# 145 Big Boy

De zon is warm. Het is vochtig. Ik zweet. Muggen genieten. Het is niet erg. Mijn fototoestel gaat gretig te keer. Mooie opnames voor mijn nieuwe boek. Deze Kaalkopkraai is een prachtig zicht. Hij voedt zijn jongen. De vogels vliegen op. Ze lijken geschrokken. Ik voel me duizelig. Mijn camera valt. Ik volg. Verontwaardigd. Verrast. Verbijstering. Bot steekt uit mijn been. Bloed gutst. Voetstappen naderen. Probeer te kruipen. Helaas. Lichaam voelt twee keer zo zwaar. Stalen neus rust op mijn wond. Pijnkreten. Hij staat tegenover me. Duwt de loop van zijn wapen tegen mijn gezicht. Schreeuwt in een taal die ik niet meester ben. Hij gebaart naar de camera. ‘Spy?’ vraagt hij in gebrekkig Engels. ‘No, no Birds, here look.’ Ik wil de camera pakken. Opnieuw schreeuwt hij. Wil niet dat ik beweeg. Met het wapen op me gericht pakt hij het toestel erbij. ‘Picathartes.’ Hij begint te lachen. Het verraad zijn leeftijd. ‘Nice birdies.’ Zenuwachtig lach ik met hem mee. Hij laat de camera vallen. We staren enkele seconden in stilte. Zijn legerschoen verbrijzelt mijn levenswerk. Stukjes glas en plastic vliegen langs mijn gezicht. Uit zijn broekzak pakt hij een amateuristisch gerolde joint, steekt hem aan en neemt een flinke teug. Hij zakt door zijn knieën en blaast de rook in mijn gezicht. ‘My name is Big Boy. I’m boss here.’

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij begint te lachen. Het verraad zijn leeftijd.
:thumbsup: Vanuit de ervaring gecondenseerd verhaal, zeg ik dan. Mooi hectisch tempo dat de hartslag van de hp volgt. Die joint maakt het helemaal af, en belooft een onvoorspelbaar open einde. Maar wel:
Wilt niet dat ik beweeg. ’
'Wil niet dat ik beweeg.'
1 juni 2017 - 22:45

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Richard, indrukwekkend en goed geschreven verhaal. Verrassend in die zin ik een andere schrijfkant van jou is niet mij net zo goed bevalt. Tenminste van wat ik tot nu toe van je heb gelezen. Theo de slaaf was toch van jou? Of vergis ik me?
3 juni 2017 - 13:29

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, heb even Picathartes opgezocht en gelezen dat je ergens in Afrika bent. Het stuk leest vlot, bouwt spanning op en laat de lezer met een vraagteken zitten. Knap wek. Groet Connie
3 juni 2017 - 16:24

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, door de telegramstijl die je toepast vertel je met weinig woorden ontzettend veel en draagt het bij aan de spanning en het dreigende gevaar. Dat soort sticks-rokende figuren zijn levensgevaarlijk; onderdanigheid is geboden. Een vlot geschreven, goed verhaal. :thumbsup: Je kunt in het vervolg beter kikkers fotograferen in de Ooypolder. Ik heb iets dergelijks meegemaakt in Oran, Algerije. Ik fotografeerde zand naar elkaar gooiende kinderen met tegenlicht, met op de achtergrond regeringsgebouwen. (wist ik veel) Een agent zag dat en ik moest mijn camera inleveren en hem volgen naar een kleine politiepost, waar ik in een cel gestopt werd bij een huilende Algerijn. Vandaar werd ik naar een politiebureau gevoerd waar ik werd ondervraagd. Ik kon de politieambtenaar overtuigen dat ik niets kwaads van plan was. Ik kreeg mijn camera zonder rolletje terug en werd vrijgelaten. Ik werd niet mishandeld of anderszins kwaad bejegend.
3 juni 2017 - 18:45

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nancy, theo hoort er ook bij ja, een beetje afwisseling kan geen kwaad lijkt me ;), dank voor je reactie. @Willemina, dat is een mooi compliment :), dank je! @Connie. Dank je. Het was even denken of ik Kaalkopkraai of Picathartes zou vermelden, maar uiteindelijk een weg gevonden om allebei de benamingen in het verhaal te verwerken. @Dos, ik krijg het benauwd als ik jouw ervaring lees, gelukkig dat het goed is afgelopen. Dat soort situaties beangstigen me altijd en was ook een beetje de reden om dit verhaal te schrijven. De fotograaf, liefhebber, die abrupt uit zijn element wordt gehaald en in een bare situatie terecht komt. @I-kat, af en toe moet ik uit mijn absurdistische comfortzone komen ;), bedankt voor het lezen!
3 juni 2017 - 21:48

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spanning, tempo, emotie, onvoorspelbaarheid; alles zit in dit interessante stukje. En dat in een heel bijzondere schrijfstijl. Mijn complimenten. Nog een geluk dat die barbaar je camera stukschiet en niet jou. :o
3 juni 2017 - 23:19

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Richard, indrukwekkend! De staccato stijl vind ik hier erg passend, je bent als lezer benieuwd naar het volgende stukje van de puzzel om het complete plaatje te zien. De wending is ook verrassend, ik had geen kindsoldaat verwacht. Spannend verhaal, Richard, ik heb ervan genoten!
4 juni 2017 - 14:27

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Big boy klein ettertje }) Verrassend jouw invulling. :thumbsup: De staccato houdt me als lezer op afstand maar misschien wil je de lezer behoeden voor de pijn van de HP. Gaan we meer van deze Richards zien? :nod:
5 juni 2017 - 20:40