Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscripten gezocht voor De Gestreepte Boekjes

21 September 2010 - 11:21
Pica Educatief te Zoetermeer is uitgever van de kinderboekenserie De Gestreepte Boekjes. De serie wordt onder andere aangeboden in abonnementsvorm en heeft ten doel met het kind mee te groeien. Meer informatie hierover is te vinden op www.degestreepteboekjes.nl. Over enige tijd hebben we ruimte om enkele losse verhalen te publiceren voor kinderen in groep 7 van het basisonderwijs. Om in aanmerking te komen voor publicatie dient het uiteindelijke manuscript een lengte te hebben tussen de 5000 en 6000 woorden. Het is wenselijk dat de verhalen zijn opgedeeld in 3 tot 6 hoofdstukken. Uiteraard dient het verhaal qua onderwerp en woordkeuze aan te sluiten bij kinderen van 10 en 11 jaar. Auteurs die interesse hebben in het schrijven van een manuscript, kunnen in eerste instantie een globale verhaalbeschrijving en het eerste stuk van het verhaal (circa 500 woorden) aanbieden via e-mailadres verhaal@pica-educatief.nl. Voor het inzenden hiervan, is de deadline 1 maart 2011. De ingezonden stukken zullen worden beoordeeld. Iedere inzender krijgt z.s.m. bericht. Als er interesse is om het gehele verhaal te lezen, laten we dit aan de auteur weten. Als het manuscript vervolgens binnen een afgesproken termijn wordt uitgewerkt, zullen we voor deze inzet in ieder geval een vergoeding betalen van € 150,-. Zodra het volledige verhaal is ingezonden, wordt er beoordeeld of er mogelijkheden zijn voor publicatie. Over de inhoud van de beoordeling van een manuscript wordt niet gecorrespondeerd.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 September 2010 - 9:11
yvonnecm schreef:
Mijn verhaal is voor de 3/4 uitgeschreven, de rest komt deze week. J. Nee het hoeft niet in AVI. In groep 7 zijn ze AVI uit.
Daar zou ik niet zo stellig in zijn. Gemiddeld klopt het wel, maar er zijn altijd wel wat kinderen (en die hebben echt niét allemaal dyslexie!) die AVI-9 'beheersing' pas in groep 7 halen. Ik zou dus wel degelijk oppassen met al te veel lange en moeilijke woorden, zeker als ik de eerste pagina's van de boekjes voor groep 6 bekijk. Het taalgebruik daarin vind ik voor de leeftijd behoorlijk simpel. Dat kan toeval zijn, maar het kan er ook op duiden dat Pica mikt op de gemiddelde lezer en het vooral niet al te moeilijk wil maken.
Daar heb je gelijk in Hay. Lange zinnen en veel moeilijke woorden moet je altijd vermijden bij kinderboeken.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 September 2010 - 8:04
Waarom stuur je het dan in? Vind je het zelf niet goed genoeg eigenlijk of denk je dat ze zoveel inzendingen hebben dat je maar een kleine kans maakt om eruit gevist te worden?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 September 2010 - 11:38
Als ik op de website klik op 'groep 7' krijg ik geen voorbeelden omdat die boekjes in ontwikkeling zijn. Kan iemand mij vertellen wat voor soort verhalen Pica zoekt? Spannend? Historisch? 'Psychologisch' (mee-leef- boek zeg maar). Alvast bedankt!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 September 2010 - 12:57
Oe Eliesje, als we dat eens wisten! Ik denk - maar weten doe ik het niet- als ik kijk naar de andere serie's, dat ze een mix willen.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 September 2010 - 15:26
Eliesje, Ik heb half augustus een mail met die vraag naar Pica gestuurd. Lees hier het antwoord: Wij hebben niet echt een voorkeur voor wat betreft de onderwerpen van de verhalen. Wellicht heeft u op onze website gezien dat de boeken worden opgenomen in een serie. Iedere maand verschijnen er twee boeken. Eén daarvan gaat over een vast hoofdpersoon genaamd Borre. De andere boeken kunnen eigenlijk overal over gaan. In deze boeken streven wij juist naar afwisseling. Dit gebeurt op alle fronten, dus de onderwerpen en/of genres, maar daarnaast ook de auteurs en hierdoor de schrijfstijl en dan ook nog de illustraties. Ik kan u wel iets vertellen over de Borre-verhalen. Borre heeft met zijn vrienden een geheime club opgericht en ze hebben ook een geheim clubhuis. Ze zijn in contact gekomen met een oud-inspecteur en helpen deze inspecteur nu regelmatig bij het oplossen van politiezaken (bv diefstal en ontvoering). Het is niet wenselijk om verhalen in de serie op te nemen die te veel overeenkomsten met de Borre-verhalen vertonen. We zoeken juist naar afwisseling. Toch is het moeilijk om zo duidelijk te zeggen dat we dit niet willen. Zo zwart-wit is het natuurlijk niet. In het verleden is er bijvoorbeeld toch ook een verhaal over een ontvoering geselecteerd n.a.v. een oproep. Het ligt natuurlijk nog helemaal aan de uitwerking en schrijfstijl van de auteur of zo’n verhaal met een vergelijkbaar onderwerp ook echt te veel overeenkomsten heeft.

