Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Namen hoofdpersonen

Hallo, Ik ben al heel erg lang op zoek naar een naam voor een hoofdpersoon.. eigenlijk meerdere. Heeft iemand een suggestie? Ik ben eigelijk op zoek naar namen die niet veel voor komen, maar toch wel makkelijk leesbaar zijn [en leuk klinken]. Zowel een jongensnaam als een meisjesnaam. Mag natuurlijk ook iets buitenlands zijn.... een buitenlandse naam. K ben altijd al gek geweest op buienlandse namen. Kan iemand mij hier mee helpen?... alvast bedankt voor het meedenken ;)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chiljon of Chidijon voor een jongen? Vooral de eerste naam vind ik mooi en je hoort hem niet vaak. Een meisjesnaam die in me opkomt is Madalon. Alleen de combinatie is niet mooi, maar misschien dat een van deze namen je aanspreekt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Bo.. bedankt! Ik vind Madalon wel wat... alleen zal ik MedElon doen... spreekt makkelijker uit [vind ik dan]. Over de jongensnaam moet ik nog s nadenken. @ Waus.. bedankt.. k zal dr is ff tussen gaan zoeken. T zal wel wat tijd in beslag nemen om die hele lijst door te lezen van A tot Z Maar toch beide... Bedankt!;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat het alfabet met klikmogelijkheid bovenaan die pagina staat, maar dan in het heel klein. Eline betekent 'fakkel', wist je dat, helder lichtje? :D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja.. ik ben er intussen ook achter... t lichtje ging wat later bij me op:) Maar nee, dat wist ik nog niet... maar toch leuk om te weten:D

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat je t weten als je een naam hebt? :) Als je een normale naam zocht was Lena misschien wat. Dat betekent ook fakkel :D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, meisjesnamen kom ik nog wel op... maar jongensnamen worden wat moeilijker. Meisjesnaam: Luka, Femke, Iris, Madelon Jongensnaam: Ryan Deze namen zijn niet echt wat ik heel erg leuk vind... iemand anders nog wat??

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat kun je toch nooit zo in zijn algemeenheid vragen. Een naam moet toch passen bij de eigenschappen van je personage, bij de tijd waarin hij/zij leeft, bij het milieu waar hij/zij uit komt enz.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja.. ik weet het. Ik zoek een naam die past in de tijd rond 1930. Ik ben alleen op zoek naar een naam die niet vaak voorkomt. Geen piet, henk kees... snap je?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Owjah.. de jongen is een stille, norse, teruggetrokken iemand... tenminste, dat heb ik nu voor ogen. Ik weet niet of dat nog verandert. Maar eh.. als ouders hun kind een naam geven... dan weten ze van tevoren toch ook niet welk karakter hun kind heeft?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar eh.. als ouders hun kind een naam geven... dan weten ze van tevoren toch ook niet welk karakter hun kind heeft?
Is zo maar wij schrijvers hebben daar een voordeel bij :P Pff wat heb ij een lastige tijd met namen, rond 1930 :) Da's de tijd van mijn opa's en oma's, die heten Margarietha/Gré, Simon/Siem (die kwamen uit Rotterdam ofzo, maar die zijn van 1931 en 1936) en Maartje, mijn nu overleden opa heette Lubbertus/Bertus (die kwamen uit Nijkerk en zijn van voor 1930). Mijn overgrootmoeder heet Celia (kwam uit Rotterdam). Ik weet niet of je hier wat aan hebt :) maar met Google kan ik het niet vinden.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meisjes: Dora, Mariet, Dina, Anna, Mina, Netta, Betsie Jongens: Huub, Jef, Theo, Jos, Janus, Adri, Albert, Zoiets?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind Mark persoonlijk een mooie stoere jongensnaam en Kyla of Kyra als meisjesnaam, lijkt me er wel mooi bij te passen. (Maar ja, wie ben ik.) :o Mijn damespoezenbeest heet heel deftig Loulou en moet door het leven gaan als loepje, Loebe of K..beest, als ze zich weer eens niet laat kammen. }) Dat is het probleem met namen, ze worden toch altijd verkleint. :nod:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vind je het echt leuk om iemand anders een naam te laten zoeken/bedenken/vinden voor jouw verhaal? Geeft toch veel meer voldoening om dat zelf te doen? Je kan ten aller tijde de naam nog veranderen. Google maar eens `geschiedenis` en dan kom je via diverse links soms op pagina`s terecht waar je vanzelf ideeën opdoet. Ik surf soms alleen maar op het net om ideeën op te doen. jetje

