Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

zere polsen

Soms heb ik dagen waarop ik enorm veel inspiratie heb. Dan kan ik echt uren aan een stuk schrijven. Ik heb wel een probleem: mijn polsen beginnen dan zo'n pijn te doen! :o Kent er iemand dit probleem? En heeft er iemand tips, 'fitness' voor de polsen ofzo? :D Ik vrees echter dat de enige remedie gewoon rusten is, maar als je nou juist lekker goed aan het schrijven bent is dit wel lastig.. Wat zou ik dan kunnen doen? Groetjes! Quinn :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zadelkruk kan ook, bijvoorbeeld een kapperskruk, is niet zo duur, ook zonder armsteunen. Beter voor je rug dan een prachtige bureaustoel (zie plaatje). Ik heb jaren op zo'n kruk bij de computer gezeten. http://www.ergotech.nl/NL/werkkruk/pics/JUMPER%20KAPPER-b.jpghttp://www.zadelkruk.nl/images/zithouding.gif

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oja, de stokke stoelen waarbij je zogenaamd bijna standaard rechtop gaat zitten. Na een dag vind ik even een rugleuning ook wel prettig. Kan ie even uitrusten. Ik heb de wiebelversie. Die heeft als nadeel dat je 'm niet op hoogte kan stellen, waardoor mijn buro nu eigenlijk te hoog is.
Allemaal heel duidelijk en herkenbaar maar wat mij ook heel erg opvalt is de jeugd. Hele avonden en weekenden hangen ze op de bank met gameboys mobieltjes en andere 'ik hou je bezig', dingen.... Krijgen die kinderen ook RSI vraag ik mij soms af of zijn ze resistent? Zijn hun genen door de onze al voorgeprogrameerd om RSI te voorkomen?
Ik denk dat het scheelt dat de jeugd niet constant met hetzelfde bezig zijn. Ze moeten tussendoor ook nog naar schoot, hun scooter showen, winkelen, de kroeg in enzo. Bij degene die er gevoelig voor zijn komt het wel zodra ze opeens de hele dag achter de pc bezig moeten (of breien, of ringen draaien of wat dan repeterend dan ook). Ik kreeg zelf pas last toen ik anderhalve dag in de week gegevens in ging voeren als tijdelijk studiebaantje. Vervolgens weer pas echt goed toen ik een fulltime baan kreeg waarbij ik een kaart aan het digitaliseren was. Beide zeer intensief type/klik werk. Nu ben ik er ook gewoon gevoelig voor. Niemand anders die er last van had voor zover ik weet.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze? http://images.marktnet.eu///////adimg/200801/1291065-6537-300x300-f.jpg Inderdaad moet je er een sterke rug voor hebben - of ontwikkelen dus. In het begin wisselde ik af met een stoel met rugleuning. Op een bepaald moment was mijn rug blijkbaar sterk genoeg.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*naar plaatje van tantebetje kijkt* Zo hoor je dan ook helemaal niet op je burostoel te zitten... @tantebetje2: ja die heb ik thuis staan :) (ik zit nu lekker op de bank met een kussen in de rug en de laptop op een verhoging)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zit met je kont op het schuine gedeelte en dan met je knieeen gebogen, waarbij de onderbenen op die onderste schuine kussens steunen. Zit best lekker, al wil je als je lang zit je benen soms ook wel even anders (je kan ze ook gewoon neerzetten maar dan is het effect wel een beetje weg). Het idee is dat je daardoor automatisch/makkelijker rechtop gaat zitten.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
*naar plaatje van tantebetje kijkt* Zo hoor je dan ook helemaal niet op je burostoel te zitten... @tantebetje2: ja die heb ik thuis staan :) (ik zit nu lekker op de bank met een kussen in de rug en de laptop op een verhoging)
:D Waus: hoe bedoel je die vraag precies? Bedoel je of hij wel lekker zit, of bedoel je hoe je er, zeg maar technisch, op moet gaan zitten?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zit met je kont op het schuine gedeelte en dan met je knieeen gebogen, waarbij de onderbenen op die onderste schuine kussens steunen. Zit best lekker, al wil je als je lang zit je benen soms ook wel even anders (je kan ze ook gewoon neerzetten maar dan is het effect wel een beetje weg). Het idee is dat je daardoor automatisch/makkelijker rechtop gaat zitten.
De fabrikant beveelt aan om regelmatig van zithouding te veranderen, daar is het hele concept op gebaseerd. Voor dat doel kun je eigenlijk nog het beste een kapperskruk nemen, of een Stokke Move, eens kijken of ik daar een plaatje van kan vinden ... http://www.varierfurniture.com/var/ezwebin_site/storage/images/collection/human-instruments2/move/move-_004/4526-1-eng-GB/Move-_004.jpg En hier is, als het goed is, de stoel van saya maar dan in een uitvoering met rugleuning. En nog steeds geen armsteun. http://www.varierfurniture.com/var/ezwebin_site/storage/images/collections/human-instruments/thatsit-balans-r/3011-9-eng-GB/Thatsit-balans-R_large.jpg

