Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je schrijfdoelen voor juni 2010?

31 mei 2010 - 10:06
Mei zit er alweer bijna op, tijd voor nieuwe of hernieuwde schrijfdoelen: Wat zijn je schrijfdoelen voor juni (evt. met het oog op een groter jaardoel)? Kijk eens rustig terug op je schrijfdoelen of schrijfproces van afgelopen maand (de thread van mei vind je hier: http://www.schrijvenonline.org/forum/104324). Hoe is het gegaan? Waar ben je blij mee en wat zou je anders aan willen pakken? Is er verder nog iets specifieks dat je de komende maand zou willen doen, leren, bereiken? Probeer het zo behapbaar en concreet mogelijk te maken, bijvoorbeeld: 'Ik wil eind juni een kort verhaal van 500 woorden over onderwerp X af hebben, en ruim 3x per week een half uur schrijftijd hiervoor in.' Verder kun je in dit topic ook je vorderingen bijhouden. En om stress te voorkomen https://mail.google.com/mail/e/344: vergeet niet te genieten van elk stapje dat je wél zet/hebt gezet! Daarvoor nog een inspirerend citaat: 'I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.' - Douglas Adams https://mail.google.com/mail/e/360

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
15 juni 2010 - 15:50
@ Judy, ja lekker he? Ben er ook blij mee. En ik moet zeggen dat dit toppic een van de belangrijkste redenen is dat het al zover is, omdat ik nu steeds vaker naar mijn oog laat vallen op donderdag 1 juli, dat al akelig dichtbij komt. Dus Thanks! Maar jij timmert ook aardig aan weg lees ik. Leuk om te zien dat je nu met een verhaal vanuit het NanoWrimoschrijven bezig bent. Ik overweeg om dit jaar ook deel te nemen, al lijkt het me een hele flinke opgave. Daar ga ik me binnenkort maar eens op orienteren... Jij alvast veel succes met je rij doelen!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 juni 2010 - 16:13
Dus Thanks!
Ik ben zelf ook heel blij met dit topic. Eigenlijk stiekem een beetje voor mezelf opgericht als stok achter de deur (maar ik wist natuurlijk dat de meeste mensen hier wel een stokkie konden gebruiken)... :D
Leuk om te zien dat je nu met een verhaal vanuit het NanoWrimoschrijven bezig bent.
Nee, het is andersom. Ik wou juist een verhaal schrijven en daar net als in NaNoWriMo 50.000 woorden in een maand voor maken. Officieel heb ik nog nooit met NaNoWriMo meegedaan, maar al wel een keer onofficieel, voor mezelf, in een andere maand :). Het is wel een aanrader als je lekker door wil schrijven! Nou ja, succes en veel plezier nog iedereen, deze tweede helft van juni!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 juni 2010 - 12:03
@iedereen, succes met het behalen van de doelen! @Carlijn, lijkt me goed, eerst freewriten. :nod: Ik ben iets vergelijkbaars aan het doen. Ik moet een verhaal van exact zoveel hoofdstukken schrijven en die moeten in niveaus geschreven worden. Nu schrijf ik eerst het verhaal en let ik nog niet zo op de niveaus. Ik wil eerst zien of ik voldoende verhaal heb voor het aantal hoofdstukken of dat ik juist moet schrappen. Daarna kijkt een soller naar de verhaallijn en pas als ik die goed heb, ga ik de niveaus perfect maken. Op zich zit ik redelijk op schema, maar dat durf ik bijna niet op te schrijven. Ik ben best wel bang dat ik het niet ga redden voor de deadline, maar juist als ik me daarover druk maak,ga ik blokkeren, dus ik probeer het maar los te laten. Ik doe mijn best, lukt het, dan is dat prachtig, lukt het niet, dan wil ik daar niet van wakker liggen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 juni 2010 - 15:43
Blijven schrijven, want soms denk ik dat wroeten in de tuin aantrekkelijker is, of meer oplevert :D
:D dat denk ik ook regelmatig.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 juni 2010 - 16:48
Blijven schrijven, want soms denk ik dat wroeten in de tuin aantrekkelijker is, of meer oplevert :D
Haha, nou, waarschijnlijk heb je wel gelijk! Het wroeten in de tuin zou je letterlijk nog eten kunnen opleveren, dat kan je van schrijven meestal niet zeggen... :D Of is de grond in Australië te droog?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 juni 2010 - 17:44
- manuscript X doornemen, een synopsis maken en opsturen naar twee geschikte en favoriete uitgevers
Deze kan ik tot mijn grote opluchting van mijn lijst schrappen! Ik heb ze net gepost. Wat een ellende vind ik dit altijd zeg, ik weet niet of het ooit mákkelijker wordt.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 8:39
Ik heb het meidoel dat junidoel werd gehaald. Vannacht een punt gezet achter de eerste versie van mijn roman over Middelwoud. Ook een NanoWrimo-verhaal en ook op die manier geschreven. Ik moet er dus nog heel veel aan gaan doen, maar daar heb ik nu echt zin in. De kick om Het Einde te tikken was geweldig. De rest van deze maand ga ik herschrijven en ik hoop daarmee in Milonga een heel eind te komen! Het liefst heb ik voor mijn vakantie in juli 2.0 klaar voor mijn lieve meelezers. Kunnen ze het op het strand of de camping lezen...

