Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fantasy literatuur?

Hallo forumleden. Mijn profielwerkstuk gaat over twee zaken: - Wordt er in Nederland fantasy geschreven en door wie? - Kan Nederlandse fantasy literatuur zijn? (Engelse fantasy wordt wel vaak als literatuur gezien) Ik vroeg me af wat jullie vinden. Kan fantasy literatuur zijn? Waarom zou Engelse fantasy wel als literatuur bestempeld worden en Nederlandse niet?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Martijn Als je verder leest dan enkel de laatste posts zul je zien dat er wel degelijk al heel wat Nederlandse en/of Vlaamse voorbeelden genoemd zijn. Verder schreef je: [In Nederland is de fantasy dan ook niet meer dan het volgen van een genre.] De stelligheid waarmee je die mening als vaststaand feit presenteert, verwondert mij. Ken jij alle Nederlandse en Vlaamse fantasyauteurs en hun drijfveren? Heb je daar onderzoek naar gedaan?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou veel werk van Paul Biegel wel onder de rubriek 'fantasy' durven plaatsen. De kans is groot dat er nu iemand gaat roepen: Biegel schreef voor kinderen, dat kan dus onmogelijk Literatuur - met hoofdletter L - zijn! Tja, die heeft het dan wat mij betreft niet begrepen. Is Andersen geen literatuur? Of Alice in Wonderland? Het 'magisch realisme' van Lampo komt ook in de buurt. (Overigens vind ik Lampo een zeer middelmatige schrijver.) vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#92: Het is het handigst om te wachten tótdat iemand iets gaat roepen, voordat men pareert ;) Dit zijn de topicvragen gesteld door TS, door mij nu even verdeeld in:
1: Wordt er in Nederland fantasy geschreven en door wie? 2: Kan Nederlandse fantasy literatuur zijn? 2b: (Engelse fantasy wordt wel vaak als literatuur gezien) 3: Kan fantasy literatuur zijn? 3b: Waarom zou Engelse fantasy wel als literatuur bestempeld worden en Nederlandse niet?
De antwoorden op vraag 1, 2, en 3 proberen we te definieren 2b en 3b, lijken me aannames. Daar dient m.i. Elrick zelf onderzoek naar te verrichten, zodat hij zijn bevindingen hier kan posten en kan verwerken in:
Hallo forumleden. Mijn profielwerkstuk gaat over twee zaken
Daar is hij vast al druk mee bezig.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan fantasy literatuur zijn? Waarom zou Engelse fantasy wel als literatuur bestempeld worden en Nederlandse niet?
beste Elrick, Eigenlijk zit het antwoord in je vraagstelling. Eerst vraag je of het literatuur kan zijn, daarna vraag je waarom het wel of niet als literatuur bestempeld zou worden. En dat zijn twee verschillende dingen, die precies de vinger op de wonde leggen. Fantasy kan absoluut literatuur zijn, en sommige fantasy zal dat absoluut niet zijn. Wie zal dat zien, of het wel of niet literair is, om er die stempel op te zetten? Literatuur is literatuur als er literatuur opstaat. Een interessantere vraag om te stellen lijkt me: Is Nederlandse fantasy goeie fantasy? en: Is Engelse fantasy betere fantasy dan Nederlandse? En waarin zit dat dan?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hilde Cornelis Dat zou wel een hele slechte onderzoeksvraag zijn. Het gaat daarbij namelijk puur om een mening.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hilde Cornelis Dat zou wel een hele slechte onderzoeksvraag zijn. Het gaat daarbij namelijk puur om een mening.
Is dat zo? En de vraag of het literatuur is, waar peilt die dan naar? Precies.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou ook kunnen zeggen dat in literatuur genre-elementen, net als bijvoorbeeld een setting, een verhaalthema dragen, en dat bij verhalen die geen literatuur kunnen zijn, het thema enkel gebruikt wordt om de genre-elementen te kunnen verwerken. Zoals je bij een cadeau alleen het cadeaupapier ziet, vindt de lezer bij een verhaal dan alleen de genre-elementen. In alle genres is er wel zo'n categorie. In boeketreeksen wordt de liefde gebruikt als thema. In de literatuur vindt men de liefde regelmatig terug als thema. Toch is een boeketreeksroman geen literatuur (een koe is een dier, maar een dier is geen koe = een waarheid als een koe). Zo kunnen er in literatuur elfen of draken of aliens verwerkt zijn, maar andersom, die elementen verwerkt in een verhaal maakt het verhaal nog geen literatuur. Het sluit het ook niet uit.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo kunnen er in literatuur elfen of draken of aliens verwerkt zijn, maar andersom, die elementen verwerkt in een verhaal maakt het verhaal nog geen literatuur. Het sluit het ook niet uit.
Grrr...

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo forumleden. Mijn profielwerkstuk gaat over twee zaken: - Wordt er in Nederland fantasy geschreven en door wie? - Kan Nederlandse fantasy literatuur zijn? (Engelse fantasy wordt wel vaak als literatuur gezien) Ik vroeg me af wat jullie vinden. Kan fantasy literatuur zijn? Waarom zou Engelse fantasy wel als literatuur bestempeld worden en Nederlandse niet?
