Je schrijfdoelen voor maart 2011?

Februari zit er bijna op, tijd voor een nieuw topic: Wat zijn je schrijfdoelen (of intenties) voor maart, evt. met het oog op een groter jaardoel? Sta ook eens stil bij de afgelopen maand: hoe is het gegaan? Waar ben je blij mee en wat zou je nu anders aan willen pakken? Probeer je doel(en) zo behapbaar en concreet mogelijk te maken. Verder kun je hier ook je vorderingen bijhouden. Inspirerend citaat van de maand: 'Write. Remember, people may keep you (or me) from being a published author but no one can stop you from being a writer.' - Katherine Neville Veel schrijfplezier! https://mail.google.com/mail/e/364

Een rare week. De eerste drie dagen flink doorgeschreven, en toen kwam donderdag het verschrikkelijke nieuws van de dood van Maryson. Ik wilde onverstoord doorschrijven, hij toonde altijd zoveel vertrouwen dat "dat lange werk er wel zou komen" en als er iets is dat ik van hem heb geleerd, dan is het wel dat er geen excuus is om niet te schrijven, gewoon butt in chair en doorwerken, maar naarmate het doordrong, werd dat toch moeilijker. En vrijdag werd ik geveld door een zware verkoudheid en koorts is toch echt wél een excuus. Vrijdag helemaal niets gedaan, zaterdag alleen wat herschreven voor de FSB, zondag de opdracht voor de workshop van PF. Vandaag gaat het al een heel pak beter, maar toch nog niet 100% Wat mijn doelen betreft - Schaduwzijde - nog steeds bezig met opnieuw schrijven van het oude verhaal - Kinderen van Sirius - ca. 6.000 woorden deze maand - FSB - verhaal af, nu nog dat CV etc.
Schrijf jij drie verhalen tegelijk? :P
15 maart 2011 - 8:00

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tikken tikken tikken, maar dan vooral aan artikelen die ik voor mijn bedrijf moet schrijven. Ook heel leuk en inspirerend, maar ik kom te weinig toe aan het herschrijven van Middelwoud. Dus wie wil mag mij een digitale schop geven zodat ik weer meer focus krijg!
15 maart 2011 - 8:10

Schrijf jij drie verhalen tegelijk? :P
Is daar iets bijzonders mee???? Een ongeschreven schrijfwet die zegt dat je met een even aantal verhalen bezig moet zijn?
Neeh hoor, is natuurlijk niks mis mee. Was alleen er even nieuwsgierig naar ;).
15 maart 2011 - 9:59

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn doel voor februari was om hoofdstuk 9 en 10 te schrijven van mijn roman. Dat is me niet gelukt, hoofdstuk 9 is nu "klaar", lees geschreven. Hoofdstuk is in totaal 26 pagina's groot geworden, dé reden waarom hoofdstuk 10 dus niet in februari is gelukt. Doel voor maart: Hoofdstuk 9 corrigeren en beginnen met hoofdstuk 10. Ik zit al dagen te bedenken hoe ik in hoofdstuk 10 iemand, als verstekeling, op een ruimteschip kan krijgen. Dit op een logische en verklaarbare wijze. :)
15 maart 2011 - 11:22

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijf jij drie verhalen tegelijk? :P
Is daar iets bijzonders mee???? Een ongeschreven schrijfwet die zegt dat je met een even aantal verhalen bezig moet zijn?
Neeh hoor, is natuurlijk niks mis mee. Was alleen er even nieuwsgierig naar ;).
t' Is niet onmogelijk hoor, persoonlijk schrijf ik nu 6 verhalen tegelijkertijd.... xD
15 maart 2011 - 13:11

Schrijf jij drie verhalen tegelijk? :P
Is daar iets bijzonders mee???? Een ongeschreven schrijfwet die zegt dat je met een even aantal verhalen bezig moet zijn?
Neeh hoor, is natuurlijk niks mis mee. Was alleen er even nieuwsgierig naar ;).
t' Is niet onmogelijk hoor, persoonlijk schrijf ik nu 6 verhalen tegelijkertijd.... xD
Ja, ik heb drie ideeen klaar liggen xD. Maar jij bent dan ook wel een uitzondering he :P
15 maart 2011 - 13:39