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 9:55
Blijven schrijven, want soms denk ik dat wroeten in de tuin aantrekkelijker is, of meer oplevert :D
Haha, nou, waarschijnlijk heb je wel gelijk! Het wroeten in de tuin zou je letterlijk nog eten kunnen opleveren, dat kan je van schrijven meestal niet zeggen... :D Of is de grond in Australië te droog?
:D :lol: Als mijn boeken net zo veel op gaan leveren, in verhouding, als mijn sappige aardbeien, mango's, druiven, mijn stevige, rode tomaten, abundance aan sla, bonen, silverbeet, beetroot, avocado's, eggplants enz, voor het broodnodige voedsel; de kleurrijke kangoeroe paws, hybiscus, rozen, daisies, lavendel, rosemary etc voor de mentale health...dan ben ik een rijk en voldaan mens :nod:

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 10:53
Vannacht een punt gezet achter de eerste versie van mijn roman over Middelwoud.
Wow! Wat een prestatie! (Een eerste versie van) je boek afronden is niet niks! Gefeliciteerd jeanne thamar, ga je het nog vieren?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 11:19
Wow, goede stappen worden hier gezet, zeg! Geweldig! Ik ben inmiddels begonnen met mijn volgende boek en dat gaat heel lekker. Ik heb twee verschrikkelijk mooie boekjes waarin ik de twee verhalen die met elkaar verweven worden, schrijf en dat gaat heerlijk. Mijn andere ms heb ik weer eens helemaal doorgenomen en ik vind toch weer kleine dingetjes, gelukkig worden het er steeds minder, die moet ik nog even verwerken in mijn computer. Ik kan alleen niet zoveel computeren, ik krijg zo´n last van m´n rug, shit! Als die wijzigingen heb doorgevoerd, stuur ik het door naar mijn proeflezer(s) en verwerk ik de feedback die ik daarop krijg. Als het waar is wat Runaway schreef over goed geschreven, maar (te) weinig woorden, laat ik het voorlopig zo en kan ik altijd met een geinteresseerde uitgever verder overleggen. Tenzij ik nog eens een geniaal idee heb. Maar om nou alleen om het aantal woorden tekst te gaan produceren. Dat had ik nou net geschrapt, die woorden van Nanowrimo. :confused:

