Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lijst met mooie woorden

Hallo allemaal, Bestaat er hier op het forum al zoiets als een lijst met mooie woorden? Niet met specifieke eisen waaraan een woord moet voldoen, maar met woorden die iemand toevallig tegenkwam en meteen mooi vond? Ik heb gezocht en ik ben een verkiezing voor het woord van het jaar tegen gekomen, een lijst met ouderwetse/ deftige woorden en een lijst met zelfbedachte/ samengestelde woorden. Maar dus geen "algemene lijst" met mooie woorden. Mocht er toch al een dergelijk onderwerp geopend zijn, dan begeef ik me daar wel heen. Op een nieuwssite kwam ik het woord "marmermijn" tegen en om de één of andere reden vind dat zo mooi, dat ik het misschien wel in mijn verhaal wil verwerken, mocht de kans zich voordoen. Hebben andere mensen ook wel eens zoiets? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar die woorden, om misschien zelf nog wat meer inspiratie op te doen. Mocht niemand hier ooit last van hebben, dan ben ik misschien vreemd op dit gebied ;-)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vandaag leerde ik van mijn zoon het mooie woord 'streelmeisje'. Bovendien dekt de vlag de lading want het is een meisje dat op het autosalon auto's streelt.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... het autosalon...
Raadplegend de vlaams woordboeken al doende. Bij een prepuberende zoon zou het een innemende observatie betreffen, maar bij een acute of postpuberende zoon zou ik tenminste 'verrast' geïnteresseerd het gesprek uitdiepen. En minstens twee vragen roept dit op: worden alle vrouwen die auto's beroeren ook vanzelf een bevallig streelmeisje? En wat als jongens hun bolide liefkozen? Ja, 'bolide'. En ook confiscaat, lamelle en sjezen. Struweel dan, of calculator, deconfiture. Maar ik twijfel bij bocage.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DeRAIlle

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alcohol, ik vind de twee o's mooi klinken. Alco en hol. Hoe langer ik over het woord denk, hoe mooier het wordt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik weet hoe je je voelt, Suma. Wat het nog mooier maakt: alcohol is een alkanol. Die chemici, die doen toch iets goed, al hebben ze het zelf misschien niet altijd door.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik een lentebriesje door deze licht ontsporende draad laten waaien door te melden dat het woord 'herfst' geen rijmwoord heeft in het Nederlands? Of liever niet?
Toch wel, wanneer je teruggaat naar het oud-Nederlands. Ik citeer: ....welke hij juist het dikwerfst moest hooren.... Dikwerfst (betekent: vaakst) Wat een walgelijk woord overigens =)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik een lentebriesje door deze licht ontsporende draad laten waaien door te melden dat het woord 'herfst' geen rijmwoord heeft in het Nederlands? Of liever niet?
Toch wel, wanneer je teruggaat naar het oud-Nederlands. Ik citeer: ....welke hij juist het dikwerfst moest hooren.... Dikwerfst (betekent: vaakst) Wat een walgelijk woord overigens =)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het allermooiste woord qua klank en ritmiek is: Salmonella. Dat klinkt als een geurige,zoete Italiaanse lekkernij. Over de realiteit zal ik het maar niet hebben. Verder vind ik woorden als murmelen, potsenmaker, paljas, zoetgevooisd, driewerf en woorden uit de wielrennerij als kruizenruiker, chasse patat, kasseienvreter, klasbak, linkeballen etc. wel mooi.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mispeuteren Ik denk dat dit woord uit België komt . In Nederland heb ik het tenminste nog nooit gehoord.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft iemand het woord 'lieveling' al genoemd? Ik vind het zo lief klinken... dus mooi. Een paar duizend posts geleden zei iemand iets over karbonkels (steenpuistenblabahbah). Wow, ik vind het een mooi woord, ik heb het wel eens gebruikt in een gedicht om koeienogen aan te duiden. Koeienogen... ik mijmer er van weg omdat ik die karbonkels zo mooi vind, omlijst met lange wimpers waar geen enkel beautymerk tegenop kan.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Murmelen, mompelen, ritselen, gniffelen en grinniken! Oktoberzon Doodgemoedereerd Betoverend en sprookjesachtig Herfstig Knorrig Bozig Scharminkel Melodieën Lantaren Heerlijk topic dit!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik een lentebriesje door deze licht ontsporende draad laten waaien door te melden dat het woord 'herfst' geen rijmwoord heeft in het Nederlands? Of liever niet?
'Twaalf' ook niet

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kandelaberen. Hoe je het exact uitspreekt met de klemtoon op de juiste plaats weet ik niet. Die kandela aan het begin en dan de beren er achteraan.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pastelkleurige, kobaltblauw, destructieve, nonchalant, bedachtzaam, ondoordringbaar, nevelig. Hele gewone woorden eigenlijk, maar deze doen het echt voor me in een verhaal.