# 143 - De muizengate

Een muis ligt tussen mijn voeten. Dood. Het is donker. Ik gil. Ik doe geen lichten aan als het donker is of wordt, ik beweeg mij feilloos in de donkerte zoals die heerst in de krochten van mijn ziel. Maar een deel van mijn lichaam is kapotstuk en vandaag word ik geopereerd. De doktoren zeggen dat ik nog jaren kan leven als ik mij in het felle licht van hun operatielampen begeef. Eerst weigerde ik hun scalpels, niemand die nog aan mijn lichaam kwam, zij drongen aan, zij waren met velen, ik was nog jong, of ik mij wilde wentelen in hun wetenschap. Ik staar naar de muis. Hij ligt verkrampt terwijl ik geen gif strooide. Hij is grijzig, onbeduidend, zijn snorhaartjes zijn uitgetrild, de staart ligt in een krulletje opgevouwen. Ik walg van het lijkje dat voor me ligt en vraag me af of de heren doktoren ook van mij een lijk gaan maken. Lig ik dan ook verkrampt in een krulletje op hun operatietafel? Ik bel een man en vraag hem het muizenlijkje te komen ophalen. Het is nog vroeg en hij vraagt of hij nog tijd heeft eerst zijn broek aan te doen. Hier stem ik in toe. Hij komt met een zaklantaarn en zit doelloos, na het verwijderen van de dode muis, op een stoel met zijn broek aan. Ik zeg: ‘Ga weg. Ik moet naar het ziekenhuis.’

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Potverdorie, Mili, wat een bijzonder Mili-verhaal schotel je ons weer voor. Hele dikke duim voor jou :thumbsup: Prachtige parallel tussen HP's situatie en de dooie muis. Daar maak je mij overigens wel blij mee, met die parallel dus; zo beeldend als je dat daar neerzet! Ook het Mili-woord 'kapotstuk' en de omgang met de man (broek aan - met jouw toestemming! - , muis verwijderen en dan wegwezen), subliem! En ik weet zeker dat een man die daarin meegaat, ook jouw volgende dooie muis komt verwijderen.
18 mei 2017 - 0:06

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De mannen die muizen komen verwijderen, waar haal je ze vandaan, dat je ze nu ook al bellen kunt? En wat te denken van het feit dat ze met hun broek aan verder doelloos zijn ... En dan zo tussen neus en lippen door de ellende van ziekte en operatie, die gruwlijke gedachte van het lijkje op de operatietafel ... Ik las het graag, al was het niet plezierig
18 mei 2017 - 0:29

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Poeh over hoofdbrekend gesproken. Niet dat je verhaal onduidelijk is, helemaal niet maar dat arme muisje ( ik hou van bijna alle beestjes) en dan de gedachte van dat arme mens dat onder het mes moet en zichzelf in dezelfde verkramping dood ziet liggen. Welke man ( met broek aan) komt haar dan weghalen? Een echte Mili en wederom genoten. Ik zoek wel naar de aansluiting bij de opdracht ( als deze al letterlijk genomen moet worden, zo niet dan heb ik niks gezegd ;) )
18 mei 2017 - 17:53

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Mili, Je blijft me verrassen: het uitvallen van een lichaam, het licht van de mens? Een overweging is om de zin [ Eerst weigerde ik hun scalpels, niemand die nog aan mijn lichaam kwam, zij drongen aan, zij waren met velen, ik was nog jong, of ik mij wilde wentelen in hun wetenschap.] te verwijderen. Zo blijf je nog iets dichter bij de kern van je verhaal. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna
18 mei 2017 - 15:47

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, zoals vaker bij jou heb ik je stuk meedere keren onder mijn aandachtsloep gelegd...en ja hoor 'licht in de duisternis. 'Krochten van mijn ziel', wat een vondst. De parallel tussen hp en muis vind ik goed weergegeven. Graag gelezen, Connie
18 mei 2017 - 17:45

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, je bent altijd zo complimenteus. :o Kan ik nu nooit eens een of ander rotverhaal schrijven? :D Ik ben eerlijk gezegd door mijn muizenmannen heen. Zou jij een volgende keer uit het Westland kunnen afreizen met medeneming van enige rijpe trostomaten? Of krijg je dan onherroepelijke mot met Esina? @schrijvenmaar, heel simpel. Ik bel nu de beminnelijke man van een buurvrouw. Hij is net met pensioen en vindt het heerlijk mij te kunnen helpen. De quote over zijn broek aantrekken was van hem. En het is ook niet niets, de dag dat je wordt geopereerd een dode muis aan te treffen. :crybaby: Hartelijk dank voor jullie reacties.
18 mei 2017 - 19:13

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, het is van een volkomen tragiek. Van welke beesten houd jij niet? En nee, na haar dood komt geen enkele Broekmans haar ophalen. Er is aansluiting bij de opdracht, alleen des Mili's. Fijn dat je genoot, ik waardeer jouw reactie. @Emy, ik heb het geprobeerd een kat in huis te halen. Haren en schilferwolken waren mijn deel. Ik moest er van niezen. Dank voor je reactie.
18 mei 2017 - 19:23

