Boekscout of...?

Hi, Ik heb een vraag. Ik kan via boekscout uitgeven, kosteloos zeggen zij, omdat ze wel iets in het manuscript zien. Maar ik twijfel ook. Zo betalen ze bijv. maar 1x per jaar uit, in januari. Dat vind ik al minder. Ik zit ook te denken over andere uitgeverijen als freemusketeers. Heeft iemand tips of ideeen?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Montein, Volgens mij, en dat weet ik even niet goed, kom je met je eigen ISB nummer in het Centraal Boekhuis terecht. Maar hoe dat nou precies zit moet ik even nagaan. Doel is natuurlijk dat het bij het CB terecht komt, dus bestelbaar bij de boekhandel. Het ISBN kost bij Lulu op dit moment €50. Zij noemen dit 'published by you'. D.w.z. dat jijzelf de uitgever bent en blijft. Zij zorgen dan, als een boekhandel iets bestelt, dat het geleverd wordt. Je hoeft dan geen speciaal magazijn te hebben, Lulu verzorgt dit. Wij hebben hier vanaf nu ook nog geen ervaring, maar zodra ik meer weet komt het hier te staan. Als je rechtstreeks bij Lulu bestelt, is het boek goedkoper omdat er dan geen marge voor de tussenhandel is.
25 oktober 2007 - 22:30

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een ISBN hebt KUN je in het Centraal Boekhuis terecht komen. Maar dat is waanzinnig duur. Zij moeten dan een voorraad van je boek aanhouden. Als je een ISBN hebt kunnen alle boekwinkels het boek bestellen bij jou (als jij de uitgever bent) of bij de uitgever. Je staat dan namelijk met besteladres in het geautomatiseerde systeem van de boekhandels. Die zien dan dat ze het niet bij CB maar bij jou moeten bestellen. Ook vraagt de Koninklijke Bibliotheek dan jouw boek op, om in Den Haag in onze grote bieb te zetten.
26 oktober 2007 - 0:25

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
als ik nog even doorga. Ik kan op dit moment zowel terecht bij de Boekscout maar ook bij the free musketeers. Beiden hebben me een contract aangeboden. Zou iemand een voorkeur hebben voor de 1 of de ander? Zelf twijfel ik nog.
27 oktober 2007 - 15:15

montein, je kunt overal terecht. Ook bij de plaatselijke drukker die waarschijnlijk graag je manuscript uitprint en verveelvuldigt. Vraag hem ook eens een offerte en vergelijk de voorwaarden en prijzen. In elk geval bindt hij je niet voor twee of drie jaar aan zich. Ik ben nog steeds benieuwd waarom free musketeers c.q. boekscout dat doet. Mag je voor die periode niet bij iemand anders terecht? Dan zou ik er echt nog eens goed over nadenken, want stel: het bevalt niet, dan zit je toch een poos vast.
27 oktober 2007 - 19:20

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het geldt bij Free Musketeers drie jaar alleen voor het boek dat je bij hen publiceert. Van dat boek hebben zij drie jaar de rechten. Zit het daar zo niet? Ik heb namelijk een jaar later bij een reguliere uitgever dus een ander boek uitgebracht en dat mag natuurlijk gerust.
27 oktober 2007 - 19:52

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mariejeanne, nat. kun je overal terecht, maar als je niet wilt betalen, is het toch iets anders. Boekenscout doet trouwens 2 jaar... (en ja, 3 jaar vind ik ook wat lang, 1 jaar lijkt me eigenlijk normaler)
27 oktober 2007 - 20:31

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het voor Pod helemaal niet normaal. Ik kan ook naar lulu, zit ik nergens aan vast. Toch, liever nog, boekenbent. Omdat je daar geen nummer bent (tenzij we allemaal tegelijk ... :P ).
27 oktober 2007 - 22:22

