Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je schrijfdoelen voor januari 2012?

In deze maandelijkse topics kun je je persoonlijke schrijfdoelen bepalen, in kleine stukjes opbreken en je vorderingen bijhouden. Wat zijn je schrijfdoelen voor januari, evt. met het oog op een groter (jaar)doel? Je grote jaardoelen voor 2012 kun je hier kwijt. Wil je een uitgebreide terugblik over 2011 doen, dan kan dat hier. Citaat van de maand: 'Great things are not done by impulse, but by a series of small things brought together.' - Vincent van Gogh Veel schrijfplezier!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het vijfde deel van mijn manuscript naar mijn proeflezers gestuurd en begonnen met herschrijven van het zesde deel. Ik ben ook begonnen aan het schrijven van een verhaal voor de mens in beeld, maar ben nu al vrij zeker dat dat langer gaat worden dan de toegelaten 2 bladzijden A4 (met enkele regelafstand is dat 1600 woorden). Wat niet meteen motiveert om naarstig verder te schrijven, al kan ik het natuurlijk altijd nog ergens anders voor gebruiken. Nog een wedstrijd gevonden met deadline in februari, maar ik kan natuurlijk ook deze maand al iets insturen om dat doel nog te halen als het verhaal voor de andere wedstrijd te lang wordt of niet af geraakt http://www.mamsatwork.nl/home/schrijfwedstrijd-sc… Daar wil ik wel geen nieuw verhaal aan opofferen (de prijzen zijn erg minnetjes vergeleken met wat zo'n website ongetwijfeld aan je gratis gekregen verhalen verdient), maar heb al een geschikt verhaal gevonden in een map met verhalen waar ik verder toch niets meer mee doe. Voor extraatjes weer geen tijd gehad, denk niet dat dat er deze maand nog van komt. Volgende week vooral verderwerken aan mijn manuscript.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt lekker, Hekate. Eerste helft van januari zit erop. Hoe ging het met de rest? Heb mijn eerste doel (aantal goede gedichten schrijven) afgerond en ga verder met mijn ms. En jullie?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie veel mensen verschillende dingen "tegelijkertijd" doen. Ik persoonlijk hou mij liever met één ding tegelijk bezig. Mmm, zo dat iets te maken hebben met het verschil tussen M/V?
Interessant. Ik doe ook veel dingen door elkaar, hoewel het me meer rust geeft om aan één ding tegelijk te kunnen werken. Maar er is altijd weer een project dat dan weer interessanter lijkt...

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het veel vermoeiender om slechts met één verhaal bezig te zijn het grootste deel van de tijd. Je hebt er veel meer concentratievermogen voor nodig (en laat ik dat nu net niet hebben) dan bij het switchen tussen verschillende projecten. Ik ga nu ook met mijn manuscript slapen en word ermee wakker. Eens even aan een helemaal ander verhaal werken, geeft dan juist rust.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat wil ik graag deze maand afhebben? - Hoofdstuk één van Wilgenwoud - Eerste versie van het FSB verhaal Dat is het voor deze maand.
Daar komt een inzending voor thema 15 van PF bij. Het eerste en het laatste vorderen gestaag, de inzending voor FSB moet nog op papier.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante vraag, Richard. :) Bij mij werkt het ongeveer zoals bij Hekate. En wat Via al zei geldt ook voor mij: een ander project lijkt vaak interessanter dan het verhaal waar ik op dat moment mee bezig ben. Bovendien werkt het voor mij erg goed om verhalen in verschillende fases te hebben liggen. Eén om te herschrijven, één waarvan de eerste versie nog af moet... Qua doelen ben ik redelijk tevreden. Niet echt meer geschreven de afgelopen dagen, maar wel een kortverhaal proefgelezen en van feedback voorzien en ik heb drie verhaalopbouwschema's af. Morgen ga ik werken aan de vierde. Ik denk dat ik er vijf ga maken. Hoewel ik voor CKV maar maximaal drie verhalen uit kan schrijven in de tijd die ik heb om dat te doen (waarin ik dus ook moet herschrijven, laten proeflezen en weer herschrijven) vind ik het wel prettig om alvast een aantal opbouwschema's te hebben liggen voor in de toekomst. Bovendien kan ik zo beter kiezen welke verhalen ik nu uit wil werken. @ MetaBull (en Hekate): Is thema 15 inmiddels definitief? Wordt het echt circus? Jammer, dat past niet in mijn thema voor CKV en ik heb het te druk om het "zo" te schrijven. Wel een erg leuk thema, overigens. Misschien volgende keer beter...

