Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je schrijfdoelen voor april 2011?

Maart zit er bijna op, tijd voor een nieuw topic: Wat zijn je schrijfdoelen (of intenties) voor april, evt. met het oog op een groter jaardoel? Sta ook eens stil bij de afgelopen maand: hoe is het gegaan? Waar ben je blij mee en wat zou je nu anders aan willen pakken? Probeer je doel(en) zo behapbaar en concreet mogelijk te maken. Verder kun je hier ook je vorderingen bijhouden. Citaat van de maand: 'Ik schrijf als ik inspiratie heb en ik zorg ervoor dat ik iedere ochtend om 9 uur inspiratie heb.' - Peter de Vries, Amerikaans auteur (1910-1993) Veel schrijfplezier! https://mail.google.com/mail/e/364

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerste versie van mijn manuscript af, beginnetje maken aan een nieuwe (ik ben bezig aan een planning).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb in maart in het kader van de boekenweek een Geschreven Levend Portret geschreven over mijn Oud Tante Adel die van 1894-1996 leefde. Vervolgens bezig met een Levend Portret aan het overdenken over anderen. Het zit al in mijn hoofd, doch zal er 1 moeten kiezen. Ik zit te worstelen met het script-schrijven voor mijn cursus Ontdek je schrijftalent en ga daar vrolijk mee door. Vind het leuk, maar het lukt (nog) niet zo om het heel strak te houden. Toch boeit het mij. Mijn Fantasy ms heb ik naar latere tijden weggeschoven. Schrijf weer veel in mijn dagboeken. Dat is toch wel mijn ding, om het maar eens in vaagtaal uit te spreken. Doe niet aan wedstrijden mee momenteel. Ik begin er ook niet aan deze maand. Heb wel de intentie om weer een blog hier te schrijven en te plaatsen. Iedereen veel schrijfplezier en succes