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar wat nu als er met jouw boek zoiets gebeurt als met het boek van Roos. (Zie bij het topic Valse Salie bij boekpresentaties) Zij bracht haar boek 'Als vraagtekens uitroeptekens worden' uit bij Boekenbent. Dat moest ze zelf voorfinancieren, dat wel. Maar je hoeft natuurlijk niet meer boeken te bestellen dan dat je denkt te verkopen. Afijn, Roos had mazzel, haar boek was in no-time weg en toen wilde de bieb nog een flink aantal bestellen. Die liet ze extra drukken, de winst was voor haarzelf. Toen kwam er een uitgever die zei: ik wil jouw boek wel regulier uitgeven. Dat kon zonder meer want Boekenbent claimt nooit dat ze drie jaar daar zou blijven. Nu heeft ze dus 'Valse Salie' met veel succes via SWP uitgegeven. Als ze bij FM of Boekscout had gezeten, had dat dus niet gekund. Sterker nog, dan was alle winst van de grote bestelling van de biebs ook naar FM of Boekscout gegaan. Sturen die twee de boeken trouwens ook op naar de bibliotheekdienst om bestellingen te genereren? Of moet je daar zelf achterheen? Doen ze iets aan promotie of publiciteit? En zo ja wat? Vraag dat precies na. Wat kunnen ze met AKO? Bestellen via boekhandels kan natuurlijk altijd als je een ISBN hebt. Maar komt het boek ook standaard in maar 1 winkel te liggen? Mag je het zelf overal in consignatie leggen? Zo ja, moet je die exemplaren dan eerst voor winkelprijs zelf aanschaffen? Zelf heb ik mjn boek (dat ik via Boekenbent liet maken) in alle winkels hier in de stad gelegd en mijn zussen legden ze in winkels in hun dorpen. Ook lagen ze in de vrouwenboekhandel in Utrecht en zo. Regelde ik allemaal zelf, dat wel. Allemaal in consignatie tegen 20% voor de winkel. Ook verkocht ik er veel op de camping waar ik verbleef. Zo waren er snel een paar honderd verkocht en de winst was voor mij. Van die winst bestelde ik weer nieuwe boekjes. Zo kun je het dus ook doen. Vraag eens na in je omgeving wie het boek alvast zou willen en bestel er dan eventueel een tiental of zo extra. Dan moet je wel eerst investeren, maar je hebt het zo terug verdiend.
27 oktober 2007 - 22:24

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je trouwens ook iets te zeggen over hoe het wordt uitgevoerd? Ik had gisteren een boek onder ogen van FM en dat was geprint op hagelwit papier. Dat vind ik zelf erg lelijk. Meestal wordt er cremewit papier gebruikt. Is ook rustiger voor je ogen en makkelijker leesbaar. Kun je daar iets in zeggen? En mag je ook meebeslissen over het formaat? Zelf vind ik A5 niet mooi. Ik maak het altijd wat afwijkend, kleiner. Dat kan in ieder geval wel bij Boekenbent. Daar kies je zelf welk formaat. Het papier en de kaftdikte ligt vast, maar die bevallen me daar wel. Met het boekje dat volgende week van me uitkomt ben ik overigens gewoon rechtstreeks naar een drukker gestapt. Of eigenlijk, ik heb de bestanden naar een drukker gestuurd en die maakt er een boekje van. Kan ook, nog goedkoper!
27 oktober 2007 - 22:30

Ik geloof dat sommige mensen zich niet realiseren dat 'gratis' niet gratis is. Als er 'gratis' staat, dan is er voordeel voor de aanbieder. Ik zou PRECIES willen weten wat je allemaal GRATIS hebt. Als je drie jaar aan iemand anders dan je echtgenoot vast zit, noem ik dat niet gratis. Dan lever je iets in. Dan kun je beter een paar cent betalen, ze proberen terug te verdienen en VRIJ ZIJN. Want dat is een kenmerk van een auteur: vrij zijn. En ook van een mens, overigens. Je vrijwillig laten binden? Wie heeft er dan GRATIS iets? (Ik draaf wel door, maar dat mag als je een uurtje extra hebt in een dag. :) )
28 oktober 2007 - 0:53

