Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgden goeie schrijvers cursussen?

Mensen, ik ben hier nieuw en schrijf soms al wel eens graag. Ik ben met iets begonnen waarvan ik hoop dat het een goed boekje wordt zodat ik het naar een uitgever kan sturen. Maar intussen lees ik hier en op andere schrijverssites dat je een opleiding kan volgen daarvoor. Ik vroeg me ten eerste af: Hoeveel van de echt goeie schrijvers - doorheen de geschiedenis tot op vandaag - volgden een schrijfcursus?!! Ik bedoel, misschien is het wat een romatisch beeld dat ik van ze heb, maar ik hou van schrijvers/schrijfsters die zich niet laten verbeteren, maar hun eigen stijl doen. En dat unieke maakt toch ook juist deel uit van 'goed-zijn'? Ik vind het zo al heel moeilijk verdragen dat een uitgever er aan gaat zitten veranderen, aan je werk. Enkel jij kan toch voelen of een zin goed voelt naar wat je bedoelde te schrijven, niet? Je houdt een bepaald ritme aan in je werk dat toch fallikant doorkruist wordt door zo'n verbeteraar, of niet? Ik weet het zelf niet echt wat ikzelf zou doen, want ik schrijf graag, maar een opleiding lijkt me op het eerste zicht niet iets voor een schrijver. Of toch? Of is jullie ervaring dat veranderingen aan jullie werk door iemand anders, echt beter tot uitdrukking brengt wat je wilde zeggen in je boek? Wat denken jullie daar van? Plus dat een schrijfverbeteraar jouw werk toch een beetje tot het zijne maakt, niet? En dat voel je toch als schrijver. Zelfs bij de gedachte dat een uitgever er zowieso aan bijknipt om het verkoopbaar te maken (naar subjectieve normen, want vooraf kan je dat niet zo inschatten) huiver ik ook al. Dat houdt me wat tegen om m'n werkje uiteindelijk ook op te gaan sturen. Dat het 'aangepast moet worden' om verkoopbaar te zijn. En ik ken mezelf: eens geschreven en door mezelf goed bevonden, wordt ik kwaad als anderen zinnen gaan veranderen alsof het hun werk was. Ten tweede baal ik ervan dat ik moet lezen dat uitgevers bij niet-publiceren van je werk je zorgvuldig geschreven en opgestuurd exemplaar soms niet terugsturen. Alsof het voor de versnipperaar of ter inspiratie tot anderen kan dienen. Kan daar wettelijk niks aan gedaan worden? Dat je probeersel toch niet zomaar met risico op de prullemand wegstuurt en het in het slechtste geval subtiel wordt misbruikt voor een soortgelijk boek in naam van iemand anders? Wat vinden jullie ervan?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stel voor dat je terugkomt als je een nuchterder kijk op het uitgeefgebeuren hebt. Succes ermee.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maartenn, ik kan me niet voorstellen dat je dit topic serieus meent. Vrijwel geen enkele zin die je schrijft loopt zoals het hoort. Maar je houdt iedereen wel goed bezig. Mocht je het wel serieus menen dan weet ik zeker dat die vrienden 'die wat afkennen van literatuur,' je nog een handje kunnen helpen. Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met dat je de rechten van de schrijver voor de wet beter verdedigd wil zien. Wat heb je dan in gedachten? Het recht om gelezen te worden? En waar in de wet moet dat dan komen? De Grondwet? Of wil je een nieuwe wet introduceren? De Wet op het (vrije) Schrijversvak bijvoorbeeld? En hoe verhoudt dat zich tot ieders recht te lezen wat men wil? Waar ligt de grens voor jou? Of bedoel je iets heel anders?