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ben ik nu helemaal met jetjeveer eens. Ik zou een naam zelf ook willen bedenken. Bovendien valt me wel eens op dat mensen zo graag 'uitheemse namen' willen gebruiken, maar ze zelf niet kunnen verzinnen. Inderdaad wat rondgooglen en je hebt zó een schat aan namen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind een naam verzinnen voor je personages best wel persoonlijk. Ik zoek dan ook altijd namen die bij de personen passen. De sites die El heeft gepost zijn zeker de moeite waard.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. @ El: bedankt voor de sites die je gegeven hebt. Het heeft mij erg goed geholpen met het uitzoeken van namen voor mn hoofdpersonen. Natuurlijk is het beter de naam zelf te verzinnen.... om uit te zoeken welke naam het beste bij de personages passen. Ik heb is op http://www.allenamen.nl/betekenis_voornamen/l.html gekeken enne.. wel leuke ouderwetse namen die ik wel zou kunnen plaatse in de tijd van 1930. En ik ben eruit:) De namen voor mijn personages worden: Wessel..... en.. Lobke De betekenis van deze namen komen ook wel redelijk goed in de verhalen naar voren. Nogmaals bedankt voor het meedenken

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stiefzusje toch Mara, Lobke werd toch in een storm van een boot gered door Sil en nooit door haar familie opgehaald. Waar ik ook mooie namen vandaan haal is op oude kerhoven en in oude kerken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet dat ze streekgebonden zijn, maar dat is niet zo'n heel erg groot probleem in mijn verhaal.. tenminste.. dat hoop ik. Het verhaal speelt zich af in een dorpje, dicht bij Rotterdam. Een fragment van dit verhaal speelt zich af met de watersnoodramp in 1953.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lobke en Wessel in de buurt van Rotterdam? Ik ben daar niet getogen, maar heb het idee dat deze namen in die streek niet voorkwamen. Het zijn Friese namen van origine.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De hoofdfiguranten wonen inderdaad wel in een dorp dicht bij Rotterdam, maar dat is wel heel anders. Het is daar heel plattelands, dus wat dat betreft kan het wel. En, ik zal nog wat meer over het verhaal prijsgeven, namelijk: deze jongen, Wessel dus, is schipperszoon. Hij vaart dus door heel Nederland, maar ook Belgie. Het maakt dan ook niet uit, lijkt mij, waar deze persoon woont. Het kan wel, in deze streek. Maar zoals ik al eerder heb verteld speelt een fragment daar in de buurt af. De rest van het verhaal speelt overal wel een beetje af. Enne, Rotterdamse namen vind ik niet echt in het verhaal passen. Ik vind het echt stadse namen... en daar speelt het verhaal, bijna, niet af. De hoofdpersonen wonen daar ook niet. Meer op het platteland en op een schip. Maar als ik een gedeelte van mn verhaal heb.. zal ik het een keer bij proeflezen zetten. De kans is wel heel groot dat dat nog even gaat duren, want ik ben niet zo heel erg vlot met mijn gedachten op papier te zetten.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh sorry, ik meende dat je verhaal zich in Rotterdam afspeelde. Een paar minder algemene namen die bij mij naar binnen schieten: Nanne, Ruurd, Deodatius, Jannes, Hannes, Mannus, Remmert en natuurlijk Jan, Piert, Joris en Corneel; zij varen ook. :)