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tantebetje, het technische gedeelte :) maar dankzij Saya snap ik het al. Zit dat nou fijn? (dus ook het niet-technische deel :D)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet eraan wennen, in het begin word je moe in je rug. Als je er eenmaal aan gewend bent, houd je het op zo'n stoel langer vol dan op een gewone stoel. Door de grote hoek die je benen maken met je romp, heb je meer adem. Daardoor worden je hersenen minder snel moe. http://www.muisarm.nl/beelden-producten/stokke-wing.jpg De site waar dit plaatje vandaan komt, geeft nuttige info over voor- en nadelen van dit soort meubels. http://www.muisarm.nl/index.php

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt wel goed :) mijn stoel begint minder goed te worden, vandaar dat ik het vroeg. Je kan de laptop op schoot trouwens ook hoger zetten als je je benen voor je vouwt, ze met de knieën tegen de leuning van de bank/stoel legt en daar bovenop de laptop zet. Is alleen na een tijdje wat pijnlijk voor de benen, maar zit heerlijk :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat denk je van een dik kussen, zit miischien wat makkelijker ;) Je hebt ook van die speciale laptoptafeltjes, bij ikea gezien. Zo'n stokke stoel zit best lekker, merk niet dat ik het langer volhoud versus een burostoel oid zoals betje. Moet je gewoon eens in een stokke winkel gaan uitproberen. Je kan ook helemaal stofjes en kleurtjes kiezen enzo :D Wel even opletten dat je een model neemt waarbij je je benen/voeten goed kwijt kan. Volgens mij is het alleen maar handig dat dat ding geen armleuningen heeft. Kun je ze ook niet verkeerd instellen. Merk dat dat best precies geprut is (sowieso kan ik ze op m'n werk niet in de breedte aanpassen, dus de helft van de tijd gebruik ik ze niet eens). Veel van houding veranderen geldt vermoed ik ook voor een gewone burostoel. Ik ga weer eens een post-it op mijn pc hangen: rechtop zitten! Werkte ooit ook met een rechtop blaadje op mijn kamerdeur thuis :D

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga weer eens een post-it op mijn pc hangen: rechtop zitten! :D
Ik heb een spiegel naast mijn monitor gezet. Niet bepaald uit ijdelheid. Als ik mezelf daar niet in kan zien, zit ik fout. Misschien ook een idee?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De meesten kregen, als gevolg van dat bezoek, een nieuwe bureaustoel, beeldscherm, toetsenbord en muis. Lange mensen kregen zelfs een nieuw, in hoogte verstelbaar bureau. De RSI klachten namen daarna inderdaad af, op één uitzondering na, dat was ik, hoewel ik voordien nooit last van RSI had. De pinken en mijn ringvingers links en rechts voelden alsof ze afscheid van het leven aan het nemen waren. Verband met RSI legde ik nog niet, ik ging naar de huisarts voor advies. Die stuurde me met een ernstig gezicht door naar de neuroloog, die vervolgens allerlei vervelende proefjes liet doen. De eindconclusie was dat iets de zenuwen in mijn ellebogen afknelde. Dat bleken de zachte kussentjes op de armen van mijn gloednieuwe, ergonomische bureaustoel te zijn, die door de arbeidsdeskundige zo precies op maat was ingesteld. Nadat ik de armleuningen in een niet verantwoorde stand had gezet bleken de klachten te verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Er zijn altijd mensen bij wie het net even anders werkt. Evengoed raad ik armsteunen met zachte kussentjes niet aan, althans, ik zou ze zelf niet willen hebben.
Inmiddels heb ik weer een nieuwe stoel, de oude gaf door mijn mishandelingen vroegtijdig de geest, ik ben een erkende stoelensloper :o . Die nieuwe stoel is een onding, waarbij je op de meest onverwachte momenten in een onergonomische stand komt te zitten of liggen, omdat je toevallig een hendeltje aanraakt, maar last van RSI heb ik nooit meer gehad, terwijl ik 's avonds vaak in een makkelijke stoel hang met de laptop op schoot.
Kortom, je verandert vaak van houding :D.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Simon Heb je nu ECHT helemaal geen last meer? Wat ik gebruik om goed te zitten is een zitwigkussen, laag aan voorzijde en hoger aan achterzijde. Daardoor moet je je rug wel rechtop houden tijdens schrijven. Een lumbaal lendenrol die de natuurlijke lordose (holle rug die een mens hoort te hebben) op zijn plek houdt, voorkomt dat mijn rug inzakt en bol wordt. Het helpt ook tegen heuppijn.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Mathilde, ik heb ECHT helemaal geen last meer. De klachten waren binnen een paar dagen verdwenen. Nu ik zie wat Tantebetje schrijft, bedenk ik dat het wel klopt dat ik nogal vaak van houding verander (vandaar ook dat ik stoelen sloop). Ik zit nooit stil, misschien is dat wel het geheim. Volgens de Telegraaf is een psycholoog nodig bij RSI klachten. (KANS is de nieuwe term) http://www.telegraaf.nl/binnenland/8450753/__Psyc…