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jongens, jongens, we hebben hem helemaal verkeerd beoordeeld! Hij komt juist voor ons 'schrijvers' op! Dit klinkt voor mij alsof je Mars (de uitgever) wil aanklagen omdat je er dik van geworden bent, terwijl wij allemaal weten dat we ze vrijwillig in onze mond gestopt hebben. De meesten op dit forum nemen hun eigen verantwoordelijkheid. Maar bedankt voor je goede bedoelingen... :lol:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef toe dat ik niet veel van de uitgeverswereld weet of wist. Maar ik las kortgeleden het boek Handboek voor Schrijvers van Maaike Molhuysen en Louis Stiller. Daarin stond er iets over in, en ik wilde dat hier checken. Ik merk ook wel dat ik het blijkbaar nogal bont gemaakt heb met mijn stijl van aanbrengen hier. (aan de soms nogal bitsige antwoorden te zien, waarover ik me gedeeltelijk verbaasde) Ik dacht echt dat een schrijver het heeeeeeeel erg vond dat een boek, dat ie opstuurt misschien niet gelezen wordt. Blijkbaar ben ik een van de weinigen die echt heel zwaar aan zoiets zou tillen, zelfs al begrijp ik de uitgevers met hun pakken werk. En het verbaasde me wel dat anderen hier het niet in die mate 'erg' vinden. En natuurlijk is het dankzij de uitgever dat het tot een boek wordt, dus er wat aan bijschaven moet kunnen. Alhoewel mijn 'ergvinden' van zoiets ook buiten de normale proporties lijkt. Ook daar heb ik, achteraf gezien een nogal drastisch beeld van. (drastisch vanuit de optiek van hoe het algemeen gezien wordt). Voila, maar ik heb een stijl van forumschrijven die inderdaad nogal 'provocatief' kan zijn, ik besef dat (en merk dat hier toch aan de feedback). Omdat ik soms op andere fora zat en merk dat je daardoor wel mensen ijverig in de pen krijgt. Zij het dat dat niet altijd in dank wordt afgenomen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik meng me er even in :smirk: Ik weet vrijwel zeker dat er geen enkele uitgeverij is die de ongevraagd binnengekomen manuscripten helemaal niet leest en 'in een hoek smijt'. Ze lezen ze juist wel (hoewel lang niet allemaal helemaal) omdat het zomaar zo zou kunnen zijn dat er een juweeltje tussen zit. Ik geloof dat het per uitgeverij verschilt, maar ze lezen net zoveel van je manuscript tot zij er zich een goed beeld van hebben kunnen vormen. (Tenzij het geweldig is en ze het graag helemaal lezen.) Dat kan een beginalinea zijn of tien bladzijden. Als dat allemaal shit is, kan ik het ze niet kwalijk nemen dat ze niet de moeite doen om het hele manuscript door te lezen. Verder: als je retourporto bijsluit stuurt iedere uitgeverij volgens mij je manuscript weer terug. Maar ik vraag me wel af waarom het zo erg is als ze hem vernietigen indien ze er niets in zien. Je hebt toch hopelijk thuis het origineel? Je roman gaat er niet mee verloren, alleen het stapeltje papier waar het op geprint is...

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maartenn schreef: "Omdat ik soms op andere fora zat en merk dat je daardoor wel mensen ijverig in de pen krijgt. Zij het dat dat niet altijd in dank wordt afgenomen. " Ik ben ook ijverig in de pen gekropen, maar ik heb niet het idee dat je gemakkelijk dingen van anderen aanneemt, dus het lijkt inderdaad enigszins zinloos om op je te reageren. Ik krijg het idee dat je je in allerlei bochten wringt om dit topic gaande te houden, terwijl er genoeg duidelijke antwoorden zijn gegeven (of misschien begrijp je het niet goed, omdat je al schreef weinig ervaring met uitgevers te hebben?). Ik kan me voorstellen dat je de verdediging in gaat bij zoveel onbegrip, maar het is niet de bedoeling dat je gelijk alle forummers gaat belediginen. Hier kijken we ook vol onbegrip naar je stellingen, dus dan krijg je toch een soort wisselwerking. Toch vind ik het top dat zoveel mensen behulpzaam een antwoord typen voor iemand die met een vraag zit. Denk positief, ga daar niet over zeuren, maar wees blij met alle antwoorden :)! Als mijn boek niet goed genoeg is voor een uitgever, dan ga ik er net zolang aan werken tot het wel goed is. Ik ga niet zitten kniezen of anderen de schuld geven als het niet uitgegeven wordt. Ik krijg het idee dat je bij voorbaat de moed al opgeeft wat uitgeven betreft en dat is geen goed uitgangspunt om een succesvol schrijver te worden.