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet er ook niet meer van dan jij Scarlet, Alex zou het nog met grote trom aankondigen. Maar ik neem aan dat dat inderdaad het thema wordt, ja.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In ieder geval bedankt voor de informatie, Hekate. :) Ik duim voor jullie dat er leuke verhalen ingestuurd worden. Maar dat moet wel lukken als "circus" daadwerkelijk het thema wordt. :D Eigenlijk maar goed ook dat het thema niet binnen mijn CKV-thema past; nu kan ik me volledig concentreren op mijn FSB-verhaal. Mezelf kennende heb ik de tijd wel nodig.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ms kritisch bekijken. Aangezien het best een lang verhaal is, ben ik nog maar wat aan het schrappen, te overbodige zinnetjes of alinea's weghalen. Heb nu al 4000 woorden geschrapt en ik ben nog maar op de helft. Als dat klaar is, nog een keer in zijn geheel doorlezen en dan door mijn schrijfcoach laten beoordelen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde in januari zeker begonnen zijn aan mijn MS voor D&D, maar ik heb besloten dat het feitelijk schrijven iets is voor in januari. Ik mag eerst nog heerlijk research doen, mijn brein verder laten denken, meer nadenken over de toe te passen magie en de filosofie achter het hele verhaal. Het is een vaag doel, maar ik word er wel blij van ;-)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gisteren de eerste les van de cursus Fantasy verhalen schrijven binnen gekregen. Dus i.p.v. verder te gaan met een ms ga ik eerst maar even de cursus maken.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marieke: als je tijd neemt voor het bedenken en researchen op voorhand, dan gaat het schrijven nadien in mijn ervaring zoveel gemakkelijker :) Bij mijn huidige manuscript heb ik ook twee maanden intensief aan de planning gewerkt, en dan had ik daarvoor al een schema met sleutelscenes gemaakt en een dialoog tussen twee hoofdpersonages uitgeschreven. De eerste versie schrijven lukte daarna probleemloos binnen een maand, en het herschrijven zal hopelijk binnen de 2 jaar zijn afgerond ... Vroeger voelde ik me altijd schuldig als ik maar wat aan het fantaseren, lezen en schematiseren was, dat is veel te leuk om als echt werk te tellen, maar heb ondertussen wel ingezien dat dat helemaal niet hoeft. Heerlijk hé ;)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hekate: Ik geniet er inderdaad van om lekker vanalles te bedenken, en bij het bedenken vloeit het verhaal er bijna vanzelf uit :-) Dus ik ga er lekker mee door! :-) Nog even en ik zou zowaar aan een proloog kunnen beginnen ;-) (ben niet zo goed in kris kras scenes schrijven, ik hou van een beetje chronologie als ik schrijf, zodat ik weet dat het allemaal logisch op elkaar volgt, zeg maar)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Januari is bijna drie weken "oud", hoe gaat het met jullie? Lees net over het "fantaseren/nadenken/brainstormen" van Hekate en Marieke, dat klinkt bekend. Zelf maak ik mij daar regelmatig "schuldig" aan. Die manier werkt dus ook bij mij goed. Ik heb deze eerste drie weken lekker kunnen schrijven en heb nu net hoofdstuk zeventien afgerond. Zodirect deze afdrukken. In het weekend ga ik die nakijken en er de meest in het oog springende fouten uit halen. Na het weekend verder met hoofdstuk achttien. Die zit al aardig in mijn hoofd. ;)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een wedstrijd gevonden met deadline in februari, maar ik kan natuurlijk ook deze maand al iets insturen om dat doel nog te halen als het verhaal voor de andere wedstrijd te lang wordt of niet af geraakt http://www.mamsatwork.nl/home/schrijfwedstrijd-sc… Daar wil ik wel geen nieuw verhaal aan opofferen (de prijzen zijn erg minnetjes vergeleken met wat zo'n website ongetwijfeld aan je gratis gekregen verhalen verdient), maar heb al een geschikt verhaal gevonden in een map met verhalen waar ik verder toch niets meer mee doe.
Beste Hekate (en anderen)... we willen hier graag even op reageren door aan te geven - ook al zijn de prijzen die te winnen zijn wellicht laag - deze uit eigen zak betaald worden, èn er verder geen enkele verdienste tegenover staat voor ons. Er is overigens wel een professionele jury aangetrokken om te jureren. Het gaat ons er meer om dat we graag de lezers van www.mamsatwork.nl zelf uit te dagen en natuurlijk ook van leuke content voorzien. Jullie zijn natuurlijk van harte uitgenodigd om hier aan mee te doen, maar voel je zeker niet verplicht als het niet niet in je straatje past :) Met vriendelijke groeten, Joyce van de Pas team MamsatWork