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mathilde, heb je er weleens over gedacht om je meer in het reflectief schrijven te verdiepen? Daar zijn hele interessante cursussen en boeken over, het lijkt me echt iets voor jou. Het boek 'Schrijven vanuit je hart; de kunst van het creatief schrijven' van Nathalie Goldberg bijvoorbeeld (een klassieker). En de boeken van Christine de Vries: 'Dagboek als Spiegel', 'Open zinnen' en 'Clusters', stuk voor stuk vol inspirerende opdrachten om het dagboekschrijven te verdiepen. Sinds kort heeft ze ook een nieuw boek uit: 'Innerlijk pelgrimeren'. Ze geeft ook cursussen en workshops, zoals een schrijfretraite in een klooster. Kijk ook eens op haar site: http://shodo.nl/ Ook zijn er docenten door het hele land die verschillende workshops organiseren volgens haar methode. Ik heb een keer een workshop gevolgd van een docent, in het Aboriginal museum in Utrecht, waarbij je aan de hand van een schilderij schrijft/ontdekt wat voor dingen in je leven spelen. Vorig jaar was er een artikel in Schrijven Magazine over verschenen. Echt een aanrader!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn doel voor april: - manuscript X afronden, zodat het aan het einde van de maand naar 3 proeflezers kan Bij tijd over: - laatste deel van m'n fantasycursus afronden - nadenken over verhaallijn voor JFP - mijn schrijfboekje afronden en laten drukken - nieuwe illustraties uploaden op m'n site - en contact opnemen met tijdschrift X voor een illustratie opdracht bij kinderverhalen of -gedichten Het is vrij hoog gegrepen, omdat ik twee weken op vakantie ga. Maar ik ga er toch íets van doen. En de anderen? Wat zijn jullie plannetjes?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn doel voor april: -verder werken aan de wedstrijd voor uitgeverij Balans (8000-10000 woorden) -eindelijk (!) mijn schrijfcursus personages, conflict en persfectief starten (dit had ik laten liggen vanwege mijn reis naar India) -essay voor schrijfwedstrijd voor volzin afronden en opsturen -manusscript van vorig jaar weer oppakken (fantasy/ filosofie), maar rustig aan. Voor wat betreft maart: ik had geen doelen aangezien ik recht van India afkom en er niet over na heb gedacht. Mijn enige doel was om serieus te worden voor wat betreft schrijven, me ontwikkelen, oefenen oefenen oefenen, en door te bloggen. Dat gaat goed en ook dit zet ik nog nog door. Vooral dat oefenen oefenen oefenen ;-) Oh ja, en lezen, lezen en nog eens lezen en minder op internet zitten te prullen! :-)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maart is deels gelukt, vond het wel mooi ;) Voor april wellicht weer iets te ambitieus, maar proberen kan geen kwaad: - AVI-cursus eindelijk eens afmaken. - Verder met de draft van een JFP-verhaal. - Voor een ander JFP-verhaal het schema opzetten. - Verder met de workshop. - Brainstormen met iemand over verhalen in het algemeen. - Actief proeflezen op de Leesproeverij. - Een ander kortverhaal afmaken in zijn draft. Ik hoop dat het gaat lukken. Pas in mei heb ik weer tentamens, dus dat is in ieder geval mooi meegenomen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mathilde, heb je er weleens over gedacht om je meer in het reflectief schrijven te verdiepen? Daar zijn hele interessante cursussen en boeken over, het lijkt me echt iets voor jou. Het boek 'Schrijven vanuit je hart; de kunst van het creatief schrijven' van Nathalie Goldberg bijvoorbeeld (een klassieker). En de boeken van Christine de Vries: 'Dagboek als Spiegel', 'Open zinnen' en 'Clusters', stuk voor stuk vol inspirerende opdrachten om het dagboekschrijven te verdiepen. Sinds kort heeft ze ook een nieuw boek uit: 'Innerlijk pelgrimeren'. Ze geeft ook cursussen en workshops, zoals een schrijfretraite in een klooster. Kijk ook eens op haar site: http://shodo.nl/ Ook zijn er docenten door het hele land die verschillende workshops organiseren volgens haar methode. Ik heb een keer een workshop gevolgd van een docent, in het Aboriginal museum in Utrecht, waarbij je aan de hand van een schilderij schrijft/ontdekt wat voor dingen in je leven spelen. Vorig jaar was er een artikel in Schrijven Magazine over verschenen. Echt een aanrader!
Dank je wel, Judy. Lijkt mij heel interessant. Ik laat het even bezinken. Reflecterend schrijven doe ik al 52 jaar in mijn dagboeken. beschouwing na beschouwing totdat ik er soms helemaal tureluurs van word. Maar natuurlijk kan dat altijd beter en valt er altijd te leren en is er in het leven zelf en daarom ook in mijn schrijven (soms :D) groei. Alleen is het wel zo, dat ik in mijn dagboekschrijven gewoon mijzelf kan en mag zijn, het heeft een therapeutische en tevens creative werking. Ik ben mij bewust wat in mijn leven speelt en dat schrijf of schilder ik eruit. Toch..probeer ik juist steeds weer UIT het dagboekschrijven te komen, Judy. Daarom volg ik ook een cursus online om te ontdekken waar mijn schrijftalent ligt, en of ik het wel heb, want ik ben weer erg aan het twijfelen. Elders een cursus volgen-en er heen moeten reizen- vind ik niet fijn. Ik heb net wel haar site bezocht en vond herkening:-). Dank voor de boekentips. Ik onthoud ze, misschien voor later. Vandaag zal ik maar eens beschouwend gaan schrijven over beschouwend schrijven. Dank je, Judy Iedereen succes met jullie schrijfdoelen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga deze maand maar eens op zoek naar een stok om achter de deur te zetten. Misschien dat een leuke wedstrijd als stok kan fungeren. Wanneer ik geen streefdoel heb, of mezelf er één stel, krijg ik mijn verhalen nooit af. Soms blijf ik een hele week bezig met het verbeteren van één pagina. Tijd voor een frisse start, dus die halve verhalen die ik nog heb liggen blijven voorlopig in de kast. Mijn plannen zijn nog niet zo concreet dus. ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze maand ga ik toekijken hoe mijn boek in de webwinkel van Boekscout staat en hiervoor promotie maken. Ik hoop dat er deze maand nog een leuke wedstrijd komt en ga verder schrijven aan mijn nieuwe verhaal.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Na deze vrije 24 uur gaan we maar is aan de volgende doelen werken: - de kaap van 25.000 halen op mijn manuscript - PF verhaal perfectioneren - ...

