Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

verhalenbundel ligt commercieel niet goed

verhalenbundel ligt commercieel niet goed, hoorde ik zeggen. Ligt een complete roman beter in de markt dan een bundel verhalen?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Verhalenbundels liggen niet goed. En uitgevers lezen niet. Ik heb onlangs 15 van de momenteel al 40 korte verhalen naar diverse uitgevers gestuurd, al vier afwijzingen. Allemaal standaard. Bij één ervan was een criterium ook 'omvang', maar ik maak me sterk dat het geen enkele uitgever is opgevallen dat ik slechts een deel had opgestuurd (weet je wat die inktpatronen kosten!), ondanks de begeleidende brief. Wie o wie heeft weleens korte verhalen gepubliceerd of weet waar je daarmee terecht kan? Of is het bij voorbaat een gelopen race en zal ik me maar op een roman gaan storten? Terwijl korte verhalen zo mooi kunnen zijn! Dit is geen post van iemand die gefrustreerd is, verre van dat. Eén van mijn verhalen heb ik hier al ergens op het forum gezet, en Ros reageerde daarop met 'smaakt naar meer'. Dat meer is er, en wordt ook steeds meer. Zo, nu nog even een smaailie voor de afsluiting :D Staat. Evenals dit stukje. Uitgevers, jelui weet niet wat je mist.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las iets over een debutant(e) die bij een schrijfwedstrijd was ontdekt door De Arbeiderspers. Ze waren overeengekomen dat ze een debuutroman en een verhalenbundel zou schrijven - en laat dat nou net hetzelfde zijn als de eerste twee boeken van Arthur Japin... Misschien is De Arbeiderpers een zonderling, maar ik heb niet het idee dat verhalenbundels minder zijn. Zoals Pluisebol al zei, lekker voor het slapen gaan een verhaal.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn bundel korte verhalen: van drie uitgevers heb ik het bericht gekregen: "Hier moet wel iets mee gebeuren." Dat vind ik ook, maar hoe?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn bundel korte verhalen: van drie uitgevers heb ik het bericht gekregen: "Hier moet wel iets mee gebeuren." Dat vind ik ook, maar hoe?
Hai Ros, Het lijkt mij duidelijk geen standaard afwijsbriefje, dat is in ieder geval al een goed begin! Het kan drie kanten op gaan: 1. bewerken en bijschaven 2. uitwerken tot lang MS (roman) 3. uitgeven die bundel Ik zou gewoon contact met ze opnemen en het ;) vragen. Succes!

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou inderdaad direct navagen Ros! Ik kan me wel wat verhalenbundels herinnerne, mar adt zijn vooral bundels met verhalen van reeds bekende schrijvers. Ik zou goed kijken naar reeds uitgegeven boeken. Verhalenbundels van een schrijver en dan die uitgeverijen benaderen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het gaat om boeken om uit voor te lezen, dan kies ik toch voor een verhalenbundel, omdat ik dan een verhaal goed kan "afronden".

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker niet terzijde leggen. Manon Uphof e.a. schrijvers geven nu juist ook verhalenbundels uit. Een literatuurprof of zo iets, ik weet niet meetr wie precies, zag behoefte aan verhalenbundels, omdat in deze tijd de mensen geen tijd meer hebben om een hele roman te lezen. Een verhaal is dan snel uit en als je weer tijd hebt begin je in een nieuwe, zonder je weer et moeten herinneren wie, wat en waar, ook al weer. Hij had het zelfs over een gat in de markt waar jonge schrijvers zouden moeten in duiken. 'Deze tijd is van de hapklare brokken, ook in de literatuur.' Geen idee of de man gelijk heeft, maar er zijn altijd mensne die liever korte verhalen lezen en er zijn altijd mensen die alles willen lezen. Als je een goed boek hebt geschreven moet je het lekker uitgeven, mode of niet, bedenkingen van jan en alleman ten spijt, ga er voor en kijk wat er gebeurt.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees nooit verhalenbundels of colums... Ik vind dat niet interessant..ik vind een fijne romantische / dramatische roman veel fijner... wat heb ik aan een verhaal van slechts 1 hoofdstuk? Ik kan dan niet goed meegenomen worden naar de personage's...terwijl..als ik een volledig boek lees de personages gaan leven...al hangt dit natuurlijk van de schrijfwijze af

