Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is YA?

Deze week staat in het teken van YA. Maar wat houdt het nou precies in? De redactie van Schrijven Online is erg benieuwd naar jullie invulling van het genre Young Adult.

Graag lezen wij hieronder wat jullie van dit genre vinden!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar sluit ik me bij aan, Yrret. Ik vind het geen genre, maar een doelgroep. "Peuterboeken" of "B-leesboeken" (van 9 tot 13 jaar, ongeveer) zijn toch ook geen genres? Young Adult-boeken richten zich op young adults. Zo simpel is het, in mijn mening. Wat de grenzen zijn van die leeftijdsgroep is niet altijd duidelijk. Sommigen menen 12-18, sommigen gaan voor 15-25, anderen gaan daar meer tussenin zitten. Naar mijn mening zijn twintigers iets te oud voor die leeftijdsgroep, die lezen (in mijn omgeving dan) liever wat meer "moeilijke" boeken, net zoals je van A-leesboeken (tot en met 9 jaar) naar B-leesboeken gaat (vanaf 9). YA kan bestaan in verschillende genres: er is fantasy-YA (zoals The Hungergames, meestal geen traditionele fantasy, maar fantasy-achtig), romantiek (zoals The Fault in our Stars), historisch, humoristisch, chicklit (wat ik overigens ook een twijfelgeval vind wat betreft genre/doelgroep), en wat je maar kunt bedenken. Daarom is het voor mij ook geen genre op zich. YA sluit aan op de belevingswereld van de doelgroep, maar ook dat maakt het geen apart genre. Natuurlijk sluit een boek aan op de doelgroep. Daarom zijn er ook zoveel kinderboeken die focussen op een schoolklas en vriendjes maken, en daarom zijn er veel YA's die focussen op liefde, relaties en jezelf ontdekken. Kinderboeken hebben vaak een hoofdpersoon die even oud of iets ouder is dan de doelgroep, zodat de lezers zich kunnen inleven, net zoals YA's ook een hoofdpersoon bevatten die even oud of iets ouder is. (iets ouder heeft als voordeel dat de lezer een beetje naar de hoofdpersoon opkijkt, zonder dat de hoofdpersoon te ver weg staat). Omdat je rekening moet houden met de doelgroep, krijgen YA-boeken allerlei kenmerken: zinnen niet al te lang, vaak een moeizame liefde (die eeuwige driehoeksrelatie...), een jonge maar sterke hoofdpersoon, en niet te lang. Maar die kenmerken ontstaan allemaal doordat de schrijver rekening moet houden met zijn doelgroep, niet omdat het een apart genre is.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als YA geen genre is, maar enkel een leeftijdsaanduiding, dan ben ik toch wel erg benieuwd waarom het het snelst groeiende 'segment' is onder volwassen lezers.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als YA geen genre is, maar enkel een leeftijdsaanduiding, dan ben ik toch wel erg benieuwd waarom het het snelst groeiende 'segment' is onder volwassen lezers.
Dat is zo simpel te beredeneren dat ik mij ernstig afvraag of je verscholen vraag wel een echte vraag is.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is zo simpel te beredeneren dat ik mij ernstig afvraag of je verscholen vraag wel een echte vraag is.
Nou, zo verscholen was die vraag niet. Evenmin als jouw antwoord. Zou het zo simpel zijn?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/zo-sch…
Ik verveel mij gigantisch. Dat zal een reden zijn dat ik vaak nutteloze dingen Uit-Pluis. Ik had nog niet in de gaten dat dit dezelfde TS was. Ik ben nu op het punt gekomen om te stellen dat dit Topic lariekoek is. De bio van de TS is duidelijk, je zou vermoeden dat er een vorm van gedegen kennis is over schrijven. Echter! Het is een behoorlijk staaltje overnemen van andermans tekst. Daar is gelukkig wel een vermelding van te vinden. Ze noemt het; 'Gebaseerd op' Ik noem dit het doorschuiven van artikelen. Maar nog erger! Het is ook het doorschuiven van onzin! Romy haalt eerst haar tekst uit deze tekst. http://www.young-adults.nl/tips/schrijven/2047-ri… Dan publiceert zij de volgende tekst op SOL. http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/zo-sch… En dan start zij een topic. http://www.schrijvenonline.org/forum/oproepen/alg… Wat is nu precies de bedoeling van Romy?