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maartenn, welkom hier. Je ziet, je entree valt niet helemaal zoals verwacht. :confused: Wandel nog eens naar buiten en kom via een ander topic gewoon weer meekletsen, zonder je vertrouwde stijl die hier niet helemaal past (of helemaal niet, daar wil ik afwezen). :\\ Er is hier, ook voor jou, erg veel te leren als je open durft te staan voor de aanwijzingen van anderen. Succes ermee, en met je boek!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, dat was even een hele hap, dit topic doorlezen. Als ik eerlijk mag zijn, vind ik dat enkele forumleden wel erg snel bot reageren. Maartenn heeft gewoon een andere (afwijkende) mening... dat mag toch? Redhed is begonnen met een redelijk felle post en daarna Marriejeanne. Ros gooit nog even wat olie erop en... Daarna is te verwachten dat iemand zich gaat verdedigen. De manier waarop praat ik niet goed, maar dat kan ik net zo goed zeggen van enkele andere forumleden (die ik overigens zeer waardeer, dus dit is niet persoonlijk). Verder sluit ik me aan bij bovenstaande post van Zjors.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[off topic] Volgens mij is Maartenn niet Koen hoor (100% zeker weet ik het niet). Koen heeft nadelen, maar hij staat wel open voor feedback, weet ik toevallig. [/off topic] [on topic] Maartenn, volgens mij verwar je dingen. Je schrijft dat als schrijvers er begrip voor hebben dat hun werk in de prullenbak belandt, dat ze dan geen echte schrijvers zijn. Waarom? Ik werk me inderdaad te pletter als ik een manuscript instuur, maar als het vervolgens niet uitgegeven wordt, ga ik ervanuit dat er betere zijn binnengekomen. Dat kan namelijk. Dan ben ik wel verdrietig, maar ik begrijp het. Vol goede moed ga ik dan verder met mijn volgende project.[/off topic]

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik BAAL als een stekker als ze een manuscript van me weigeren, Maartenn! En ik weet waarover ik praat want ik heb er -lees en huiver- DERTIG jaar over gedaan om eindelijk door een reguliere uitgever te worden uitgegeven. Maar ik heb vreselijk veel zitten oefenen, schaven, schrappen, toch mijn eigen stijl gehouden, stronteigenwijs geweest en doorgezet. Het is nu een succes aan het worden maar ik heb er grandioos in geïnvesteerd. Ook een paar cursussen gevolgd... Oké, schrijven is lijden maar er komt uiteindelijk wel iets moois uit rollen. Als je er zelf een gigantische berg moeite in steekt! En iedere uitgeverij heeft andere meningen, houdt van andere stijlen. Doorzetten, op je tanden bijten en hup, doooor die zure appels heen, steeds weer opnieuw. Ja, een leven als schrijver gaat nu eenmaal niet over rozen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, bon, ik leer hier tenminste iets bij. Dat mijn stijl, waarvan ik dacht dat ie gewoon wat 'anders' was, maar daarom niet slecht, toch best wrevel kan opwekken. Ik ben qua persoon zeker niet iemand die niet kan nuanceren, integendeel. Maar een andere mening moet blijven kunnen. Daarbij, ik ben het grotendeels eens met wat hier gezegd werd.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Succes ermee, en met je boek!