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga lekker door met aanrommelen, oa: - Twee fanfiction verhalen laatste hoofdstukken schrijven en uploaden. - PF themawedstrijd verhaal puntjes op i zetten. - Beginnen aan verhaal voor PHP. - Als mijn muze langskomt ook wat verder schrijven aan één of meerdere manuscripten. ;)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn doel voor april: - manuscript X afronden, zodat het aan het einde van de maand naar 3 proeflezers kan Bij tijd over: - laatste deel van m'n fantasycursus afronden - nadenken over verhaallijn voor JFP - mijn schrijfboekje afronden en laten drukken - nieuwe illustraties uploaden op m'n site - en contact opnemen met tijdschrift X voor een illustratie opdracht bij kinderverhalen of -gedichten
De laatste twee kan ik nu afstrepen! :)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hehe, ik denk dat ik mijn meidoelen dan nu maar ga posten, kan ik die ook op voorhand afstrepen :lol:

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja doen, heb ik ook gedaan. Nou ja, ik heb me ook voorgenomen om in april alvast concreet na te denken over het volgende boek... maar dat vind ik nog wel een beetje eng. Ik ben er nog niet aan toe om Middelwoud los te laten. Maar goed, als ik ergens vertoef zonder macje maar met notitieboekje wil ik alvast een en ander gaan bedenken en uitwerken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke mijn doelen voor deze maand: - PF verhaal afmaken en insturen - Eerste 10.000 woorden van manu herschrijven en verhogen naar 15.000 - 20.000 Alvast succes iedereen! :)