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juni 2010 - 14:03
@Judy Mijn man had al een fles bubbels koud gezet, maar toen ik klaar was, sliep hij al. T was inderdaad al na middernacht. Dus die bubbels die trekken we morgenavond samen open. (Vanavond gaan we hopelijk vieren dat de dochter van onze beste vrienden is geslaagd) Ik ben sinds mijn verjaardag de gelukkig eigenaar van een e-reader en ik heb het mijn eerste versie erop gezet. Zodat ik het de eerste keer zonder rood pennetje ga lezen. Je kunt wel aantekeningen maken op de e-reader, maar ik weet nog niet hoe dat moet en kom dus ook niet in de verleiding. Zin!!!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juni 2010 - 13:27
Ik vorder langzaam maar gestaag met mijn verhaal. Ik ben tot de conclusie gekomen dat 6000 woorden voor John Flanders meer is dan een kort verhaal, maar vrij weinig om een 'heel verhaal' in te vertellen. Daarnaast heb ik ontdekt dat toen ik begon te 'freewriten' ik nog te weinig conflict in mijn opzet had zitten, waardoor de tekst nergens toe leidde. Nu is het even flink doorbijten. Ik merk dat ik door het stellen van een deadline obstakels tegenkom en moet overwinnen die er eerst voor zorgden dat een verhaal of opzet gewoon in de onderste la verdween. Maar ik ben vastbesloten een eerste versie hiervan eind juni af te hebben. Ik zit nu (pas) op duizend woorden, maar inmiddels MET conflict, juiste perspectief, vaart in het verhaal ivm max. aantal woorden, etc. Dus ik hoop dat er vandaag of morgen schot in de zaak komt. Dus nu, weer genoeg uitstelgedrag vertoont en: schrijven!!

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juni 2010 - 13:48
Junidoel: eindopdracht AVI schuift nu dus door naar begin juli. Verder: feedback proeflezers verwerken en Vlaams Filmpje klaarmaken voor proeflezertjes uit de doelgroep (voor 8 juni) en daarna de rest van de maand om hem 'volledig' af te ronden (hangt er vanaf of ik hem nog aan Belgen laat lezen of niet). En een start maken aan het veranderen van mijn manuscript over Mijre, zodat ik daar eindelijk aan verder kan.
Eerste gehaald. De tweede half. De jochies zijn er nu mee bezig, kan ze natuurlijk niet opjutten, dus dat wordt gedudld hebben. Het laatste; dat schuift door naar waarschijnlijk volgend jaar. Ben door die Vlaamse Filmpjes eigenlijk voor het eerst sinds jaren weer begonnen aan kortverhalen en eigenlijk bevalt het me wel. Ik heb er inmiddels nog een aantal afgerond/half af (kortverhalen, niet Vlaamse Filmpjes) en ik denk dat 2010 niet meer het jaar voor een ms voor me zal worden. Dus dat ik dit junidoel niet zal redden, vind ik niet erg. Doelen zijn er om soms bij te stellen, niet? Dus, eigenlijk ben ik best tevreden nu. Heb enkel nog wat andere nieuwe junidoelen die ik eigenlijk ook wel wil gaan halen, maar we zullen zien...

RJA

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2010 - 1:54
Ik kom een beetje laat op dit forum om nog echt mee te doen aan de doelen voor Juni Maar om een beetje uit de stress van het dagelijks leven te ontsnappen het schrijven weer wat opgepakt en de afgelopen 2 weken zo'n 10.000 woorden op papier gezet. Dus een doel voor de laatste dagen van juni is dan maar om daar nog minimaal 2000 bij te voegen. Een tweede doel is om deze week nog een keer voor 1 uur 's nachts mijn laptop af te sluiten en een keer voor 10 uur 's avonds te beginnen met schrijven (ik ben een nachtwerker, hoe hard ik ook probeer het niet te zijn).