Romy is 20 jaar en druk bezig met de afrondingen van haar eerste boek. Ze volgt een opleiding aan de Schrijversacademie in Den Haag en momenteel is ze werkzaam als stagiaire bij Schrijven Magazine. Vanaf september start ze met de studie Filosofie aan de UvA.
Ik denk dat ik het weet. Romy is een YA. En daarmee is 100% bewezen dat een YA geen genre is. Wat is dat precies voor werk dat ze doet? Ze dumpt artikelen op SOL die ze hoogstwaarschijnlijk niet zelf heeft bedacht/geschreven. Nog één. 11 maart 2014 https://sannevanoosten.wordpress.com/2014/03/11/w… Dan komt Romy 22 januari 2015 http://www.schrijvenonline.org/blog/mannen-zijn-b… Waarom? Om de lezers van SOL een plezier te doen? Ik denk van niet.
Romy is 20 jaar en druk bezig met de afrondingen van haar eerste boek. Ze volgt een opleiding aan de Schrijversacademie in Den Haag en momenteel is ze werkzaam als stagiaire bij Schrijven Magazine. Vanaf september start ze met de studie Filosofie aan de UvA.
Filosofie is een gevaarlijke studie. Staat hoog in aanzien. Maar niet bij mij. Deze studie is meer een MMMT studie dan een studie Filosofie. MMMT Master Media Manipulatie Technieken. De witregels in mijn feedback zijn bestemd voor uw eigen gedachten - maar mogelijk zijn het ook mijn aannames die niet door de beugel kunnen in feedback. Romy heeft het veel te druk met zoeken naar - volgens haar - interessante artikelen om te reageren op feedback [als ze die al krijgt]. Toch zou ik het best interessant vinden om te vernemen hoeveel hits zo`n artikel nou krijgt. Misschien is dat ook wel iets voor mij. Stage lopen bij Schrijven Online. Ik ga trouwens ergens in Augustus weer naar school. Les geven in Filosofie. Enig teken van emotie is waarschijnlijk wel gewenst. :o

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve Romy van de Redactie,
Graag lezen wij hieronder wat jullie van dit genre vinden!
Het is ook niet echt een handig gestelde vraag, los van het feit dat hierover al genoeg op het forum te vinden is - zoveel zelfs, dat ik helemaal geen fut heb om hier opnieuw over te beginnen in weer een nieuw topic. Maar goed, die vraag dus, die nodigt niet echt uit om op in te gaan. Wat ik van YA vind? Van alles. Niks. Een iets specifiekere insteek, ook wat meer eigen input van topicstarter, zou al meer tot de verbeelding spreken, denk ik. Terugkomen en reageren op reacties werkt ook goed. Nou is het natuurlijk niet specifiek de taak van een redactielid om op het forum actief te zijn, maar wat contact met de community zou wel helpen als je graag terzakedoende, behulpzame respons zou willen krijgen van die community. We zijn voldoende geopinieerd als het erop aankomt, en eigenwijs op de koop toe, maar dat neemt niet weg dat je er hartelijk welkom zou zijn.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste forumbezoekers, In het teken van de YA boekenweek leek het ons leuk om jullie mening over het wel- of niet bestaand genre te lezen. Ik weet dat er al een heel aantal oudere forum- gesprekken over dit onderwerp zijn gegaan maar deze zijn allemaal behoorlijk gedateerd. Daarom was ik benieuwd naar jullie actuele mening en ideeën over dit onderwerp. YA is een groeiend genre, of je het nu wel of geen genre vindt, met veel sub- genres waar naar mijn idee genoeg over te zeggen valt. Ik hoop hiermee jullie vraag voldoende te hebben beantwoord.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste forumbezoekers, In het teken van de YA boekenweek leek het ons leuk om jullie mening over het wel- of niet bestaand genre te lezen. Ik weet dat er al een heel aantal oudere forum- gesprekken over dit onderwerp zijn gegaan maar deze zijn allemaal behoorlijk gedateerd. Daarom was ik benieuwd naar jullie actuele mening en ideeën over dit onderwerp. YA is een groeiend genre, of je het nu wel of geen genre vindt, met veel sub- genres waar naar mijn idee genoeg over te zeggen valt. Ik hoop hiermee jullie vraag voldoende te hebben beantwoord.