Merci Zjors, en ja, vrije meningsuiting moet blijven kunnen. Vooral Schrijvers zouden de vendelzwaaiers daarvoor moeten zijn. Aldus deed ik dat dit hier.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het punt is denk ik: je moet kiezen. Wil je commercieel? Dan zul je je moeten aanpassen aan de wensen van de uitgever. Wil je ideële verhalen schrijven? Dan verkoop je misschien een stuk minder maar houd je je eigen tekst. Maar waarschijnlijk wel in eigen beheer of bij een POD.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag was/is -volgen goede schrijvers cursussen-? Dan komt vanzelf vraag twee. Wat is een 'goede schrijver'? Is dat iemand die veel boeken verkoopt? Is het misschien iemand die niet zoveel boeken verkoopt, maar schrijft voor een select gezelschap? Schrijft een 'goede schrijver' automatisch goede boeken? Wat weer de vraag oproept; wat is een goed boek? Kan een streekroman een goed boek zijn? Of is alleen echte literatuur goed genoeg. Tja, volgens mij moet je je in elk vak bekwamen. Dus ook in het schrijversvak. Of dat door middel van het volgen van een cursus moet laat ik in het midden. [off topic] Een drie jarig meisje priegelde een schrift vol. Elke bladzijde piepkleine krabbels. Keurig op de lijn. Op de vraag van haar grote zus wat ze aan het doen was, antwoordde ze; 'Ik schrijf.' 'Maar je kunt toch helemaal nog niet schrijven.' Verontwaardiging bij de oudste, die net de kunst van het schrijven onder de knie begon te krijgen. 'Ik kan heel goed schrijven, maar jullie kunnen het niet lezen.' Zei de kleine. Het is maar net hoe je het bekijkt. Maartenn succes met je schrijven. en dat maar veel mensen het kunnen lezen Luca

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn felle reactie heeft waarschijnlijk voor een deel (niet alleen, ik vond het ook gewoon dom, op het al eerder aangehaalde niveau van Mars aanklagen) door het grote aantal Trol-kenmerken dat Maartenn bezit. Is net lid, nog niets wezenlijks bijgedragen, reageert ook alleen op zijn eigen post en gaat dan lekker de leden hier provoceren. Hij had zijn stelling ook voorzichtiger en als vraag kunnen posten. Straks rollebollen wij over elkaar vanwege hoog opgelopen emoties en zit hij al lekker weer op een nieuw forum anderen te provoceren. Het zou de eerste keer niet zijn.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moeten we een soort code afspreken: - laten we met z'n allen effe norren (niet op reageren). Is dat wat?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké. Ignore/niet op reageren = norren. Maar wat nou als het een serieus bedoelde vraag is? Voel je dat dan ook aan?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Sjee. Is een beetje vergelijkbaar met wat jij voorstelde over proeflezen Zjors, dat sommigen alleen maar halen. Dergelijke zijn er nog steeds op dit forum en toch wordt daar veel op gereageerd. Kennelijk hebben mensen een inherente behoefte te reageren ;) Norren vind ik mooi. Ik ben voor! Ik nor, jij nort, hij nort, wij norren wij hebben genord ik norde gisteren nog Geweldig Sjee! Ik bijt dan maar het spits af: ik nor dit topic.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag was/is -volgen goede schrijvers cursussen-? Dan komt vanzelf vraag twee. Wat is een 'goede schrijver'? Is dat iemand die veel boeken verkoopt? Is het misschien iemand die niet zoveel boeken verkoopt, maar schrijft voor een select gezelschap? Schrijft een 'goede schrijver' automatisch goede boeken? Wat weer de vraag oproept; wat is een goed boek? Kan een streekroman een goed boek zijn? Of is alleen echte literatuur goed genoeg. Tja, volgens mij moet je je in elk vak bekwamen. Dus ook in het schrijversvak. Of dat door middel van het volgen van een cursus moet laat ik in het midden. [off topic] Een drie jarig meisje priegelde een schrift vol. Elke bladzijde piepkleine krabbels. Keurig op de lijn. Op de vraag van haar grote zus wat ze aan het doen was, antwoordde ze; 'Ik schrijf.' 'Maar je kunt toch helemaal nog niet schrijven.' Verontwaardiging bij de oudste, die net de kunst van het schrijven onder de knie begon te krijgen. 'Ik kan heel goed schrijven, maar jullie kunnen het niet lezen.' Zei de kleine. Het is maar net hoe je het bekijkt. Maartenn succes met je schrijven. en dat maar veel mensen het kunnen lezen Luca
Bedankt voor je aanmoediging. En leren schrijven, doe je vooral, volgens mij door goede schrijvers te lezen. Daardoor leer je van de besten.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze Maarten is vervelende Koen met zijn oeverloze gezanik over zijn zesentwintig schrijfboeken, of zijn vervelende tweelingbroer zonder zelfkritiek, en er hangt een trollalarm in de lucht.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beetje mosterd naar de maaltijd, Ros. Lijkt me niet echt nuttig om dat nu nog een keer aan te halen...