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2010 - 9:09
Prikkelende vraag! Naar aanleiding van deze vraag ben ik me nog eens gaan verdiepen in de wedstrijd van de Vlaamse Filmpjes en besloten dat juni (en augustus waarschijnlijk) voor mij in het teken staan van het schrijven van een Vlaams Filmpje. Eind augustus moet dit af zijn en ik schrijf drie keer per week een ochtend hieraan. (Wat een luxe heb ik toch met mijn tijd omdat ik nu verlof heb... haha!)
Eerste versie bijna klaar, eerste versie bijna klaar, hieperdepiep Hoera! :D Het stellen van doelen werkt wel heel motiverend om over schrijfhobbels op de weg heen te komen. :nod: Start je ook een topic in augustus Judy? (anders doe ik het hoor ;) )

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2010 - 10:33
Start je ook een topic in augustus Judy? (anders doe ik het hoor ;) )
Túúrlijk. Maar eerst maar eens juli ;). En als ik het niet doe, mag jij het ook doen hoor, ik ben niet de godfather van de doelentopics (haha, dat zou grappig zijn. Dat ik met een 'vioolkist' langskom om te controleren of iedereen wel op tijd alles af heeft...) :D

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2010 - 10:37
Ha JT, goed dat je eerste versie eindelijk af is! :thumbsup: En weet je nu hoe je het kort moet samenvatten? ;) :D RJA, pfoe, nachtwerker, dan hoef je zeker niet zo vroeg op? (Overigens is je onderschrift te lang ...) Ik heb zelf mijn junidoel niet gehaald. Ik mocht aan een ms schrijven, maar heb me teruggetrokken wegens veel te veel werk. Het voelt wel een stuk relaxter. Mijn junidoel is nu om zo snel mogelijk de redactie die ik nog krijg op de tweede helft van mijn columns te verwerken en zo snel mogelijk de columns volledig klaar te stomen voor de persexemplaren.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2010 - 11:54
@ Judy :lol: Ik heb duidelijk veel te veel vrije tijd op het moment, de maanden zeggen mij niets meer... Al werk ik nog steeds naar 1 juli toe. Bijna klaar, bijna klaar! Bij mij mag je met de vioolkist langskomen :nod: ;)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2010 - 14:43
- mijn verhaal voor de PF themawedstrijd "Deal" herschrijven en insturen (deadline 7 juli) - eventueel ook nog een verhaal voor de PHP (deadline half juli), maar ik vrees ervoor dat dat niet meer gaat lukken
Het eerste verhaal is af, maar ik laat het nog even rusten voor ik het instuur, zodat ik het nog een keer kan herlezen en eventueel hier en daar nog wat aanpassen. Een verhaal voor de PHP gaat waarschijnlijk toch nog lukken, wie weet zelfs nog een tweede maar ik denk dat ik dat eerder doorschuif naar Fantastels.

RJA

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2010 - 21:56
RJA, pfoe, nachtwerker, dan hoef je zeker niet zo vroeg op? (Overigens is je onderschrift te lang ...)
Gelukkig niet op het moment, deze week nog twee tentamens, maar dat is pas later op de dag. Om te sporten is met deze temperaturen ook alleen 's avonds te doen (en ik ben geblesseerd :(), dus ochtenden zijn momenteel het best besteed in bed ;) (hebn onderschrift aangepast, zo mag het wel toch?)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juni 2010 - 22:33
Mijn schrijfdoelen: Beginnen aan de cursus waarvoor ik me in mei heb opgegeven. Boek van Chrétien Breukers over gedichten schrijven lezen. (...)
Beide is gelukt!

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juli 2010 - 20:06
- mijn verhaal voor de PF themawedstrijd "Deal" herschrijven en insturen (deadline 7 juli) - eventueel ook nog een verhaal voor de PHP (deadline half juli), maar ik vrees ervoor dat dat niet meer gaat lukken - verwerken van de dingen die ik heb geleerd/geschreven tijdens Clinic van W.J. Maryson - proloog en eerste twee hoofdstukken van mijn roman herschrijven - verhaal waar ik tijdens workshop op PF forum eerste aanzet voor geschreven heb, afwerken (of toch tenminste de eerste versie)
Behalve mijn roman, waar ik slechts halverwege het eerste hoofdstuk geraakt ben (maar daar ben ik ook al blij mee), heb ik al mijn schrijfdoelen voor juni gehaald. De laatste wel vandaag pas ;)