Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tienerboeken waar seks in voorkomt?

Het was me voorheen niet echt opgevallen (totdat ik het eens in een paar boeken tegenkwam) dat één van de belangrijkste onderwerpen voor tieners in tienerboeken nauwelijks ter sprake komt: sex. Waarom niet eigenlijk? Tieners zijn toch zeker niet van porselein? Of zou het komen omdat schrijvers liever geen sexscènes schrijven? Is het te open/persoonlijk en te beschamend voor hen, of komt het simpelweg niet in ze op? De boeken waarin ik een keer een stukje las (vaak niet zomaar, maar het had een functie in het verhaal), zijn op één hand te tellen. Een aantal daarvan waren m.n. voor de oudere tieners bedoeld, en de meesten gingen over homosexualiteit. Toeval? Kent iemand hier nog tienerboeken waar sex in voorkomt, en wat op een geloofwaardige en als het even kan, stijlvolle manier is omschreven? En nu we toch bezig zijn, kunnen we er net zo goed een discussie over houden. Zie je liever wel of geen sexuele scènes in tienerboeken? Waarom? En hoe zou je het zelf aanpakken/graag zien? Vind je het zelf lastig of heb je het nooit overwogen? Ik vraag dit omdat ik met een tienerboek bezig ben, waarin sexualiteit aan de orde begint te komen en me afvroeg hoe andere schrijvers dat aanpakken; niet of nauwelijks dus. Literatuurlijst (toegevoegd 2011/2012) Voor degenen die onderzoek willen doen en zien hoe andere schrijvers seksscènes in jeugdboeken aanpakken: Bracke, Dirk - diverse boeken Bracke staat bekend om zijn controversiele boeken over de zelfkant van de maatschappij, en het onverbloemd beschrijven van seks en seksueel geweld (verkrachting, aanranding, incest, prostitutie etc.) Bredow, Katarina von - Hoe verliefd mag je zijn? (13+) - 15-jarig meisje wordt verliefd op dezelfde jongen als haar beste vriendin - Thema's: vriendschap, familieverhoudingen, verliefdheid Bredow, Katarina von - Ik en mijn broer (15+) - 17-jarig meisje krijgt een liefdesrelatie met haar broer - Thema's: verliefdheid, gedoemde liefdesrelaties, incest Caletti, Deb - The Nature of Jade - Meisje met paniekstoornis leert een jongen met baby kennen en dit zet haar leven op de kop (schrijfster schrijft weinig expliciet en beschrijft toch heel mooi de ontwikkeling van deze liefde inclusief seks) - Thema's: opgroeien, seksualiteit, verliefdheid, leren leven Cann, Kate - Shacked Up v.; slang living together, whether you like it or not - 17-jarige jongen moet ongewild zijn appartement delen met een meisje; zij vindt hem leuk, maar hij is smoorverliefd op een ander - Thema's: vriendschap, verliefdheid Chambers, Aidan - De tolbrug/The Toll Bridge (YA) - Jongen van zeventien ontsnapt het ouderlijk huis en school om als tolwachter bij een brug te werken, helemaal alleen. Daar ontmoet hij een meisje en een jongen; een intense driehoeksrelatie ontstaat. Eén behoorlijk heftige seksscene. -Thema's: coming of age, seksualiteit, vriendschap Chbosky, Stephen - De belevenissen van een muurbloem/The Perks of Being a Wallflower (YA) - 15-jarige jongen die o.a. seksualiteit ontdekt, maar vooral coming of age boek Thema's: seks, seksualiteit, coming of age, vriendschap, familie Green, John - Het Grote Misschien (en andere boeken?) (YA) - 15-jarige jongen gaat naar een kostschool en wordt hopeloos verliefd - Thema's: vriendschap, verliefdheid, dood, levensbeschouwing Klein, Norma - Mijn leven als lichaam (YA) - 18-jarig meisje dat denkt dat ze aseksueel is, wordt verliefd op een gehandicapte jongen