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors.. hmm veel antwoorden heb ik ook niet echt. Het is een rare jungle. Ik heb zelf alleen een bloedhekel aan het betalen voor eigen werk zeg maar. Is mij net iets te zelfbevlekkerig, maar dat geld voor de varianten van boekscout etc.. ook waarschijnlijk. Papier? Dit is van FM "we drukken onze boeken op 90 grams romandruk voor het binnenwerk (dat is dikker dan de meeste produktiebureau’s doen) en de cover is gelamineerd 280 grams papier. Bij kleurenillustraties drukken we deze pagina’s op colour copy papier en dat lijkt dunner dan 90 grams romandruk is echter zwaarder en compacter." Bibliotheek? boekenscout vraagt een lijst van je... .met emailadressen van boekhandels en bibl.... Van FM weet ik dat niet. Ik zou eigenlijk wel eens een schatting willen hebben van de kosten? Het volledig zelf doen en evt een ISBN daarbij... Iemand een idee?
28 oktober 2007 - 10:33

"Ik heb zelf alleen een bloedhekel aan het betalen voor eigen werk zeg maar. Is mij net iets te zelfbevlekkerig, maar dat geld voor de varianten van boekscout etc.. ook waarschijnlijk." Dat doet me denken aan: 'een dief van je eigen portemonne zijn.' Als er dan toch iemand dief van mijn eigen portemonnee moet zijn, dan ikzelf het liefst. :) Maar die zelfbevlekking, dat weet ik niet, hoor. Je maakt toch iets moois, niet uitsluitend voor jezelf? Volgens mijn doe je dat voornamelijk voor anderen en ben je trots op wat je gemaakt hebt. "Ik zou eigenlijk wel eens een schatting willen hebben van de kosten? Het volledig zelf doen en evt een ISBN daarbij... Iemand een idee?" Ik wil geen reclame maken maar de realiteit is dat bv Boekenbent - die hier vaker genoemd is - alle prijzen en opties noemt. Dan kun je een goede raming maken.
28 oktober 2007 - 12:51

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Montein als je de antwoorden niet weet, heb je nu dus een lijstje waarmee je naar de uitgever kunt bellen. Stel alle vragen die ik noemde en je bent al heel wat wijzer. Enne...e-mailadressen leveren van biebs? De biebs kopen centraal in. Je stuurt je boek in tweevoud naar het centrale adres (kom ik weer aan: bij Boekenbent wordt de begeleidende brief voor je gemaakt, de boeken stuur je zelf op want zij hebben geen voorraad, jij wel). Het boek wordt beoordeeld en indien ze het een aanvulling vinden voor welke bieb dan ook, dan komt het in hun catalogus. Alle biebs kunnen het bestellen, het wordt centraal 'bibliotheekklaar' gemaakt (harde kaft erom, stickertjes erop, hoekje voorin enz) en dan ligt het drie maanden later in de biebs. Als je wilt weten wat je boek rechtstreeks kost, als je alles zelf doet dan stuur je bijvoorbeeld een vraag voor een offerte naar WPS. Ze adverteren op deze site, ik laat mijn boek daar ook doen. Je krijgt een voorgeprogrammeerd ding om in te vullen op je scherm. Je vult het gewenste aantal in (of vraagt een offerte voor 50 en een voor 100 boeken of zo), je vult bijvoorbeeld de papierspecificaties in die FM je noemde (of andere die je mooier vindt, Marriejeanne heeft vast verstand van papier en diktes, ikzelf gebruik 90 grams roman cremewit en omslag van 240 grams, maar misschien is 280 grams beter). Morgen heb je dan de prijsopgave in je mailbox. Je zult verbaasd staan denk ik als je de prijzen vergelijkt met die van FM. Dan kijk je hoeveel je er denkt te verkopen en welke winst je erop zet. Ik denk dat je je boek heel wat goedkoper kunt verkopen dan FM, en dus kopen meer mensen er een. Mijn boekje van 100 pagina's gaat voor de klanten 8 euro kosten. Kijk daar kopen ze nog eens een leuk sinterklaascadeautje voor. ;) Zou hetzelfde boekje 12 euro kosten dan verkocht ik er geheid minder, kreeg ik van FM maar 1 euro per boekje en had ik dus heel veel werk geleverd voor pakweg 30 euro. Nu ga ik er vast weer een paar honderd verkopen (als jullie nu maar allemaal gaan bestellen...) Natuurlijk is alles zelf doen best eng de eerste keer. Er zijn zoveel dingen waar je geen verstand van hebt. Voor die markt is Boekenbent geschikt, zij leveren die diensten die jij (nog) niet zelf kunt doen. Je kunt via hen ook een isbn krijgen. Mijn eerste boekje heb ik zo gedaan, mijn tweede doe ik helemaal zelf.
28 oktober 2007 - 20:58