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We gaan de laatste week van januari in. Hoe gaat het met iedereen? Afgelopen week een groot deel van mijn ms doorgenomen en van herschrijf fb voorzien. Komende week daarmee verder. Evt. nog dichten of illustreren, en het boek 'Word Painting' uitlezen. En jullie?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben behoorlijk opgeschoten met het herschrijven van deel 6 van mijn manuscript, maar heb er denk ik nog wel een weekje of zo werk aan. Maar als ik dit deel heb afgerond, is het einde echt in zicht. Ik had het opgedeeld in 9 delen, maar die zijn absoluut niet gelijk in lengte. Deel 1 en 6 tellen bijvoorbeeld meer dan 10K, terwijl de 3 nog komende delen geen van allen de 5K overschrijden, en ook qua plot eenvoudiger in elkaar steken. Heb ook wat verdergewerkt aan mijn verhaal voor de mens in beeld. Deadline is al over 4 dagen, dus eerst daaraan verder werken. Of dat nog lukt, weet ik niet, maar indien niet dan gebruik ik het verhaal wel ergens anders voor. @ Mamsatwork: Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat die website van jullie helemaal niks opbrengt. En meer content = meer trafiek = meer (reclame)inkomsten, toch?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat wil ik graag deze maand afhebben? - Hoofdstuk één van Wilgenwoud - Eerste versie van het FSB verhaal - Thema 15 van PF
Geen van allen zijn eigenlijk gelukt. Thema 15 zit nog in het begin; Wilgenwoud en FSB waren nergens te bespeuren de afgelopen week. Aangezien de drang om kortverhalen te schrijven groter is dan die van Wilgenwoud, ga ik alsnog proberen een eerste versie van Thema 15 voor het eind van de maand neer te pennen.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste week: -MS naar uitgever opsturen!! (eerst een synopsis schrijven) -verder werken aan YA-verhaal van 20.000 woorden (ben nu op 6.000) -verder werken aan versie twee van YA-manuscript, deel twee. -nieuwe schrijfwedstrijden zoeken/meedoen -proeflezen Over de eerste drie weken ben ik heel tevreden. Lekker opgeschoten met alles, bijna iedere dag gewerkt. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vorige week ben ik begonnen met de cursus Jeugdliteratuur bij de Schrijversvakschool. Erg leuk. Een deel van het huiswerk is al af. Ik ben niet verder gekomen dan 4 van de 6 schrijfoefeningen voor Winterverhalen.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn doel, wil hem morgenavond af hebben, is de synopsis schrijven. Ben nu ongeveer op de helft.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ms helemaal doorgenomen en van herschrijfcommentaar voorzien. Volgende stap: hoofdstukken schrappen en verplaatsen in de digitale versie.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn doel, wil hem morgenavond af hebben, is de synopsis schrijven. Ben nu ongeveer op de helft.
Kwam erachter dat dingen niet klopte, en heb dat dus per direct aangepast, waardoor ik nu pas op de helft ben. De andere helft gaat een stuk moeilijker worden, qua bedenken en het boeiend houden. Ik probeer alles rond 3 feb af te hebben :)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gisteren de eerste les van de cursus Fantasy verhalen schrijven binnen gekregen. Dus i.p.v. verder te gaan met een ms ga ik eerst maar even de cursus maken.
Vandaag de reactie gehad op mijn eerste slotopdracht. Nu gelijk beginnen aan les 2, maar dat wordt meer een februari-doel.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk is mijn schrijfdoel voor januari én februari: mijn NaNoWriMo manuscript afschrijven, herschrijven, nogmaals herschrijven, en dan.... moed bij elkaar rapen om een uitgever te vinden! :D