Dus je stelt een vraag, oh nee jullie stellen een vraag, die geen vraag is zonder dat je je voorstelt en zonder dat het nut van de vraag duidelijk is behalve dan dat het wel leuk is. Ik neem dit forum net is serieuzer dan dat het wel leuk is. Lekkere binnenkomer. Is het leuk bij jullie op de redactie? Maar wat wilde je nu te weten komen over YA buiten dat het geen genre is en ook nooit zal worden?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
waar naar mijn idee genoeg over te zeggen valt
Zeg het eens. Misschien heb ik er dan iets op terug te zeggen. Ik ben er gewoon nog steeds niet achter waar je het over wilt hebben. Hoe ik het zou vinden om YA te lezen, wat belangrijk is bij YA schrijven, wat de verdienste zijn van voor YA's schrijven, wat je er als volwassene mee moet/kan? En vraag je dat omdat YA jou na aan het hart ligt, of alleen omdat je content wil voor een artikel, en wat wordt de insteek van dat artikel dan?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het teken van de YA boekenweek leek het ons leuk om jullie mening over het wel- of niet bestaand genre te lezen.
Het wel of niet bestaand? Shit, ze [of hij] bestaat echt. Ik dacht dat jullie een SOL-forum-fantoom hadden gecreëerd.
Ik weet dat er al een heel aantal oudere forum- gesprekken over dit onderwerp zijn gegaan maar deze zijn allemaal behoorlijk gedateerd.
Gedateerd? Behoorlijk? Wie zegt dat? Het is Romy zelf die klakkeloos onzin overneemt dat nog meer gedateerd is dan haar/zijn post. Is dit het nieuwe idee over research?
Daarom was ik benieuwd naar jullie actuele mening en ideeën over dit onderwerp.
Kletskoek.
YA is een groeiend genre, of je het nu wel of geen genre vindt, met veel sub- genres waar naar mijn idee genoeg over te zeggen valt.
YA IS GEEN GENRE !!! Het lijkt alsof ik schreeuw, maar dat komt omdat ik tegen een doof mens schrijf.
Ik hoop hiermee jullie vraag voldoende te hebben beantwoord.
Hoop doet niet leven. Begin maar een topic over genre, Romy. Echter let op; het antwoord wat een genre is - is al een paar eeuwen oud. Hoezo gedateerd! Dierenboeken zijn wel/niet een genre? Apenboeken zijn wel/niet een genre? Amoebaboeken zijn wel/niet een genre? Nu de echt moeilijke vragen! NA is wel/niet een genre? OA is wel/niet een genre? Vriendelijke groet van Wij Ons en het Draak, Yrret.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Calm down, people. Naar mijn mening duiken jullie hier behoorlijk fel op in. Al lijken amoebaboeken mij wel eens interessant om te lezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Romy, ik vrees dat over je vraag weinig meer (constructiefs) te zeggen valt dan Suicune in post nr. 2 al heeft gedaan. Het is een (globale) aanduiding van de leeftijd van de doelgroep. De leeftijd van de doelgroep maakt dat bepaalde thema's in boeken met dat label vaker/uitgebreider aan de orde komen, omdat die bij de doelgroep gemiddeld genomen aanslaan. Bij labels voor jongere kinderen (peuter-, kleuter-, kinderboek) spelen ook leesvaardigheid en woordenschat een rol, waardoor het vertellen van een meerlagig of anderszins complexer verhaal moeilijker is (moeilijker, maar niet onmogelijk, zie bijv. Dr. Seuss en Annie M.G). Omdat verkopers het lezers met labels makkelijker willen maken om boeken naar hun smaak te vinden, werkt het soms ook andersom: boeken met thema's die bij YA's (ook) goed vallen krijgen soms het label YA, zonder dat de auteur tijdens het schrijven strikt op YA's mikte. Dat een boek met een 18- label ook volwassenen aanspreekt, vind ik voor het gemiddelde YA-boek minder verwonderlijk dan voor het gemiddelde peuterboek.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben trouwens met een blogpost bezig over dit onderwerp, vinden jullie het erg als ik naar dit topic en comments verwijs?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie hier ook geen discussie, (bijna) iedereen is het wel eens met de eerste reactie.