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een paar jaar geleden een boek van een Frans auteur vertaald. Een uitgever was heel erg enthousiast op basis van een paar "voorproefjes" en vroeg het hele manuscript op. Toen bleek dat het wel allemaal aparte verhaaltjes rond één thema waren, haakten ze af. Het geheel was "te fragmentarisch" voor hun doelpubliek.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon navragen, Ros. Niet wachten, direct is een ander je voor. Die na jou op de lijst ligt! Misschien vinden zij juist een verhalenbundel wel leuk! Trouwens, er zijn er genoeg die wel van verhalenbundels houden. Vind ik. Je kunt daar ook verschillende vormen in maken. Rond een bepaald thema. Vanuit een speciaal perspectief. Of vanuit een jaartal. Of een gebeurtenis. Succes ermee!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn bundel korte verhalen: van drie uitgevers heb ik het bericht gekregen: "Hier moet wel iets mee gebeuren." Dat vind ik ook, maar hoe?
Je kunt dat op zoveel manier opvatten. Vraag het a.u.b na, Ros, en laat het ons nog a.u.b.-er weten. (Daar word je toch beroerd van, zo'n antwoord?)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op mijn verhalenbundel "Bloemen uit Bagdad" ontving ik de volgende reactie: ------------------------------------- "" Heel graag hebben wij Bloemen uit Bagdad gelezen. Alhoewel wij ze niet zullen uitgeven, kunnen wij de verhalen uit Bloemen erg waarderen. Zij bevatten veel elementen die -mits hier en daar nog wat schrappen- in elk literair werk aanwezig zouden moeten zijn. De rake typering, de pointe, de aanzet, het beetje spanning toch ook. De verhalen getuigen van veel aan- en invoelend vermogen, van respect, van antropolisch ondergaan. Dat wij de typoscripten niet uitgeven, heeft vooral te maken met het feit dat wij evolueren naar keuze van specifieke genres. Maar met Bloemen... ga je ongetwijfeld vroeg of laat succes oogsten. Ongetwijfeld. Succes toegewenst. Groeten, "" --------------------------------------------- Dit heb ik niet zelf verzonnen! Tja.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ântropolisch verzin je ook niet zelf.. wat betekent dat? Zoals gezegd Ros: zoek uitgevers die juist verhalenbundels uitgeven, ga schaven en dan nog eens opsturen

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ros, dat klinkt toch al hartstikke positief! Doe wat A. Redhed zegt, en anderen al zeiden: stuur het op naar uitgevers die wél wat met verhalenbundels doen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo Ros, dat zijn forse veren in je jeweetwel. Jammer natuurlijk dat ze het niet uitgeven, maar voor zo'n hoopvolle afwijzing zullen velen tekenen. Zou het vreemd zijn om te informeren of zij je een uitgever aan kunnen raden?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat is toch niet vreemd? Bel ze op. Ik denk zelf dat een goede verhalenbundel net zoveel kans maakt als een goede roman, alleen moet je mogelijk wat beter zoeken. In de bieb verhalenbundels spotten en de uitgevers opschrijven (en daarna aanschrijven)? Wat ik mocht lezen uit Bloemen was alles wat deze uitgever zegt :nod: .

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle goede raad. En ik zal het eens vragen Inge.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, oei. Ik dacht even dat je de tekst van de uitgever zelf had geschreven. :paranoid: Ik geloof dat ik een bundel verhalen van jouw hand zeker kan waarderen. Ben van plan het boekje over een jaar te kopen want dan ligt het vast op de plank.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik die brief zo lees, denk ik: 'Wel sjieke woorden.' Wat voor uitgever was / is dat? (Hoef je niet openbaar te maken, maar ik bedoel: probeer het eens bij een iets 'gewonere' uitgever). Maar wel heerlijk om te lezen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klinkt in elk geval als iets waar je wél wat mee kunt, Ros. en mijn idee was ook onmiddellijk: bel ze en vraag of zij uitgevers kennen die wel verhalenbundels uitgeven. Als ze zo positief zijn, zullen ze die service toch graag leveren? In elk geval is dit heel erg bemoedigend. Volhouden!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn boekje korte verhalen over honden, getiteld HOND, dat ik bij een internet uitgever liet verschijnen aangeboden aan de Nederlande Bibliotheek Centrale. Dat kreeg ik terug met de aantekening: Te speciaal ?????? Geen idee wat ik daarvan moet denken. Natuurlijk is het speciaal: het gaat alleen over honden. Maar er zijn meer schrijvers die verhalen schreven over honden. O.a. Jan Siebelink en Koos van Zomeren. Nu heb ik niet de pretentie mij met deze auteurs te vergelijken, maar ons onderwerp is hetzelfde: Speciaal. Zelf ben ik dol op (korte) verhalen, zowel om te lezen als zelf te schrijven. Ik vind het heel boeiend om in enkele bladzijden tot een plot van een gebeurtenis te komen of persoon tot leven te brengen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ântropolisch verzin je ook niet zelf.. wat betekent dat?
:lol: :lol: :lol: Ros dat klinkt in ieder geval goed :nod: Succes ermee! (ja ik lees dit nu pas, ben aan het bijlezen)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ros Wat een fijne reactie, behalve dan dat je niet in hun fonds past. Ze zien wat in je, anders had je 'ongetwijfeld' een standaardafwijzing gekregen. Heb je al geïnformeerd of zij uitgeverijen kennen waar de bundel wel op zijn plaats zou zijn? Nog even doorhengelen, dan heb je vast snel beet! Veel succes gewenst alvast!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een oude discussie nieuw (en positief!) leven inblazen: er is ook goed nieuws te melden over het korte verhaal. De Pulitzer prijs voor Amerikaanse fictie ($ 10.000) gaat dit jaar naar een verhalenbundel: Olive Kitteridge van Elizabeth Strout. De Man Booker International Prize (₤ 60.000) gaat dit jaar naar een verhalenschrijver: Alice Munro. Sanneke van Hassel is bezig een driedaags (Europees) festival voor het korte verhaal te organiseren: Hotel van Hassel. Ik bedoel maar te zeggen: het glas is niet alleen halfleeg, maar ook halfvol :-)