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn schrijfdoelen voor maart: - Mijn ms verbeteren als het (dit weekend?) terug is van de laatste proeflezer. - Mijn ms proberen uit te geven (ben al in gesprek met POD en dat is erg interessant). - ms proeflezen (moet nog een blz of 100, maar het lezen vlot niet zo vanwege andere bezigheden). - Opstart maken nieuw jeugdboek. - Kort lenteverhaal afmaken voor wedstrijd, deadline eind april.
- Heb inmiddels versie 3 van mijn ms klaar! - Het uitgeven stel ik uit tot eind van het jaar. Wil nu toch illustraties bij mijn verhaal zoeken/maken en het niet "afraffelen". - Het proeflezen is even blijven liggen i.v.m. persoonlijke dingen. - Opstart nieuw jeugdboek is gedaan. Blijft alleen even liggen i.v.m. een dwars HP. - Lenteverhaal staat in de steigers, meer ook niet.
15 maart 2011 - 20:50

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yès, ik heb mijn verhaal voor FSB verstuurd! En mijn jaardoelen zijn inmiddels duidelijk(er): ik ga twee manuscripten afronden, 1 voor jongere kinderen, 1 voor tieners Ik ga deze week verder met mijn gedichtillustratie, die wil ik aan het einde van de week klaar en verstuurd hebben.
16 maart 2011 - 11:45

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze week ging het wat minder op schijfgebied, mede dankzij wat men school noemt. Deze week zal er waarschijnlijk ook niet veel geschreven worden, ik zit namelijk een beetje vast met mijn verhaal. Deze week misschien een beetje inspiratie opdoen.
20 maart 2011 - 18:17

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfdoel 1 was verhaal schrijven voor de FSB. Doel 2 is twee verhalen voor kleuters te schrijven, ik ben er al mee bezig. Doel 3 is voor mijn werk het eerste hoofdstuk afmaken. Nou ja, eigenlijk is dat doel 1 want dat is natuurlijk het belangrijkste :)
20 maart 2011 - 19:07

Nieuw schrijfdoel: Kort verhaal herschrijven! Meer show, dont tell invoegen. Lukt me makkelijk (A). Heb ik gelukkig niet echt inspiratie voor nodig xD.. ---- Mijn normale verhaal, net nieuwe ideeen bedacht, nu heb iemand nodig die me gewoon laat doorschrijven :s. Nu vreselijk zit al een jaar in hoofstuk 1 :(.
22 maart 2011 - 10:19

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De doelen die ik nog niet geschrapt heb: - Verder aan het nieuwe verhaal. Wellicht voor Parelz. - Verder met een workshop. - Eindelijk aan mijn laatste schrijfcursusles beginnen. (Nouja, aan de eindopdracht beginnen. Rest is al gedaan.) 1. Het begin staat. Binnenkort maar het schema helemaal uitwerken, nu geen tijd voor (deze week tentamens, dan in het weekend veel bijles geven en dan de maandag erop een pittige portfolio inleveren voor een mondeling.) Wordt dus april. 2. Loop op schema. Moet enkel deze week feedback geven op de stukjes van anderen, ergens tussendoor. Mijn schrijfstuk staat al meer dan een week. 3. Nog steeds op de helft. De rest zal ook wel april worden. Verder ben ik wel heel stout begonnen aan het schematiseren van een ander verhaal en dat is nu enkel nog een kwestie van nummertjes schilderen. 't Beestje staat al en de lastigste stukken zijn reeds geschreven. Ik mag er alleen pas in april mee verder, want het kost me teveel studietijd (voor het tentamen van straks heb ik niets gedaan, gelukkig ligt dat vak me wel). Wel leuk om te horen dat het bij jullie allemaal zo goed gaat :)
21 maart 2011 - 13:24

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schaduwzijde: De nieuwe versie van het oude verhaal is af in de zin dat het er van begin van einde staat, maar er is zeker nog herschrijfwerk aan. Ben terug begonnen met herschrijven van één van de andere verhalen. Kinderen van Sirius: Zit nu over de 10.000 woorden voor deze maand, zou er voor het einde van de maand graag nog minstens zoveel bijdoen FSB: Verhaal ingestuurd
22 maart 2011 - 13:20

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn essay zover af dat ik het kan laten proeflezen aan mijn proeflezers. Ben begonnen met een van mijn Amerikagedichten te herschrijven. Hoop dit dit weekend af te hebben. Dan heb ik mijn 'bijgestelde' doel voor maart gehaald. Ik moet zeggen dat ik dit een heel prettig topic vind. Is de eerste keer dat ik er aan meedoe maar het is heel goed voor mij om de schrijf erin te houden. Denk nu al na over mijn schrijfdoelen voor april.
25 maart 2011 - 9:38

