Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat weet ik, maar het is wel correct Nederlands en als het woord mobiel niet eens als substantief in de Van Dale staat, zou ik toch wel voor een correcter alternatief gaan... (tenzij je net een foutief woord gebruikt om een personage te typeren natuurlijk, maar dan moet je ook niet op zoek gaan naar het juiste lidwoord)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, bedoel je dat :) Ik dacht dat mobiel wel een geaccepteerd en goed woord was. Iedereen weet tenminste wat je bedoelt. Maar misschien wordt het dan mobieltje... ik denk er nog ff over na.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het net zo veel, omdat het ook net zo weinig is. Maar ik twijfel daar zelf ook altijd aan. Ik geloof dat hier ergens een draad over op het forum staat?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Weet jij zoveel? Waus, ik schrijf altijd het mobieltje of de mobiele telefoon. Regelmatig lees ik in boeken de mobiel. Ik vind het ook niet klinken, net zo min als het mobiel.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het blijft echt een lastige kwestie. Taaladvies zegt dit: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1375 Het bijwoord zo voor een bijvoeglijk naamwoord wijst op het voldoen aan de voorwaarden voor iets: (3) Het afgelopen jaar heeft ze zo veel gedaan, dat het dit jaar wel een tandje minder mag. Aan elkaar geschreven hebben de woorden een andere betekenis en soms een andere functie dan bijwoord: [geheel (+ bijvoeglijk naamwoord) ander functie] - Aan elkaar betekent (het bijwoord) zoveel 'niet gespecificeerde hoeveelheid'. (5) Ach, de mensen zeggen zoveel. (6) Hij is me nog twaalf euro zoveel schuldig. Ik heb hier van een aantal uitgeverijen de huisregels liggen, bij 'vaste schrijfwijze' zeggen ze allemaal wat anders: 1: zoveel (altijd aan elkaar) 2: zo veel (behalve in 'drie euro zoveel'). 3: zo veel mogelijk 4: zoveel en weleens altijd aan elkaar Daar wordt toch geen mens wijs uit? Bij nr. 1 moet 'wel eens' trouwens weer altijd los. :confused:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, ik heb er 'het mobieltje' van gemaakt, paste toch veel beter :)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is iets felrood of fel rood? Een felrode auto. De auto is fel rood. :?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, mooi :D. Wist ik het toch goed. Ik zit nu met iets voor mijn verhaal, namelijk: Ik heb geschreven dat een poort open gaat (zeg maar zo'n poort als bij de koningin in den haag). Nu wil ik schrijven dat mijn HP samen met een ander door het geen wat die open poort nu is. Maar ik weet geen woord daarvoor. Dus weet iemand misschien een goed woord (en dan niet de geopende poort).

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het mogelijk om dit te gebruiken: Een oorverdovende stilte. Technisch kan een stilte niet oorverdovend zijn, maar is het mogelijk als je het niet al te letterlijk neemt?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het mogelijk om dit te gebruiken: Een oorverdovende stilte. Technisch kan een stilte niet oorverdovend zijn, maar is het mogelijk als je het niet al te letterlijk neemt?
Je ziet het heel vaak. Je zou het al bijna een cliché kunnen noemen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een komma-vraag: Na of voor een aanspreektitel hoort een komma. B.v. "Moeder, waarom praat je zo raar." Soms wordt "je" of "jij" een aanspreektitel en komt er ook een komma te staan: "‘Jij, die rekening houdt met mij?" Maar wat te doen met b.v. "Jij bent net zo fout bezig als hij." Plaatsen jullie dan achter "jij" ook een komma of niet?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, want hier is jij het onderwerp van de zin. In de eerdere voorbeelden is het onderwerp van de zin "je" (je praat) en "die" (die houdt rekening met mij).

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn verhaal gaat over een oorlog. In deze oorlog noem ik natuurlijk ook de tegenstanders van de hoofdpersoon. Kan ik deze de oppositie noemen of is dat alleen in de politiek? Als het niet kan, wat kan ik dan wel gebruiken?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eigenlijk vind ik de vijand mooier klinken. Of misschien de opponenten/tegenstrevers of de tegenpartij.