en krijgt voor het eerst een relatie - Thema's: (a)seksualiteit, complexe relaties, volwassen worden Levithan, David - o.a. How They Met and Other Stories (YA) (schreef ook 'Will Grayson, Will Grayson' met John Green) - Verhalen over liefde, sommige behoorlijk expliciet in beschrijving van seks en seksualiteit - Thema's: eerste liefde, onbereikbare liefde, homoseksualiteit, alle soorten liefde Lieshout, Ted van - Gebr. (12+) - 16-jarige jongen leest en schrijft in het dagboek van zijn overleden broertje - Thema's: ziekte, dood, familieverhoudingen, homoseksualiteit Marsden, John - diverse jeugdboeken (12+) Marsden plaatst zijn hoofdpersonen vaak in extreme situaties: in een kostschool na mishandeling, in een gevangenis, in een land dat door buitenlandse soldaten bezet is. Zijn werk is zeer populair onder jongeren en werd met prijzen overladen, onlangs is er een boek verfilmd. Zijn website: http://www.johnmarsden.com.au/home.html Nilsson, Per - diverse realistische jeugdboeken, o.a. 'De geur van Melisse' (15+) - Thema's: leven & dood, goed & kwaad, volwassen worden, zoektocht naar eigen identiteit, relaties, (ontluikende) seksualiteit - In deze lesbrief staan een aantal tekstfragmenten, o.a. over 'de eerste keer': http://www.lemniscaat.nl/downloads/lesbrief/les_d… Pedrolo, Manuel de - Mecanoscript - Een jongen en een meisje lijken na een aanval van ruimtewezens de enige overlevenden en gaan op zoek naar anderen - Thema's: post-apocalyptische wereld, vriendschap, liefde, seksualiteit Rood, Lydia - De vijf geheimen van Marike (nu opnieuw uitgegeven als: Kus me, kus me niet) (12+) - een 11-jarig hoogbegaafd meisje dat uit een nogal onorthodox gezin komt, gaat voor het eerst naar de middelbare school. Daar vindt ze maar moeilijk aansluiting bij haar klasgenoten. - Thema's: verliefheid, jezelf durven zijn, seksualiteit (ontluikende seksualiteit, ongewenste intimiteiten, twijfel over seksuele geaardheid/homoseksualiteit, masturbatie; Lydia Rood schrijft hyperrealistisch en noemt alles zonder blikken of blozen bij naam) Rood, Lydia - Sabahs ware gezicht (13+) - Sabah probeert uit te vinden wie ze is en zich te ontworstelen aan haar Turkse achtergrond - Thema's: verliefdheid, Turkse cultuur, seksualiteit (masturbatie, eerste seksuele ervaring; hyperrealistisch, direct en grof beschreven) Scholtens, Anneke - Last van liefde (13+) - 16-jarig meisje krijgt iets met een hele lieve jongen, maar wordt ondertussen verliefd op iemand anders die niet zo goed voor haar is en die ze maar niet uit haar hoofd kan krijgen (realistisch verhaal) - Thema's: onbeantwoorde verliefdheid, foute jongens, seksualiteit (scènes over zoenen, masturbatie en eerste keer; stijlvol gedaan) Teller, Janne - Niets (13+) - 13-jarige jongen verlaat school zodra hij ontdekt dat niets ertoe doet, en bespot zijn ex-klasgenoten. Zijn klasgenoten proberen te bewijzen dat het leven wel degelijk zin heeft. Dat loopt echter compleet uit de hand. - Thema's: de zin(loosheid) van het bestaan, egoïsme, groepsgedrag Vendel, Edward van de - De dagen van de bluegrassliefde (YA) - 18-jarige jongen gaat na zijn eindexamen in een voetbalkamp in Amerika werken en krijgt daar voor het eerst een (homoseksuele) relatie - Thema's: volwassen worden, (eerste) verliefdheid, homoseksualiteit Vreeswijk, Helen - Chatroom (14+) - Twee 15-jarige meisjes doen via internet foute contacten op - Thema's: seksueel misbruik, internetmisdaad Rijckeghem, Jean-Claude van & Pat van Beirs - Galgenmeid (14+) - Over het harde leven van een 14-jarig meisje in het Europa van de 16e eeuw - Thema's: 80-jarige oorlog, volwassen worden, overleven, criminaliteit Zwigtman, Floortje - Een Groene Bloem Trilogie (14+) - Serie over 16/17-jarige homoseksuele jongen in de tijd van Oscar Wilde - Thema's: Londen in 19e eeuw, prostitutie, homoseksualiteit