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor de Advanced Novel writing cursus: nog 2500 woorden rigoreus herschrijven, en dan de eerste 10.000 woorden zoveel mogelijk bijschaven voor 28 april (begin van de cursus). Moet ruimschoots gaan lukken. Ik heb me even laten afleiden door het schrijven van mijn climax scene, waarin mijn favoriete personage gemarteld wordt. }) Ik moet zeggen dat dat een aparte sensatie is. Het is maar goed dat ik geen psychopaat ben, want ik heb mezelf verbaasd in het bedenken van sadistische handelingen... En het is nog leuk om te schrijven ook, en om me in te leven in mijn sadistische bad guy. :confused:
25 maart 2011 - 18:11

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@AndreaClimbing: hoe goed moet je Engels eigenlijk zijn om mee te kunnen doen met zo'n cursus? Vermeld je er gewoon bij dat je Nederlands bent, zodat er enigszins rekening mee wordt gehouden? Mijn Engels is vrij goed, maar het is niet mijn moedertaal.
26 maart 2011 - 13:15

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het er tot nu toe altijd bijgezegd, maar meestal vergat de docent het, en de medecursisten ook. In mijn laatste cursus vroeg de docent of ik in Groot Brittannië zat, of Canada, omdat ik enkele aanhalingstekens gebruikte in dialoog. Verder is er met geen woord gerept over het feit dat ik niet Amerikaans ben. De docenten (drie in totaal tot nu toe) met wie ik heb gewerkt, letten op zowel de details als de grotere lijnen, dus grammaticale constructiefouten en -onhandigheden worden er ook uitgehaald. Mijn ervaring is dat als je zelf gerichte vragen stelt, of aangeeft waar je twijfelt aan je tekst, je meer profijt hebt van de feedback. Ik weet niet wat je schrijfniveau in het Engels is, maar als je vloeiend kunt schrijven, niet hoeft te vertalen vanuit het Nederlands en je veel Engels leest zonder dat het je extra moeite kost, dan denk ik dat je een eind komt. Medecursisten (tot nu toe allemaal Amerikaans) hebben ook verschillende schrijfniveaus en 'peer critique' (feedback van medecursisten op je werk) is over het algemeen opbouwend kritisch. (En wat ik vooral prettig vind, is dat er op geen enkel genre wordt neergekeken) Ik moet er wel bijzeggen dat ik als voordeel heb dat zowel mijn werk- als privéomgeving voor het grootste deel Engelstalig zijn, dus dat helpt enorm. Writer's Digest (die deze cursussen verzorgt) biedt ook cursussen aan op het gebied van grammatica e.d. (Elements of Effective Writing: Grammar & Mechanics, en Form & Composition), zie http://www.writersonlineworkshops.com/ Deze cursussen heb ik niet gevolgd, dus ik weet niet wat het niveau ervan is. Overigens zou ik alleen aan zo'n cursus beginnen als je daarna ook daadwerkelijk in het Engels wilt schrijven, dan heb je er het meeste aan. Wat je ook kunt doen, is naar het Writer's Digest forum gaan en daar iets laten proeflezen. Het is wel een groot forum, dus het kan even duren voordat je door de bomen het bos ziet ;) Mocht je meer willen weten, dan kun je me een privébericht sturen, of misschien een nieuw onderwerp openen in de 'cursus en opleiding' sectie (als dat mag... aangezien het niet om Nederlandse cursussen gaat)
26 maart 2011 - 15:20

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje, AndreaClimbing! Voorlopig weet ik even genoeg (en anders weet ik je te vinden).
26 maart 2011 - 15:54

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Viel nog mee. Ik heb hier en daar wat kunnen schrijven, heb ook veel inspiratie opgedaan. Deze week wil ik de kaap van 20.000 woorden halen, dat is het belangrijkste. Misschien is op zoek gaan naar een wedstrijd.
27 maart 2011 - 10:50

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Belangrijkste doel voor deze week: - gedichtenillustratie afronden Als ik voldoende tijd heb: - verder met manuscript X - manuscript Y naar 1 à 2 Nederlandse uitgeverijen sturen (liefst nog naar 4) En hoe gaat het met de anderen?
28 maart 2011 - 10:32