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Judy, Ik heb al een tijdje de berichten op deze site niet gevolgd. Jouw vraag/opmerking komt deze voort uit algemene belangstelling of probeer je je "mede-Sollers" te inspireren om structuur in hun schrijfactiviteiten te brengen? Ik merk zelf dat ik geen stok achter de deur nodig heb. Ik mag wel eens een dagje lanterfanten maar onherroepelijk komt de schrijfkoorts weer snel opzetten. Ik zie graag jouw reactie.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of Judy het zo bedoeld heeft weet ik niet, Bob B. maar haar aansporingen om op te schrijven wat je wilt bereiken deze maand en of je je doel van de vorige hebt behaald, ervaar ik als een prettige stok achter de deur. Niet dat het mij tot schrijven aan zet, maar wel dat ik even stil sta bij wat ik ook al weer voor ogen had. En of dat gelukt is.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe iemand zijn/haar schrijfactiviteiten wel of niet organiseert moet die persoon zelf weten natuurlijk. Ik zie dit onderwerp als een plek voor schrijvers die zichzelf bepaalde doelen stellen en daarin elkaar willen motiveren, al was het alleen maar door te vragen hoe het met het halen van de doelen staat. :)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bob B.: Het topic is bedoeld om mensen te laten nadenken over welke richting ze op willen gaan met het schrijven, en elkaar en zichzelf, door er regelmatig over te posten, te motiveren/inspireren om regelmatig en gefocust aan hun persoonlijke schrijfprojecten te werken. Niet iedereen heeft een stok achter de deur nodig, of kan of wil met doelen werken, maar degenen die dat wel prettig vinden, kunnen hier terecht. En zelf vind ik het ook handig :). Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is in ieder geval mijn favoriete topic op SOL. Zo'n forum is toch een krachtiger stok dan mijn eigen agenda. Ik moet nog bijna 6.000 woorden overtypen van mijn roman. Dat hoop ik tegen zondag gedaan te hebben. Dan wil ik meteen verder gaan met het grondig herschrijven van de proloog en het eerste hoofdstuk, zodat ik die tegen het einde van de maand aan proeflezers kan voorleggen. Daarnaast zou ik vier verhalen willen herschrijven voor mijn verhalenbundel. En mijn verhaal dat 15de werd bij Fantastels, en misschien ook nog mijn UA-verhaal of het verhaal dat 22ste werd bij de PHP. En daarnaast nog de workshop op het PF-forum. Ik zie zo al dat ik weer te veel hooi op mijn vork wil nemen. Maar beter te veel dan te weinig ;)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik ben er inmiddels achter dat mijn doelen voor deze maand echt veel te hoog gegrepen zijn; voor de fantasycursus blijk ik een compleet verhaal te moeten schrijven, en daar staat mijn hoofd op het moment niet naar. Ik beperk me dus tot het afronden van manuscript X, zodat hij eind van deze maand klaar is voor 3 proeflezers. De rest komt later.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb juist extra vrije tijd gegenereerd (moet daar wel in de toekomst extra tijd voor inleveren, maar ok.) Vanaf maandag ga ik ervoor (dit weekend BoF-boekenbal, ook schrijfgerelateerd dus :)). Was overigens m'n MS vergeten te noemen. Ik wil deze maand het eerste hoofdstuk schrijven. Beetje kijken in hoeverre in mijn schrijfstijl wil buigen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is mij helemaal duidelijk en ik herken de werkwijze van degenen die hebben gereageerd. Ik heb een andere structuur aangebracht. Vanuit mijn beroep was ik gewend om voor wat betreft mijn agenda een dag- week en maandplanning te maken. Dat wilde ik niet meer omdat ik dat voor mijn huidige gepensioneerde status te dwangmatig vond. In principe ga ik elke ochtend om een uur of negen achter mijn Mac zitten. Ik schrijf dan of doe research. Mijn teksten heb ik verdeeld in columns, jeugdverhalen en een thriller. Voor mijn teksten gebruikte ik in het begin vaak de delete-knop. Nu doe ik dat niet meer. Bij mij moet een verhaal rijpen en dat kun je niet in een tijdlimiet persen. Een column maak ik soms wel tien tot twintig keer opnieuw. In een column van +/- 500 woorden gaan daardoor soms wel acht tot tien uur zitten. Ik bereik daarmee dat de tijdsdruk er niet is. Ik heb het geluk dat mijn vrouw redactrice is geweest. Op mijn verzoek kijkt zij er nog eens naar. Als ik het met haar eens ben dan breng ik de wijzigingen aan. Ik ben er dan klaar mee. Met andere woorden, ik werk elke dag maar dwing mijzelf niet een tekst in een bepaalde termijn af te hebben. Een uitzondering wordt gevormd door bijvoorbeeld de inzendingstermijn van een wedstrijd. In de middag doe ik vaak heel impulsieve/intuïtieve dingen. Ik rijd bijvoorbeeld naar Schiphol of loop naar een kerkhof of ga naar de hockeywedstrijd van mijn kleindochters kijken. Ik doe daar ideeën op die ik opschrijf in een zakboekje. Met één van mijn kleindochters schrijf ik een spannend jeugdverhaal. De proloog en het eerste hoofdstuk heb ik opgezet en zij hoofdstuk twee en zo om en om. Zij blijft nu achter maar ik moet haar niet opjagen omdat zij een middelbare schoolopleiding volgt en haar tijd nodig heeft. De door mij geschetste werkwijze is voor mij een prettig model omdat ik daarmee voorkom dat ik mijzelf teleurstel omdat ik mijn doel niet heb gehaald. Overigens Judy, jouw suggestie van het boekje "Schrijven vanuit je hart" vind ik een goeie. Ik heb het direct besteld.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sta ook eens stil bij de afgelopen maand: hoe is het gegaan? Afgelopen maande heb ik niet doelbewust geschreven. Wel heb ik diverse dingen op kladjes gezet. Dingen die belangrijk zijn voor mijn eigen gezondheid. - Waar ben je blij mee en wat zou je nu anders aan willen pakken? Over het algemeen zijn mijn ogen erg open gegaan de afgelopen maanden. Er is veel gebeurt en er zijn veel inzichten geweest. Het klinkt misschien zweverig, maar ach. Ik wil in ieder geval serieus kijken naar een echte cursus. Heb informatie ingewonnen over de studiebelasting en dit is me nu duidelijk. Na een nieuwe 'trekking bike' aangeschaft te hebben om te touren. Is er nu ook weer ruimte om te schrijven. Een goede afwisseling denk ik zo. De komende maand wil ik mijn eigen levensregel schrijven. Niet om in een boekvorm uit te brengen. In ieder geval niet als eerste intentie. Maar eerst meer als een soort gebruiksaanwijzing waarin mijn dingen zichtbaar worden. Een soort 'rule of life'. Misschien een beetje gebaseerd op de 'Regel van Sint Benedictus'. Ook wil ik mij meer gaan toeleggen op het schrijven van liedjes en stukken over mijn gezondheid. - Probeer je doel(en) zo behapbaar en concreet mogelijk te maken. Doelen behapbaar maken zou een goed idee zijn. Dit doe ik nog niet concreet met schrijven. Maar wel dat ik een tijdsplanning in mijn hoofd maak. Als ik kijk dan heb ik ook al bijna zes maanden niet meer geschreven

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet nog bijna 6.000 woorden overtypen van mijn roman. Dat hoop ik tegen zondag gedaan te hebben.
Done, en maar een dag te laat :D