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb op mijn werk ook eens zo'n Stokke stoel zonder rugleuning geprobeerd (maar dan van een ander merk), maar kreeg erg veel last van mijn scheenbenen. Die waren niet gewend om zoveel druk op de verder zachte kussentjes te verwerken. Misschien had ik het langer moeten volhouden (om eraan te wennen), maar ben toen toch overgestapt om een bureaustoel-op-maat. Ik heb er nu een met een gescheiden zitvlak waarvan elk deel onder het bovenbeen verder naar beneden versteld kan worden (ik heb heupklachten gehad en dan kon ik één of beide benen meer strekken) en niet te vergeten een heerlijk kussen van memoryfoam (en dat vindt mijn achterwerk nog steeds errug prettig).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb op mijn werk ook eens zo'n Stokke stoel zonder rugleuning geprobeerd (maar dan van een ander merk), maar kreeg erg veel last van mijn scheenbenen. Die waren niet gewend om zoveel druk op de verder zachte kussentjes te verwerken.
Had ik ook in het begin, had ik niet voorzien. Maar ben er blijkbaar aan gewend geraakt ... In het begin kon ik hoe dan ook niet lang achtereen op dat ding zitten, scheenbenen gingen zeer doen, rug werd moe. Op de Move kon ik meteen lang zitten - maar ja, ik was al aan een zadelkruk gewend natuurlijk. Als je houdt van wiebelen, is de Move geweldig. Door de actieve zit verbruik je bovendien nog wat calorieën. Je oefent al zittend je buik-, rug- en beenspieren.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je op de bank zit met laptop op schoot, dan hoef je toch juist niét over je toetsenbord te buigen? Ik besef wel dat onderuitgezakt zitten op lange termijn niet het beste is voor je rug, maar voor je handen en nek zie ik de bezwaren niet. Die stoelen op de foto's zien er voor mij eerder uit als marteltuigen, eerlijk gezegd.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tantebetje, via dat muisarm.nl kwam ik op de site van de vereniging voor mensen met rsi-klachten. Een site. Wat ironisch :D

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je op de bank zit met laptop op schoot, dan hoef je toch juist niét over je toetsenbord te buigen? Ik besef wel dat onderuitgezakt zitten op lange termijn niet het beste is voor je rug, maar voor je handen en nek zie ik de bezwaren niet. Die stoelen op de foto's zien er voor mij eerder uit als marteltuigen, eerlijk gezegd.
Nee, want dan buig je er onderdoor :lol: Zoniet, dan zit het beeldscherm redelijk onder ooghoogte dus moet je op z'n minst je nek buigen ;) Ik krijg ook met de laptop op schoot last van m'n handen, en soms ook van m'n nek dus omdat ik niet onderuit gezakt wil zitten voor m'n rug (heb ik al genoeg klachten mee). Die stoelen vallen wel meer hoor :)
Evengoed raad ik armsteunen met zachte kussentjes niet aan, althans, ik zou ze zelf niet willen hebben.
Ik vraag me ook af he, met zachtje kussentjes, dat beweegt toch veel minder makkelijk? Op m'n harde gladde armsteunen kan ik ze gewoon heen en weer schuiven, op de een of andere manier zie ik dat minder voor me met zachte kussentjes.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja grappig, een site voor mensen met RSI-klachten :). Volgens die site muisarm.nl is de laptop een ergonomische ramp: zij zeggen dat 50% van de gebruikers klachten heeft. Deze twee plaatjes maken goed zichtbaar hoe dat komt. http://www.muisarm.nl/beelden-producten/laptop_houding_fout2.gifhttp://www.muisarm.nl/beelden/ergo-werkhouding_klein.gif Wat je zelden hoort, maar wat je aan deze plaatjes goed kunt zien, is dat de persoon in het onderste plaatje meer ruimte heeft voor een gezonde buikademhaling. Zij of hij krijgt meer lucht. Bij de houding van het bovenste plaatje worden de borst- en buikorganen in elkaar gedrukt. In het onderste plaatje hebben ze meer ruimte, waardoor ze beter kunnen functioneren. Nog wat info: http://www.veiligheid.nu/Diensten/dienst_fysieke_…