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Inanna, ik denk de angst voor de nakende dood, geïllustreerd door de ten hemel gegane muis. Het vreemde is dat het echt gebeurde. Heerlijk dat lezers nooit weten of iets wel of niet autobiografisch is. Ik heb nagedacht over je overweging. Het klopt dat je zegt. Wellicht dat ik het te 'rauw' vond zonder jouw aangehaalde zin. Iets vergoelijkend. Dank voor je opdracht en feedback! @Conny, mooi, 'licht in de duisternis.' Dood en verdoemenis die dag. Het breide zich ineen. Het zal je ook maar gebeuren. :nod: Dank voor je waardevolle reactie.
18 mei 2017 - 19:43

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Mili het gaat heel ver bij mij, ik red nog in de douche verdwaalde insecten van een dramatische verdrinkingsdood. Alleen muggen, vliegen en schorpioenen haat ik. Op zijn Mili's staat ook het best. Dat er geen broekmans komt om de HP te ruimen is toch wel wreed ;) :{}
18 mei 2017 - 19:47

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, in de Congo liepen in de hotelgangen beesten rond die tot mijn middel kwamen. Vol bravoure negeerde ik ze. Nu hoef ik ze niet meer. Over Broekmansen wil ik niet meer praten. Sorry, maar een Mili ruim je niet. ;)
18 mei 2017 - 19:57

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Milli, Lig je te wachten in de kamer, voordat je naar de operatiekamer vervoerd wordt? Je verhaal lijkt me een beetje nachtmerrieachtig. Ik heb het met verbazing gelezen.
18 mei 2017 - 20:35

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, precies. Je bent vergeven. :ninja: @Riny, nee hoor. Ik was gewoon thuis. In de badkamer, daar lag de muis. Het was wel heel vreemd. Ook heel verbazingwekkend. ;) Dank voor je reactie.
18 mei 2017 - 21:07

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Ik heb met een vies gezicht je tekst gelezen, ik ben geen muizenfan. Vroeger heb ik teveel muizen vermoord denk ik, in mijn duinhuisje renden ze door de kamer. Maar je tekst pakte mij, omdat je muis en jij de parallel van het leven deelden, het einde op de vloer of een nieuw begin op de operatietafel. Knap verhaal, de opbouw fascineert mij. Piep.
18 mei 2017 - 21:17

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, eens zat er een muis boven de spiegel die hangt tussen mijn voorramen. Ik heb toen een man van straat getrokken om het ding weg te halen. Ook kende ik avonden met gasten aan de eettafel dat zij rondrenden. Uiteraard tot afgrijzen van met name de vrouwelijke gasten. Mijn zoon, in zijn huis, praat met muizen en verzoekt ze weg te gaan dat zij graag doen. Ik doe ergens iets helemaal fout. De parallel zag je goed. Ik ben ook onbeduidend. Of het leven is onbeduidend. Of de dood. Geen piep maar een :{}
18 mei 2017 - 21:42

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brrr Mili, muizen. ook ik gruwel ervan. Ik moet ook weer denken aan mijn studententijd en ik een tijdje in een huis woonde waar een ware muizenplaag heerste. Overal waren ze. Het was zo erg dat ik daar altijd rondliep op mijn allerhoogste naaldhakken om ver van de grond te blijven, zelfs onder de douche. Het 'zij eruit of ik', werd dus ik die vertrok. Maar mooi gedaan in relatie tot de operatie. Ik begrijp dat die gelukkig wat langer geleden is: [ ik was nog jong]
19 mei 2017 - 10:28

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marceline, het 'ik was nog jong' was een argument van de artsen. ;) Je hebt dus ook geleden onder muizenplagen. Goed zo. :D Spannend beeld (voor de heren), jij met naaldhakken onder de douche ... Dank voor je reactie.
19 mei 2017 - 16:26

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, Kom maar op met je rotverhaal, ik ben benieuwd! Als je nog eens muizen hebt, laat maar weten; kom ik naar je toe, met Esina + pillen voor de muizen, en jij krijgt van mij de rijpe trostomaten zachtjes tussen je vochtige, rode lippen geschoven. Maar; eerst een rotverhaal! :D @ Milli + Marceline; naaldhakken onder de douche, maak me gek! :D
19 mei 2017 - 20:30

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Muizen, jaiks! Prachtige parallel met het ziekenhuis verhaal. En die uitspraak over die broek viel bij mij later pas bij je toelichting. Dat moet een grappige buurman zijn! Genoten van je verhaal ook al heeft het iets naars, verdrietigs... Naaldhakken onder de douche, dat ik daar niet aan heb gedacht tijdens mijn studententijd! Lol.
19 mei 2017 - 22:59

