil je iets moois maken, of wil je ook een boodschap overbrengen? Wil je tussen Komrij en Vinkenoog op het boekenbal staan? Ben je een rationalist, probeer geen roman in een 19e eeuwe setting te schrijven en als je een romanticus bent, wil niet de nieuwe Bordewijk worden. [Ken de stromingen, dus! C.] Zodra je je bewust bent van je karakter, kun je ook schrijven naar je eigen karakter. En als je schrijft naar je eigen karakter en je verhaal voortkomt it een innerlijke noodzaak die zich ook nog vertaalt in een goed verhaal, dan pas wordt het werk authentiek en gaan mensen het graag lezen. Denk dus voordat je begint na over wat vor persoon jij bent, wat je doelen zijn en wat het best bij je past.

23 februari 2009 - 14:07
Ja, dat is eigenlijk wel hetzelfde als mijn stelling hierboven. Natuurlijk is het goed om te weten wat er in Literatuurland allemaal te beleven valt - en het is ook zeker een verbreding van je eigen horizon, maar het is m.i. niet nodig, de literatuurgeschiedenis te kennen, om zelf een goed boek te kunnen schrijven. Waarneming, ervaringen kunnen omzetten in taal (hetzij proza, hetzij poëzie) komen uit jezelf voort. Eerste punt is dus: zorg dat je (be)leeft! Tweede punt: heb het schrijfambacht lief. Vind het lekker, je vingers op die toetsen. Van minder belang is het om de recensenten en critici een handvat te geven, zodat ze kunnen schrijven dat ze een overeenkomst zien tussen jouw werk en dat van bijvoorbeeld Borderwijk - hoewel dat vleiend is, maar het is niet essentieel. Jan Wolkers en Jan Cremer werden geloof ik nergens mee vergeleken. Die waren nieuw, origineel en authentiek.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2009 - 18:04
Lezen is nodig om je woordenschat uit te breiden. Alleen daarom al vertrouw ik schrijvers die niet lezen niet.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2009 - 18:15
Een goed boek schrijven is niet genoeg. Het moet ook in een fonds van een uitgever passen en commercieel aantrekkelijk zijn wil een uitgever er iets mee doen. Ik denk dat veel tips van Sebes dat als basis hebben: hoe maak je kans bij een uitgever (en niet hoe schrijf ik een goed boek).

17 februari 2009 - 19:25
Lezen is nodig om je woordenschat uit te breiden. Alleen daarom al vertrouw ik schrijvers die niet lezen niet.
We bedoelden het lezen van literatuur. Wie niet kan lezen, hoe kan hij überhaupt schrijven?
Een goed boek schrijven is niet genoeg. Het moet ook in een fonds van een uitgever passen en commercieel aantrekkelijk zijn wil een uitgever er iets mee doen. Ik denk dat veel tips van Sebes dat als basis hebben: hoe maak je kans bij een uitgever (en niet hoe schrijf ik een goed boek).
Dat alles kan niet zonder goed boek. Sebes is de eerste die daarvan overtuigd is. En als de schrijver er ook van overtuigd is, kan hij met zijn goede boek een uitgever kiezen die daarbij past. Dus in die zin is het nuttig om toch iets van de literatuur te kennen, zodat je een overzicht hebt van de mogelijkheden.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2009 - 20:18
Zowel "goed boek" als "literatuur" is subjectief dus je argumenten houden niet echt steek. 't Is net zoiets als "om succes bij de meisjes (m/v) te hebben, moet je je goed verzorgen en de juiste stijlbladen lezen". Ja, hallo, wat is "goed" dan? En wat zijn de juiste magazines?

17 februari 2009 - 20:37
Nou MichaM, daar zijn best wel wat criteria voor, voor een goed boek. In elk geval voor wat een slecht boek is. Streep je alle slechte factoren weg, en houd je niets over, dan heb je geen goed boek geschreven.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2009 - 20:44
Baantjer zijn hele goede boeken, want daar worden er massa's verkocht en is dus een bestseller.

17 februari 2009 - 20:56
Laten we er maar over ophouden. Dit leidt weer het bos van Hans en Grietje in. Dát is pas een goed verhaal. :!:

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2009 - 20:58
Het best verkochte boek was 'Blauw Water' van Simone van der Vlugt, gisteren gehoord op DWDD. Ik laat buiten beschouwing of ik het een goed boek vond en of dit literatuur is, maar dit is wel een bestseller. Dat is dus het recept voor een goedverkopend boek? Schrijf een thriller met een vrouw als hoofdpersonage én een hedendaagse toets?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2009 - 21:01
Laten we er maar over ophouden. Dit leidt weer het bos van Hans en Grietje in. Dát is pas een goed verhaal. :!:
Nou... :\\ Dat verhaal is wel rolbevestigend. De man mag op z'n krent zitten en zich laten vetmesten en de vrouw moet al het werk in het huis doen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2009 - 21:17
Laatste opmerking: ik hou er niet van dat Sebes een boek schrijft waarin hij suggereert dat hij weet hoe een bestseller geschreven moet worden. Zijn tips zijn deur intrappend en hij gaat voorbij aan het feit dat je talent moet hebben. Ik an honderdduizend boeken lezen over hoe ik de beste voetballer ter wereld kan worden. Maar zonder talent......vergeet het maar.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2009 - 9:47
Jommeke. Grappig. Sebes haalt in zijn boek 'Blauw water' ook aan. Hij vermeld zelfs een stukje van een NRC-recensie van Gert Jan de Vries die dat boek helemaal afkraakt: "De Bouqetreeks zou zich vermoedelijk schamen voor zulk proza." Maar goed dat Simone zich nergens voor schaamt. Over wat literair is kun je blijven twisten. De één vind Kluun literatuur en Heleen van Royen niet en de ander andersom. Sebes geeft geen recept voor het schrijven van een bestseller. Als hij dat had zou hij het zelf wel gebruiken. Zijn boek geeft een kijkje achter de schermen. Hoe gaat dat bij zo'n uitgeverij? Dat je doorzettingsvermogen en veel geduld moet hebben etc. Mijn persoonlijke mening is dat een schrijver ook een lezer is. Hoe kun je literatuur schrijven als je het nooit gelezen hebt? Hoe kun je smaak ontwikkelen als niet van alles proeft? De tips in de krant zijn in een andere volgorde dan in zijn boek, maar ze zijn wel hetzelfde. Wel ingekort.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2009 - 10:01
Vandaag vind ik niet echt een bijzondere tip, hij leek wel een soort verlening van eerdere tips. Denk k, ten minste. Wees authentiek Probeer jezelf te zijn. Wees jezelf in je proza en blijf ook dicht bij jezelf, zeker in je eerste boek. Probeer geen andere auteurs te imiteren. Zij zijn juist zo goed vanwege hun originele invalshoeken. Lezers prikken door zo'n imitatie heen. Als je gaat schrijven, moet het echt van binnenuit komen: een passie. Zonder die passie kun je haast niet schrijven. Meestal spoken er al wel gedachten, verhalen en gebeurtenissen in het hoofd van de auteur rond. Daarna volgt een voorbeeld van een cursist die al zeven boeken geschreven had, maar het aan niemand, ook niet z'n vrouw, wilde laten lezen.

18 februari 2009 - 10:08
Dat lijkt me nu leuk, zo'n serie van zeven boeken. Hoe liep dat af, Carduelis? Werd het nog uitgegeven? En bedankt weer voor het doorgeven!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2009 - 10:49
Even kijken hoor, Sebes schrijft: "Een typisch voorbeeld van innerlijke noodzaak bood een briljante cursist van mij. Hij had al zeven boeken geschreven en durfde mij pas na jaren een stuk te laten lezen. En hoe goed ik het ook vond, hém kon ik er niet van overtuigen. Hij wilde niet uitgegeven worden. Sterker nog: hij wilde niet gelezen worden. Zelfs zijn vrouw wist niets van deze hobby. Maar toch knaagde er iets van binnen dat zo sterk was dat hij het wel op papier móést zetten. Tot op de dag van vandaag vind ik het spijtig dat hij niet wilde publiceren, maar het is meteen een voorbeeld waaruit blijkt dat niet elke schrijver gelezen wil worden."

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2009 - 12:03
Wat een kulverhaal. :confused: Hoe komt zo'n man dan op zo'n dure cursus van Sebes terecht. Dan zou je toch ambities verwachten. En hoe kan hij zeven schitterende boeken schrijven zonder dat zijn vrouw van zijn hobby weet. Die was dan zeker veel de hort op, want zeven boeken schrijf je niet op een achternamiddag in mei als je vrouw even naar de Aldi is. Hij verzint ze waar je bijstaat, denk ik, die Sebes. Zou ik ook doen in zijn plaats. Dat is het leuke van zijn vak. :p Niemand gaat controleren wat je vertelt. Smeuiige verhalen, dat is wat men wil horen. Net als op de markt bij de standwerker.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2009 - 12:08
Je hebt gelijk dat het opvallend is dat z'n vrouw er niks van weet, maar ik vind het idee van het verhaal wel leuk. (Al zou ik nooit die man geweest kunnen zijn. :P)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2009 - 12:14
Die man is vast een heel onzeker typetje, met veel faalangst. :D Of hij schrijft alleen om door zichzelf gelezen te worden.

18 februari 2009 - 12:39
Hahaha, Zjors, doe niet zo nuchter. Misschien is Sebes die man zelf? De onzekere maker van zeven ongepubliceerde meesterwerken. Van de weeromstuit begeleidt hij nu anderen. Stof voor een psychologische thriller, De Verzwegen Zeven van Sebes.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2009 - 12:34
Hahaha, Zjors, doe niet zo nuchter. Misschien is Sebes die man zelf? De onzekere maker van zeven ongepubliceerde meesterwerken. Van de weeromstuit begeleidt hij nu anderen.
Dat zal het ongetwijfeld zijn. Frappant hoe jij die kerel toch steeds doorhebt!

18 februari 2009 - 12:41
@ Zjors: Ik lach me slap om jou - en mezelf. Ik hoop dat de mensen tegen een grapje kunnen, en niet denken dat ik altijd tegen Sebes aan loop te trappen, want zo bedoel ik het echt niet, hoor.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2009 - 13:01
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo'n Sebes ook enorm bewonder. Zelf ben ik eerder een non-fictielezer (en schrijver). Sebes speelt het toch maar mooi klaar dat heel veel mensen denken: dat boek mòèt ik kopen, want Sebes ken een geheim dat ik niet ken, maar wel zou willen weten... Net als die cursussen. Heb niet naar de prijs gekeken, maar neem aan dat het bedrag véél hoger is dan ik uit zou willen geven voor zo'n workshop. Die workshops zijn uitgeboekt. En je mag er alleen maar aan meedoen na een soort toelatingsexamentje :confused: ciao, Maria-Dolores