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
even nog een toevoeging aan de informatie (van F M over de mogelijke verkoopmanieren) ----== Er zijn vier soorten boeken verkooptransacties met verschillende prijzen. 1. boeken aan een eindgebruiker verkocht (voor de vaste winkelwaarde) 2. boeken aan een auteur als eindgebruiker verkocht voor eigen gebruik (voor de vaste winkelwaarde) 3. boeken aan een auteur verkocht voor handel (met auteurskorting en dit is een gestaffelde korting, begint bij 25% voor 1-50 exemplaren verder 30% voor 51 – 100 en 35% voor 101 of meer) 4. boeken aan een handelaar verkocht voor handel (hier zit boekhandelskorting op, dat is het verschil tussen inkoopprijs en vaste winkelwaarde en hier leeft de boekhandelaar van) In ieder geval is in alle gevallen de vaste winkelwaarde identiek en wordt deze toegekend, aangemeld en bewaakt via de Wet op de Vaste Boekenprijs. Royalties zijn percentages van de netto boekenprijs. Deze netto prijs is in geval 1. winkelwaarde minus BTW, in geval 2 winkelwaarde minus BTW, in geval 3 niet van toepassing want dan heeft de auteur al korting gehad en korting over korting is nutteloos en bovendien is de verleende korting hoger dan het royaltiespercentage, in geval 4 winkelwaarde minus boekhandelskorting minus BTW. De royalties percentages zijn gestaffeld, 10 % voor 1 – 1000 exemplaren, 12 % voor 1001 – 2500 exemplaren, 14 % voor 2501-5000, 16 % voor 5001-10.000 en 18% voor 10.001 en hoger. Royalties worden niet uitgekeerd over recensie exemplaren omdat daar geen handel heeft plaatsgevonden. Conform de Wet op de Vaste Boekenprijs mogen we geen exemplaren weggeven, zelfs niet aan auteurs. Ze mogen alleen verhandeld worden tegen de vastgestelde winkelwaarde. Er zijn bedrijven die hier wel mee adverteren maar in feite krijg je dan een papieren proefdruk en dit is meestal niet de definitieve versie van het boek. Recensie exemplaren sturen we wel maar daar staat als “betaling” tegenover een recensieverslag of promotionele activiteit. ------ Voor wat het waard is....
29 oktober 2007 - 10:55

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus je krijgt geen gratis exemplaar van ze? Je moet er minstens een kopen voor de vaste prijs? Van de rest kun je dan zeggen dat je ze verhandelt. Weggeven als verjaardagscadeautje zullen we daar dan ook maar onder rekenen. Hoezo mag een auteur geen gratis exemplaren krijgen? In elk standaardcontract van een uitgever staat hoeveel gratis exemplaren de auteur krijgt. Dat is meestal minimaal 10 maar kan ook 25 zijn. Let ook op de royalties bij levering aan de boekhandel. Dat is over de nettoprijs. Kost je boek bijvoorbeeld een tientje, dan leveren ze het aan de boekhandel voor 6 euro (meestal is de boekhandelskorting 40% maar ze noemen hier geen percentage, het kan ook 30 of 20 zijn, maar daar houden boekhandels niet van). Jij krijgt dan 60 cent en geen 1 euro. De meeste boeken zullen echter door de auteur worden besteld en doorverkocht of rechtstreeks via hun webwinkel, schat ik zo in. In het eerste geval krijg je geen royalties, wel een veel lagere korting dan de boekhandel, denk ik, en in het tweede geval krijg je wel 1 euro in mijn voorbeeld en steekt de uitgever de 40% boekhandelskorting in eigen zak. Dat is doorgaans zo als uitgevers rechtstreeks verkopen. Helder is het wel wat ze zeggen. Je hoeft niets te betalen aan het begin, behalve je eigen exemplaar en dat voor je oma en je buurvrouw en zo. Maar verder zit er ook weinig verdiensten aan, tenzij je een Sonja Bakker blijkt te zijn en dan kun je helaas niet meer van ze af :( Corrigeer me maar meneer dArtignan als ik het fout zie. Overigens zit je bij een reguliere uitgever ook vast met je boek en kunnen de percentages ook zo liggen. Dat is niet vreemd. Wel krijg je dan gratis exemplaren en vaak ook voor de handel kortingsexemplaren met 40%. En de oplage is hoger, zodat de royalties een beetje een leuk bedragje kunnen worden.
29 oktober 2007 - 11:49