M

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 September 2010 - 19:40
Eliesje, je kunt toch bij de verhalen van groep 5 en 6 kijken om een indruk te krijgen van wat Pica wil?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 September 2010 - 20:17
Heb ik ook gedaan, M. Maar ik vond het niet echt heel duidelijk worden. Helaas was groep 8 ook nog niet ingevuld. Maar door het berichtje van yvonnecm (dank je wel :) ) heb ik wel een beter beeld gekregen :nod:

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 September 2010 - 21:14
Heb ik ook gedaan, M. Maar ik vond het niet echt heel duidelijk worden. Helaas was groep 8 ook nog niet ingevuld. Maar door het berichtje van yvonnecm (dank je wel :) ) heb ik wel een beter beeld gekregen :nod:
Ik vroeg me het ook al af. ben blij met jouw vraag eliesje, en het antwoord van yvonnecm!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
27 September 2010 - 22:39
Ik verwacht er niet veel van omdat ze een heleboel inzendingen krijgen waaruit ze kunnen kiezen. Je moet er maar net tussen passen, hè.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 September 2010 - 9:52
Het is een leuke lengte om te schrijven en het is een erg correcte uitgeverij. Als je een verhaal hebt waarvan je denkt dat het voor groep 7 kinderen leuk is om te lezen, niet te spannend, exotisch of zwaar, gewoon insturen.

J.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 September 2010 - 16:14
ik ben ook druk aan het schrijven!! Niet geschoten is altijd mis, toch? Sowieso wel leerzaam om een kort verhaal te schrijven en een lekkere afwisseling met het 'grote' manuscript waar ik nu mee bezig ben...

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 September 2010 - 8:33
Ik kan u wel iets vertellen over de Borre-verhalen. Borre heeft met zijn vrienden een geheime club opgericht en ze hebben ook een geheim clubhuis. Ze zijn in contact gekomen met een oud-inspecteur en helpen deze inspecteur nu regelmatig bij het oplossen van politiezaken (bv diefstal en ontvoering). Het is niet wenselijk om verhalen in de serie op te nemen die te veel overeenkomsten met de Borre-verhalen vertonen. We zoeken juist naar afwisseling. Toch is het moeilijk om zo duidelijk te zeggen dat we dit niet willen. Zo zwart-wit is het natuurlijk niet. In het verleden is er bijvoorbeeld toch ook een verhaal over een ontvoering geselecteerd n.a.v. een oproep. Het ligt natuurlijk nog helemaal aan de uitwerking en schrijfstijl van de auteur of zo’n verhaal met een vergelijkbaar onderwerp ook echt te veel overeenkomsten heeft.
:rolleyes: heb ik nou net zo'n soort gelijkachtig verhaal verstuurd! Nou ja, we zien wel!

Hay

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 September 2010 - 14:41
Als ik het allemaal goed begrijp, hoeven we ons met het schrijven niet echt te haasten. Ik las tenminste niets over een deadline. Ik hoop dat ik gelijk heb en je dus in december/januari ook nog je verhaal in kunt sturen. Ik weet namelijk nu al dat ik in oktober en november niet of nauwelijks aan schrijven toe zal komen. Heel veel later dan januari zal het wel niet moeten worden, neem ik aan. In de loop van augustus beginnen de basisscholen weer en moeten die boekjes dus klaar zijn.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 September 2010 - 15:08
Hay: Waarom moeten die boekjes dan klaar zijn? Ze zijn nu druk met de boekjes van groep zes. Deze groep 7-boekjes zullen wel niet minder tijd nodig hebben om van manuscript serieboek te worden. In de mail stond idd dat er dt keer geen inzendtermijn is.