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens die site muisarm.nl is de laptop een ergonomische ramp: zij zeggen dat 50% van de gebruikers klachten heeft.
Ik weet niet waar ze die getallen op baseren, maar in het bedrijf waar ik werk hebben 63 mensen een laptop en ik ken er niet één met RSI klachten. Van de 63 mensen hebben slechts 15 een docking station met een extra muis, toetsenbord en beelscherm.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja grappig, een site voor mensen met RSI-klachten :).
Er zijn toch ook boeken over dyslexie?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet ook niet waar ze dat op baseren, Simon. Ik weet ook niet of, en op welke manier, ze in jouw bedrijf bij de risicogroepen horen. Zo'n ding is pas gevaarlijk als je er dagelijks langere tijd aan één stuk achter zit, in steeds dezelfde houding. http://www.fysiotherapie-amsterdam.nl/RSI1.gif Boeken over dyslexie, inderdaad :D.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat het een bedrijf is, zal de Arbodienst of wie daar verder over gaat, er wel naar gekeken hebben. Ik denk dat thuiswerkende schrijvers meer risico lopen. Edit: ben nog wat verder gaan zoeken, er is veel te vinden. Ik zit er nu over te denken om dit toetsenbord aan te schaffen: http://www.backshop.nl/uploads/images/products/FreeStyle%20Solo_MAC/cache/backshop081-240x95.jpg Je kunt de twee helften van elkaar losmaken en net zo heerzetten als je het zelf het prettigst vindt - ook iedere keer een beetje anders bijvoorbeeld. En daar houd ik nu juist van: door de spullen iedere keer een beetje anders neer te zetten, belast je je spieren ook iedere keer een beetje anders en krijg je dus minder gauw last. Ook heb ik bij het ergonomische toetsenbord dat ik nu heb, last van het numerieke eiland. Daardoor kan ik de muis niet daar neerzetten waar hij voor mij het handigst zou staan. Bij het splitsbare toetsenbord zou ik hem in het midden kunnen zetten. Is een leuke site trouwens, ze hebben daar ook bijvoorbeeld toetsenborden voor linkshandigen en voor mensen die maar één hand (kunnen) gebruiken. http://www.backshop.nl/uploads/images/products/Maltron/cache/maltron_armlinks-200x200.jpg En hier zijn muizen die je met je voeten bedient: http://www.backshop.nl/uploads/images/products/savant%20elite%20pedalen/kinesisSAVANT_DULF2005_family.jpghttp://www.backshop.nl/uploads/images/products/voetmuis/FM_at_Work244132932_std1_35993122_200.jpg Tips voor ergonomisch werken: http://www.backshop.nl/nl_NL/ergowijzer/e-mailtips

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat grappig, zo'n toetsenbord. Een toetsenbord met numeriek deel wordt ook vaak afgeraden geloof ik omdat je dan te ver naar de muis zou moeten rijken. Die voetmuizen werken dan weer niet met die hippe stoelen die je eerder plaatste ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee dat wordt dan weer niks :lol: . Ik heb trouwens een tijdje de muis met mijn voeten bediend, in zo'n hippe stoel, en een gewone muis. Ben ermee gestopt omdat ik het alleen kan met blote voeten en daar vind ik het nu te koud voor. Je krijgt er heel handige voeten van ;). Op het ogenblik bedien ik de muis met mijn linkerhand, hoewel ik niet linkshandig ben. Dat is omdat rechts het numerieke eiland in de weg zit. Ik vind het eigenlijk een onding, zo'n muis. Je moet telkens je handen van je toetsenbord afhalen om het ding te bedienen. Wat mij betreft lijkt het logischer om het ding met je voeten te bedienen. Of iets middenonder in je toetsenbord, trackballetje, knop links, knop rechts, bedienen met je duimen.