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb gister in een gekke bui informatie opgevraagd bij een drukker in China haha. Waarom via een uitgever als je misschien direct zaken kan doen. Tot mijn grote verbazing heb ik net een reactie gehad waarbij ze meer details vragen. Zou toch mooi zijn als dat leuk uitpakt. Ik hou jullie op de hoogte.
30 oktober 2007 - 8:11

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon google hihi. Aangezien veel boeken via Nederlandse uitgevers ook in China geprint worden leek het me de moeite waard om wat te gaan snuffelen. Vele drukkers hebben hun website in het Engels. Ik kwam een drukker tegen die volgens zijn website een minimale afname van 10000 stuks had haha. Wie doet dat denk ik dan, maargoed verder zoeken en klooien en nog een gevonden die geen info geeft op de website alleen maar foto's van producten. Dan maar een mail en tot mijn verbazing snel een reactie. Nu maar afwachten. Mijn motto: Een brutaal mens heeft de halve wereld.
30 oktober 2007 - 10:02

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een van mijn uitgevers laat de boeken ook in China drukken. Ik heb wel garanties gevraagd dat dat niet met kinderarbeid gebeurt. Kinderboeken laten drukken door uitgebuite kinderen vind ik namelijk iets te ver gaan. De uitgever 'garandeerde' me dat dat niet het geval is. De drukkerijen worden gecheckt door de tussenpersonen, zegt hij. Ook vertelde hij dat de overheid in China een aantal drukkers de meest geavanceerde machines ter wereld heeft geschonken om zo een geweldige zwaai aan het drukken in China te geven. Dat ze daarmee voorop gaan lopen in de wereld. Die nieuwe machines zijn inderdaad zo snel dat ze niet op 1000 of zo ingesteld kunnen worden. Voordat jij een keer over je schouder hebt gekeken, liggen er al 2000 kant en klaar aan het eind van de band. Zo ongeveer dan, beetje overdreven. Die drukkers met die moderne machines gebruiken zeker geen kinderen voor het werk, want dat werk kan alleen gedaan worden door heel slim opgeleide mensen. Dat is wat ik hoorde, ik weet niet of het allemaal waar is. In India kun je ook heel goedkoop laten drukken, ze zullen ook wel Engelstalige websites hebben. Maar ook daar hetzelfde probleem. En let even op de levertijd. Een proefdruk wordt wel ingevlogen en is er in een week, maar de boeken dobberen over de oceaan en dat duurt in mijn geval nu wel erg lang. Ik vrees dat de boot ergens getorpedeerd is of zo want de boeken hadden er al weken geleden moeten zijn. Ook in de Oostbloklanden wordt veel en goedkoop gedrukt, dat is wat dichterbij voor je. Daar worden ook boeken van me gedrukt, van weer een andere uitgever. Zonder kinderen in de fabriek. ik kan eventueel het adres van de Nederlands tussenpersoon voor je vragen. Of je googled wat. Een van mijn uitgevers vertelde me: kost het in Nederland 100 euro dan kost het in de Oostblok 60 en in China 40. Zoveel scheelt dat dus.
30 oktober 2007 - 11:59

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar ik nog steeds benieuwd naar ben... ik zou wel eens een kostenplaatje willen hebben, uit eigen ervaring dus, van iemand die zijn boek in eigen beheer heeft uitgegeven.. inclusief het aanvragen van een ISB nummer. Ik zag hier ergens iets van 30 euro, maar dat bedrag snap ik niet echt. Ik zie bij boekenbent prijzen van 8 tot 6 euro.. zonder ISBN volgens mij, waardoor je bij bijv. 100 boeken op zo'n 800 euro uitkomt....
30 oktober 2007 - 13:28