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wegens andere verplichtingen en vermoeidheid niet heel veel geschreven de afgelopen week. De deadline voor de mens in beeld heb ik helaas niet gehaald, maar ik kan dat verhaal vast nog wel eens ergens anders voor gebruiken. Ter compensatie heb ik een verhaal naar PF gestuurd, om toch niet meteen in januari al mijn goed voornemen om iedere maand iets in te sturen voor een wedstrijd of tijdschrift al te moeten verbreken. Verder gewerkt aan mijn manuscript, maar deel 6 is nog steeds niet volledig herschreven. Hopelijk lukt me dat in de resterende dagen van januari nog, dan kan ik in februari met frisse moed aan deel 7 beginnen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ten minste met één nieuw kortverhaal beginnen en hopelijk een eerste versie hebben staan voor februari aanbreekt
Wonder boven wonder heb ik het tijdens mijn proefwerkweek voor elkaar gekregen hier een begin mee te maken. De eerste versie is inmiddels bijna af, maar voor het laatste stuk neem ik de tijd zodat het niet afgeraffeld lijkt. Ik moet sowieso nog even bedenken welke van mijn mogelijke eindes het beste past.
Mijn Write Now!-inzendig voor dit jaar nogmaals herschrijven en laten proeflezen
Feedback van proeflezer twee is binnen, dus ik kan weer aan de slag. Dat gaat dus een februari-doel worden. Daarna mag het waarschijnlijk weer proefgelezen worden. De definitieve versie wil ik op z'n laatst eind februari bij mijn derde proeflezer hebben voor de spellingscheck.
Eventueel wat stoeien met een probeersel (wat inhoudt dat ik niet ga teruglezen en herschrijven, maar woorden ga proberen toe te voegen)
Op wat losse passages na - die ik echt op moest schrijven zodat ik ze niet zou vergeten (had de scènes letterlijk in mijn hoofd zitten) - niet meer aan toe gekomen. Al met al best tevreden. :)

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn doel, wil hem morgenavond af hebben, is de synopsis schrijven. Ben nu ongeveer op de helft.
Kwam erachter dat dingen niet klopte, en heb dat dus per direct aangepast, waardoor ik nu pas op de helft ben. De andere helft gaat een stuk moeilijker worden, qua bedenken en het boeiend houden. Ik probeer alles rond 3 feb af te hebben :)
Momenteel erg moeilijke periode, waardoor alles op een laag pitje staat. Ik probeer 3de aan te houden, maar of het me gaat lukken. Ik zie wel! Indien het niet lukt in scènes gaan leren schrijven :).

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even recapituleren: Nog van in december: - Mijn verhaal voor de verhalenworkshop van PF verder herschrijven en opsturen naar workshopleidster Thirza Meta en de andere deelnemers + de verhalen van de andere deelnemers lezen en van commentaar voorzien. --> aan mijn eigen verhaal heb ik amper nog iets gedaan, wel alle afgewerkte verhalen van commentaar voorzien Prioriteiten voor januari: - Een verhaal schrijven en insturen voor verhalenwedstrijd "de mens in beeld" (deadline 27 januari) --> verhaal niet af, deadline niet gehaald wel een herschreven oud verhaal ingestuurd naar PF - Verdergaan met het herschrijven van mijn manuscript. Delen 5 en 6 wil ik zeker deze maand afhebben, en eventueel beginnen aan deel 7 (van de 9 delen in totaal). --> deel 5 ligt bij mijn proeflezers, deel 6 is bijna af; ik heb me de hele maand eigenlijk vrijwel alleen maar hiermee bezig gehouden Andere schrijfprojecten waar ik mij deze maand mee mag bezighouden als ik op schema sta met bovenstaande: - Verhalenbundel Schaduwzijde: herschrijven "Het lied van de sterrenjongen" - Een verhaal schrijven voor Fantastels 2012 - Verder werken aan de verhalen die ik had willen schrijven voor NaNoWriMo 2011 en niet af kreeg (het verhaal voor Fantastels zal waarschijnlijk één van die verhalen zijn, dus die twee doelen overlappen) --> niet aan toegekomen Hm, dat klinkt niet al te best eigenlijk, en toch ben ik wel tevreden over deze maand, omwille van de vooruitgang van mijn ms. Ik kan niet altijd met honderd dingen tegelijkertijd bezig zijn. Bovendien heb ik deze maand bijna dagelijks geschreven tenzij ik echt geen tijd had.