De Verborgen Universiteit van Nathalie Koch is een voorbeeld van 'Nederlandse fantasy'. Nederlandse fantasy kan naar mijn idee zeker literatuur zijn, mits het in uitmuntend Nederlands is geschreven en het over een onderwerp gaat waar mensen (in het algemeen) zich mee bezig houden. Zoals de strijd tussen goed en kwaad, verpakt in een jasje die past in welke tijd dan ook.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Yrret: hé, dank voor die link, dat wist ik nog niet. (Is dit nu "het grote nieuws" dat het genre een boost moet geven? Is dat álles? Oei. Nou ja, misschien gaat het helpen, maar ik betwijfel het.)
Hallo forumleden. Mijn profielwerkstuk gaat over twee zaken: - Wordt er in Nederland fantasy geschreven en door wie? - Kan Nederlandse fantasy literatuur zijn? (Engelse fantasy wordt wel vaak als literatuur gezien) Ik vroeg me af wat jullie vinden. Kan fantasy literatuur zijn? Waarom zou Engelse fantasy wel als literatuur bestempeld worden en Nederlandse niet?
Wat een interessant draadje :) Ja, Nederlandse fantasy kán literatuur zijn. Maar misschien wordt het momenteel nog niet veel geschreven (of heb ik het nog niet gevonden). Nathalie Koch kom ik meestal tegen op de jeugdafdeling van de boekhandels. Daarmee wordt het automatisch buiten "literatuur" geplaatst. Doen de boekhandels dat nu zelf? Kent iemand het boek? Ik moet het nog lezen. De Engelstalige markt is compleet anders dan de Nederlandse. Op de Engelstalige markt is fantasy een genre dat veel populairder is dan hier in Nederland. Waarom? Ja, dat zou je aan lezers moeten vragen. Literatuur gaat altijd over de werkelijkheid. Per definitie gaat bijv. high-fantasy niet over "onze" werkelijkheid. Dan wordt het lastig om dat onder het kopje "literatuur" te scharen. Maar denk dan aan Animal Farm (fabel? literatuur? fantasy?) en dan wordt het een stuk lastiger. Ik kwam hier ook ergens het "klonen" tegen. Dat is wat ik verafschuw in de fantasyverhalen - dat gekloon. Dat altijd hetzelfde maar dan anders. Heb je dat met thrillers niet, dan? Ja, natuurlijk! En een thriller zul je ook niet bij de afdeling "literatuur" gaan terugvinden. Kan een literair boek wel een thriller zijn? Natuurlijk wel! Het Gouden Ei is al genoemd. Zo zijn er meer. Four Seasons zegt het goed:
Nederlandse fantasy kan naar mijn idee zeker literatuur zijn, mits het in uitmuntend Nederlands is geschreven en het over een onderwerp gaat waar mensen (in het algemeen) zich mee bezig houden. Zoals de strijd tussen goed en kwaad, verpakt in een jasje die past in welke tijd dan ook.
Vaak wordt, m.i., de strijd tussen goed en kwaad als een "eigenschap" van fantasy gegeven, waarbij even wordt vergeten dat die strijd ook in iedere detective (speurder vs crimineel) etc zit. Zelfs in veel literatuur. De onderwerpen in fantasy lenen zich prima voor literatuur. Daar zal het niet aan liggen. Mijn mening? Fantasy wordt pas literatuur als het in die literatuur wordt opgenomen. Als niet alleen het eigen fanclubje het leest, maar ook mensen die doorgaans vooral van "literatuur" houden. Het is niet het genre dat het etiketje plakt. Dat doen de lezers. Jij en ik. Het publiek. Samen met de uitgeverijen en de boekhandels en de recensisten. Maar de lezers, de "fans", doen dat etiketteren ook voor een groot deel helemaal zelf.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn leraar Nederlands ook gevraagd naar wat hij literatuur vindt. Hij noemde een aantal kenmerken: -Mooie schrijfstijl (stijlmiddelen, beeldspraak) -Moet vragen oproepen, stof tot nadenken geven. -Moet uitgediepte, round characters bevatten -Moet origineel zijn -Moet een boodschap overbrengen Tsja, ik hoor van andere mensen dat hun leraar helemaal geen antwoord weet, of hele andere kenmerken geeft. Korte samenvatting: Of iets literatuur is of niet is dus puur subjectief. Het lijkt een beetje alsof fantasy wordt gezien als een genre met alleen maar clichés en onoriginele verhalen. Zijn dat puur vooroordelen of niet? Het lijkt me dat het heel lastig is om dat vooroordeel te doorbreken, omdat het lijkt alsof fantasy bij voorbaat al in de lectuurhoek wordt gezet.
Ja, dat zijn vooroordelen, maar vooroordelen komen ergens vandaan. En ja, het is heel lastig om dat te doorbreken, want zodra er "fantasy" op wordt geplakt, komt het in het stoffige hoekje van de winkel te staan. Als zo'n boek überhaupt al wordt aangekocht. Wil je weten of iets literatuur is, zul je het denk ik moeten lezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn mening? Fantasy wordt pas literatuur als het in die literatuur wordt opgenomen. Als niet alleen het eigen fanclubje het leest, maar ook mensen die doorgaans vooral van "literatuur" houden. Het is niet het genre dat het etiketje plakt. Dat doen de lezers. Jij en ik. Het publiek. Samen met de uitgeverijen en de boekhandels en de recensisten. Maar de lezers, de "fans", doen dat etiketteren ook voor een groot deel helemaal zelf.
Dat is een mooie reactie.