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de websites moet geloven zien die bedrijven er supermodern uit. Bij de meeste is inderdaad een grote afname nodig. Van af 500 tot min 10000 ben ik al tegengekomen. De grappenmaker die ik een mail had gezonden wilde mijn boek wel drukken voor 2600 dollar. Das toch niet veel voor 100 boeken van tweehonderd pagina's. Zouden ze met goud drukken? Ik heb toch nog de moeite genomen om op opheldering te vragen. Onder andere hoe denken dat de opdracht gever ze verkocht moet krijgen als er nog transport en winst bij moet. Vandaag ook nog een mail naar een Turkse tussenpersoon verstuurt. Wie weer wat daar uitrolt. Ik blijf zoeken, niet geschoten is altijd mis. De bestaande eigenbeheer uitgevers zijn er gelukkig altijd ook nog. Hoe denken jullie over de combinatie eigen beheer en pod? Stel in mijn geval koop ik er een x aantal via eigen beheer en breng het boek onder bij een pod om de Nederlandse kopers ze daar te laten bestellen. Anders heb ik al snel iemand nodig die het opsturen voor me doet in Nederland. Ik voel me net Zjors dub..dub..dub.
30 oktober 2007 - 17:50

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat lijkt me toch niet zo moeilijk te regelen dat iemand dat opsturen doet vanuit Nederland? Daarvoor zou ik nooit naar een pod gaan. Een gratis boek en een bos bloemen doet al veel voor iemand die gelooft in jouw project. Worden het er veel dan word je rijk en stel je er een schamel bedragje tegenover. Desnoods kijk je mij lief aan ;) De promotie moet je toch zelf doen. Je kunt er ook altijd nog voor kiezen om er bijvoorbeeld een tig aantal te laten drukken in Turkije voor de markt daar en een aantal bij een drukker hier om hier te verkopen. Verschepen kost gewoon meer, vrees ik. Het is makkelijk genoeg om een offerte hier aan te vragen digitaal. Er zitten hier wel mensen die je kunnen adviseren bij wie. Alleen is het wel zo dat je dan een risicovolle investering doet vooraf. Als je ze per stuk laat drukken en verzenden door de uitgever loop je geen risico. bij Boekenbent kun je precies zien wat het per individueel boek kost. Een boek van 200 pagina's zeg je? 10,24 euro als het binnenwerk zwartwit is. Kun je ook doen. Staat het bij hen op de site en kunnen ze het daar bestellen.
30 oktober 2007 - 21:10

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Zjors ik zal je nog wel eens héééél lief aankijken dan. Het is inderdaad beter iemand te hebben die dat opsturen doet. Ik heb weer een prachtige offerte binnen. Dit maal van een Turks bedrijf. Duurder dan eigen beheer in Nederland alleen zakt het enorm bij grote aantallen. 100 stuks voor 1170 euro maakt 11,70 per stuk. 500 sruks voor 1521 euro maakt 03,00 per stuk. Hoe verkoop ik in hemelsnaam 500 boeken? Het is natuurlijk wel zo dat bij een bestelling van 100 ik bij een verkoopprijs van 15 euro bij 78 boeken grofweg uit de kosten ben. Bestel ik er 500 dan ben ik bij verkoop van 102 boeken ook grofweg uit de kosten. Al gaan er dus een paar honderd de kachel in maakt het nog niet uit. Zit ik er toch nog warmpjes bij hihi.
31 oktober 2007 - 13:47

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, een zolder ermee isoleren is bij jou waarschijnlijk niet nodig. Dan maar in de kachel. ;) Maar denk je er in de resorts niet een paar honderd te kunnen slijten? Ik weet het niet hoor.
1 november 2007 - 1:44