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daddy, ik denk dat je volkomen gelijk hebt, zeker met het laatste deel van je post.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Judy Ik ken Dirk Bracke alleen van horen zeggen, al wilde ik wel eens een boek van hem ter hand nemen, juist omdat hij als behoorlijk heftig te boek staat. De anderen zullen vast meer weten. Toevoegingen literatuurlijst: David Levithan (ik denk niet dat hij al in het Nederlands is vertaald, behalve Will Grayson/Will Grayson dat hij samen met John Green schreef): o.a. 'How they met and other stories' (YA) verhalen over liefde, sommige behoorlijk expliciet in beschrijving van seks en seksualiteit Thema's: eerste liefde, onbereikbare liefde, homoseksualiteit, alle soorten liefde Stephen Chbosky 'The perks of being a wallflower' (YA) zojuist vertaald door Prometheus YA: 'De belevenissen van een muurbloem.' Vijftienjarige jongen die o.a. seksualiteit ontdekt, maar vooral een 'coming of age' boek Thema's: seks, seksualiteit, coming of age, vriendschap, familie Aidan Chambers 'The toll bridge'(YA) 'De tolbrug' Jongen van zeventien ontsnapt het ouderlijk huis en school om als tolwachter bij een brug te werken, helemaal alleen. Daar ontmoet hij een meisje en een jongen; een intense driehoeksrelatie ontstaat. Eén behoorlijk heftige seksscene. Thema's: coming of age, seksualiteit, vriendschap Deb Caletti 'The nature of Jade'' (ik geloof nog niet vertaald in Nederlands, maar omdat zij juist weinig expliciet schrijft en toch heel mooi de ontwikkeling van deze liefde inclusief seks weet te beschrijven, heb ik haar wel genoemd) Meisje met paniekstoornis leert een jongen met baby kennen en dit zet haar leven op de kop. Thema's: opgroeien, seksualiteit, verliefdheid, leren leven In al deze boeken (ook die Judy noemt) is seks en seksualiteit weer zo anders beschreven... Misschien is één constante wel dat het in wat ik als geslaagde scenes (en dus boeken) beschouw, het vooral vanuit de beleving van de jongere wordt gedaan. Wat betekent het als je voor de eerste keer met iemand kust, iemand naakt ziet, seks hebt, etc? Sommige auteurs beschrijven dit explicieter dan andere en wat je daarvan vindt (als jongere of als volwassene en/of als schrijver) hangt af van persoonlijke voorkeur. Mij gaat het erom dat het echt overkomt en dat het een functie heeft in het verhaal.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Super, Thule! Ik heb je suggesties in de literatuurlijst verwerkt. Het is idd heel verschillend hoe schrijvers het aanpakken. Expliciet, poëtisch, rauw... Alles is mogelijk. Zelfs humor. Zo kreeg John Green het voor elkaar om in 'Het Grote Misschien' geloofwaardig én met enorm veel humor, een pijpbeurt te beschrijven. Het was hilarisch. En toch totaal niet ranzig of zo (het was de eerste keer voor de hoofdpersoon, een belangrijk moment in zijn leven; allemaal heel onhandig en naïef). Dat vind ik ongelofelijk knap en gewaagd, want het is een onderwerp, dat de meeste jeugdboekenschrijvers vermijden. Ik ben het tenminste nog niet eerder in een tienerroman tegengekomen (maar misschien moet ik Bracke of Zwigtman eens lezen?).