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik heb genoten van je typische uitdrukkingen: ‘als ik me in het felle licht van hun operatielampen begeef’ en ‘of ik me wilde wentelen in hun wetenschap’. Maar van jou had ik niet verwacht dat je een schijtluis zou zijn wat schattige muisjes betreft. Ook heb ik nog nooit een dode muis gezien met een opgevouwen krulstaart. Toevallig deze week drie muizen gevangen. Een was al dood en twee in een val. Alle drie met kaarsrechte staart. De twee in de val waren op stel en sprong dood (gebroken ruggegraat), anders was ik verdrietig geweest.
19 mei 2017 - 23:22

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat, wij vrouwen hebben weinig met muizen. De vrouw van de o zo leuke buurman vindt mij weleens minder leuk. Zij zegt dan: 'Hij doet echt alles voor je.' Tja, denk ik dan. Fijne reactie, dank je. @Dos, ik heb maar één wens, jou laten genieten. Voordat je eventueel zo maar op het randje staat van blijven of hemelen. Ik denk dat onze muizen anders zijn. Door jouw aap-zijn gaan de jouwe wellicht staartgestrekt de dood in. De mijne brengen mij een krullende afscheidsgroet. Een soort aubade voordat zij gaan hemelen. En ik ben geen schijtluis. !"#$%&_()'?~!"#$%& :{}
20 mei 2017 - 22:23

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, Je slaagt er geweldig in om gewone gebeurtenissen zo te beschrijven dat ze surrealistisch overkomen (ik probeer meestal het omgekeerde). Het intrigeert. Ik word alleen niet enthousiast van het woord kapotstuk.
21 mei 2017 - 20:32

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, Je slaagt er geweldig in om gewone gebeurtenissen zo te beschrijven dat ze surrealistisch overkomen (ik probeer meestal het omgekeerde).
Haha, jij laat zomaar de zwaartekracht uitvallen alsof er een stop in de meterkast is gesprongen. Gijs, ik heb in mijn reactie op jouw verhaal te weinig laten merken hoe grappig ik dat vond. Heel erg dus. :thumbsup:
21 mei 2017 - 22:58

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie parallel tussen het einde en het begin van een leven na operatie. Je bent er dan toch goed doorgekomen, Mili. Zonder muizelijkjes in de operatiezaal? Heb je er nu nog last van? Ik heb niets tegen muizen, zolang ze maar niet in huis komen. Vorig jaar een veldmuisje verjaagd uit mijn keuken, terug de tuin in. Jouw man met de broek vind ik maar een vreemd figuur. Doelloos wachtend ... waarop? Een volgend slachtoffer? Gelijk heb je, dat je hem het huis uitwerkt, jouw leven gaat verder. Een dingetje: 'Een muis ligt tussen mijn voeten. Dood. Het is donker. Ik gil.' of 'Een muis ligt tussen mijn voeten. Het is donker. Ik gil.' Schichtig als ze zijn, gaat geen muis tussen iemands voeten lopen. Ze zou ook kunnen (liggen) slapen, wat ik ook betwijfel. Muizen in een badkamer? Zoeken ze geen warmte op, voedsel?
22 mei 2017 - 9:58

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig, @Gijs, jouw opmerking dat ik surrealistisch kan overkomen. Een apart compliment dat ik onthoud. Het woord in kwestie is een tikkeltje modieus. Zeg ik vast om als een puber over te komen. ;) Dank voor je reactie. @Dos, wie zegt dat @Gijs in mijn achtertuin komt om jou te lezen? @Marlie, tijdens de operatie heb ik geen muizen kunnen ontwaren. :D Waarom is mijn man met zijn broek vreemd? Misschien was hij wel confuus onder de situatie. Zo'n vrouw die muizen vindt en zich naar een operatietafel spoedt. Misschien wilde zij wel dat hij haar bracht en kwam het er bij hem niet uit en vond zij hem doelloos. Over jouw dingetje, ik wilde het niet zeggen. Ik trof hem aan toen ik naar het toilet ging. Tussen mijn blote voeten lag hij dood te wezen. Ik was zo blij dat ik niet op hem was gestapt. Moet iets aan mijn aantrekkingskracht voor muizen doen ... Dank voor je reactie!
22 mei 2017 - 17:53

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, hier ben ik pas en omdat de week alweer bijna om is, citeer ik mijn favoriete passage, die in de context zoveel zegt: 'Hij ligt verkrampt terwijl ik geen gif strooide. Hij is grijzig, onbeduidend, zijn snorhaartjes zijn uitgetrild, de staart ligt in een krulletje opgevouwen.' Terwijl je geen gif strooide ... Ook je slotzin staat als een huis. :thumbsup: :{}
23 mei 2017 - 0:53

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, dit verhaal komt bij me binnen. Ooit als kind de ervaring gehad met een dode muis in mijn bed. Doodsbang ben ik voor die beestjes. Heel knap vervlecht je (de ervaring met) de dode muis met de angst voor de dood. Je speelt met licht en duisternis. Een verhaal dat ik niet gauw zal vergeten.
23 mei 2017 - 14:01