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag allemaal, mijn boek komt morgen uit bij Boekscout. Ik wil nog niet zeggen dat ik er nu al spijt van heb, maar ik ben zeker niet zo enthousiast als ik zou zijn, als ik uitgegeven zou worden door een reguliere uitgever. Ik heb mijn boek vijf jaar geleden geschreven en goede feedback gekregen van Kluitman. Ik nam mij voor om het boek te herschrijven. Door omstandigheden (werk, kinderen, RSI-achtige klachten) niet meer naar gekeken, door iemand gewezen op Boekscout, en impulsief manuscript ingestuurd. Je kunt natuurlijk het beste je boek door een reguliere uitgever uit laten geven, dus als dat lukt, ga ervoor! Dat ga ik ook absoluut proberen bij mijn volgende boek. Of het handiger is om POD of eigen beheer te gebruiken, dat is subjectief natuurlijk. Even de voor- en nadelen op een rijtje, zoals ik ze zie, rekening houdend met de vragen die hier gesteld zijn: Voordelen Boekscout: - je hoeft niet zelf je ISBN te regelen - je hoeft niet zelf contacten met een drukker te regelen - je hoeft niet zelf over de volledige opmaak van je boek na te denken - het kost je niets om je boek uit te geven - je boek komt automatisch op hun website te staan, daar hoef je niets voor te doen - Boekscout verzorgt een promotiemail - mensen die niet zo bekend zijn met uitgevers en POD-instanties zullen wellicht eerder geneigd zijn een boek te kopen dat door een uitgever uitgeven wordt, dan dat ik eigen beheer uitgegeven wordt, omdat dat kan overkomen alsof ej je boek anders aan de straatstenen niet kwijt kon (niet negatief bedoeld naar mensen die boeken in eigen beheer hebben uitgegeven, uiteraard :)) - ik vind de kwaliteit van de paperback op zich wel mooi Nadelen Boekscout: - je moet zelf zowel particuliere (minimaal 40) mailadressen aanleveren van potentiële kopers, die de promotiemail krijgen (deze mensen zitten overigens niet vast aan kopen) - je moet zelf zakelijke mailadressen leveren (van plaatselijke tv en radio, boekenwinkels, kranten) - je moet zelf een cover aanleveren (en in mijn geval hebben ze toch niet het ontwerp precies aangehouden, de tekst staat er in een iets ander lettertype, wat naar is voor de ontwerper en wat je dus niet zult hebben als je in eigen beheer uitgeeft) - je moet zelf een biografie van jezelf schrijven, een foto sturen en een samenvatting van het boek maken - je kunt niet zelf bepalen hoe je boek er uitziet. Je moet dus wel een cover aanleveren, maar Boekscout regelt de achterkant en rug van het boek, het formaat, het type papier, enzovoort - je kunt niet zelf je prijs bepalen, en het is wel een vaste rijs. Toen ik mijn manuscript dus instuurde dacht ik met een 'reguliere' maatschappij te maken te hebben, ik wist niet wat POD was, en ging er dus vanuit dat de prijs redelijk zou zijn. Nu vind ik de prijs echter wel hoog liggen (uiteraard is het boek het wel waard :P) - je bent je rechten op het boek voor 2 jaar kwijt. Echter, na die 2 jaar kun je het boek alsnog door een andere uitgever uit laten geven, of in eigen beheer, zo je wilt - ik heb inderdaad de indruk dat je verplicht bent hen te betalen voor correctiewerk, als je te veel fouten in je boek hebt staan. Vraag je echter van tevoren meerdere mensen om je boek te lezen, bij voorkeur je vrienden die Nederlands hebben gestudeerd en check je alle woorden in het boek waar je niet 100% zeker van bent op hun spelling, dan moet dat goedkomen - als je zelf je boeken bij de boekenwinkels wilt leggen, moet je ze zelf kopen. Je krijgt dan wel korting, maar die ligt niet vreselijk hoog (25% bij 3 tot en met 50 exemplaren, 30% tot 100 exemplaren, 35% bij meer dan 100 exemplaren, en dat is nadat de BTW er al afgehaald is. En dat dus bij een hoge verkoopprijs) - jouw boek komt dus op hun site te staan. Dat kan ook een nadeel zijn, als je vindt dat jouw werk qua kwaliteit veel hoger ligt dan de andere boeken op de site... Ik denk dat ik zo een redelijk overzicht heb gegeven. Ik weet dus nog niet wat de gevolgen zullen zijn van de zakelijke promotiemails, en hoe de verkoop uiteindelijk zal verlopen. Ik hoop dat veel kinderen van de doelgroep die het boek lezen, enthousiast zullen zijn en het aan anderen zullen aanraden, maar de praktijk zal uit moeten wijzen of dat valse hoop is of niet... Overigens vinden tot nu toe wel alle mensen die het boek gelezen hebben het boek leuk.
1 november 2007 - 9:28