Hay

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 September 2010 - 17:34
Er stond ook 'voorlopig' bij. Als ze de eerste boekjes voor groep 7 inderdaad vanaf het begin van het nieuwe schooljaar bij de kinderen willen hebben, dan verwacht ik dat die deadline nog wel volgt. Het zou me niet verbazen als die straks ergens rond maart komt te liggen. Maar misschien bekijken ze het ook wel maand voor maand en boekje voor boekje. In dat geval zou eind 2011 ook nog kunnen. Eerlijk gezegd heb ik veel liever wel een duidelijke deadline. Dan hoef je niet te gaan zitten raden hoeveel tijd je nog hebt.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 September 2010 - 21:41
En die werd verschoven en de berichtkrijgtijd zelfs twee keer. Ik mocht een verhaal ook nog na de termijn inzenden. De boekjes van die selectie komen dit jaar niet meer uit. Gewoon lekker schrijven en insturen als je klaar bent. Veel plezier.

J.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2010 - 11:14
En die werd verschoven en de berichtkrijgtijd zelfs twee keer. Ik mocht een verhaal ook nog na de termijn inzenden. De boekjes van die selectie komen dit jaar niet meer uit. Gewoon lekker schrijven en insturen als je klaar bent. Veel plezier.
Ik heb op de site gekeken en je kunt de boekjes van Augustus en September (groep 6) gewoon bestellen hoor.. Eigenlijk ook wel logisch want als er vorig jaar kinderen uit groep 5 een abbo hebben genomen, moeten die dit jaar de boekjes van groep 6. Denk dus dat de eerste boekjes van groep 7 ook in Augustus 2011 uitkomen, en de laatste dan in Juli 2012.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2010 - 11:33
Wat wel een voordeel van snel inzenden is, is dat je binnen drie maanden bericht krijgt. Echter, we weten ook uit ervaring dat Pica "uitstelmails" stuurt, waarin de uitgever aangeeft het verhaal leuk te vinden, maar nog af te moeten wachten wat er verder binnenkomt. Zeker omdat er nu geen deadline is loop je met een leuk verhaal waarbij ze geen onmiddellijk ja-gevoel hebben kans op zo'n reactie.

ema

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2010 - 13:33
Ik heb een verhaal ingestuurd en wacht het maar af. Heb niet zo'n probleem met een uitstelmail (kreeg ik de vorige keer ook), je wordt in ieder geval op de hoogte gehouden van de stand van zaken en dat vind ik wel correct.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 oktober 2010 - 14:11
Leuk ema. Ja, ze doen het heel netjes allemaal. Schrijven allemaal en niet druk maken om de mogelijke einddatum. Als je het verhaal hebt dat ze zoeken, nemen ze dat heus wel op en er komt nog een serie.

Hay

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2010 - 19:15
Ik heb het hele verhaal in mijn hoofd en heel in het kort ook al op papier. Helaas gaat het minstens tot half november duren voordat ik tijd vind om met enige regelmaat te schrijven.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2010 - 20:58
De research schiet op, het verhaal zit net als bij Hay in mijn hoofd, een deel staat op papier. Maar ik zit met een ander verhaal, een boek, en iets anders, dat de schrijfstroom in bedwang houdt. Volgende week mag dit verhaal het vrijelijk gaan stromen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2010 - 21:39
De eerste 1500 woorden zijn er. Daarvan mag ik er straks wel zo'n 200 aanpassen en er zal waarschijnlijk ook wel een flink deel geschrapt worden, maar dat maakt niet uit. Toen het er al eerder stond, kwam er al een idee in mijn hoofd. Die heeft mooi lopen borrelen. Als het 'af' is en flink herschreven, moet ik even mijn proeflezertje op zien te trommelen. Die zit nu wel in groep 8, maar een beetje smokkelen kan wel :P Ik heb er zin in, alleen mijn studie zit in de weg. Hoop het wel op tijd rond te hebben.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 oktober 2010 - 23:42
Die vervelende studie ook altijd. :D Nee joh, Myre Gidet, het belangrijkste dat er is. En daarna je verhaal. Handig, zo'n proeflezer!

M

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 oktober 2010 - 9:58
Mijn verhaal is af. Ik ben er heel tevreden over. Vanavond gaat mijn man het lezen. Hij is altijd heel kritisch. Ben benieuwd.