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Super, Thule! Ik heb je suggesties in de literatuurlijst verwerkt. Het is idd heel verschillend hoe schrijvers het aanpakken. Expliciet, poëtisch, rauw... Alles is mogelijk. Zelfs humor. Zo kreeg John Green het voor elkaar om in 'Het Grote Misschien' geloofwaardig én met enorm veel humor, een pijpbeurt te beschrijven. Het was hilarisch. En toch totaal niet ranzig of zo (het was de eerste keer voor de hoofdpersoon, een belangrijk moment in zijn leven; allemaal heel onhandig en naïef). Dat vind ik ongelofelijk knap en gewaagd, want het is een onderwerp, dat de meeste jeugdboekenschrijvers vermijden. Ik ben het tenminste nog niet eerder in een tienerroman tegengekomen (maar misschien moet ik Bracke of Zwigtman eens lezen?).
Graag gedaan :D Ja, ik vond die scene van John Greene in 'Het Grote Misschien' ook zo goed getroffen! 'The perks of being a wallflower' deed mij er aan denken (en dat is eerder geschreven, ik dacht rond 2000). Zwigtman raad ik je zeker aan. Hoewel de seks soms behoorlijk rauw is beschreven (in sommige scenes gaat het om prostitutie), is het in die rauwheid toch heel intiem. Ook voor die hoofdpersoon gaat het in eerste instantie om een eerste keer. De manier waarop Zwigtman dit (en andere dingen die een 'troubled teenager' bezighouden) ook nog eens geloofwaardig in de historische context (laat negentiende eeuw, Oscar Wilde proces) weet te plaatsen vind ik magistraal.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Letterlijk allemaal. Van zijn allereerste tot zijn laatste, en steeds groffer en nuttelozer.
Heb je het nu over de boeken van Dirk Bracke?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor. Behalve zijn allereerste boek, dat geloof ik over Neanderthalers gaat, komt seks om de hoek piepen, zelfs als die niet nuttig is voor plot. Liefst verkrachting dan. Ik weet het dat dat nogal negatief klinkt, maar het is echt zo.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat seksscenes in tienerboeken zeker wel kunnen. ( mits het goed in de verhaallijn past natuurlijk) Ik ben zelf 15 en ik heb er niet zo'n problemen mee als er een seksscene in een jeugdboek zit, het mag alleen niet teveel zijn. Anderhalve scene lijkt me precies genoeg. ( dus in de eerste net niet ) Een ontzettend goed boek met seksscene is galgenmeid van Jean-Claude van Rijckeghem en Pat van Beirs.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb de literatuurlijst in de beginpost geüpdatet. Als er nog mensen toevoegingen hebben, laat het weten!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verbaast me dat zoiets niet natuurlijk gevonden wordt. Seks in tienerboeken. Immers als tiener werd ik op school doodgegooid met boeken van Jan Wolkers en Gerard Reve waarin het ook nogal eens over bloemetjes en bijtjes ging. Beslist geen tienerboeken nee. Maar of je ze wel even als tiener wil lezen zodat je ze daarna op school kapot kan analyseren.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb onlangs "Over the edge" van Dirk Bracke/Helen Vreeswijk gelezen. Ik was absoluut geschokt om de heftige gedachten van de hoofdpersoon te lezen (naam ontsnapt mij even). Ik ga ervan uit dat het wel een realistisch beeld is. Mijn stelling is; als het bijdraagt tot het plot dan moet het erin.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en ben hier terecht gekomen omdat ik een aantal vragen heb en ik hoopte dat jullie er misschien je gedachten over konden geven :) In het vervolg op mijn young-adult manuscript wordt de liefde tussen de twee hoofdpersonen verder ontwikkeld en ik wilde eigenlijk graag een seksscène schrijven. Ik begin me echter steeds vaker af te vragen of dit wel mogelijk is in een Young Adult boek (lees: toegestaan), omdat ik natuurlijk wel de grootst mogelijke kans wil hebben uitgegeven te worden. Ik vind dat het wel wat toevoegt. Waarom? Omdat beide nog maagd zijn en ik vind dat seks de relatie wel degelijk sterker maakt. Ook kan een persoon er enorm door groeien in zelfverzekerdheid en kan ik op deze manier een seksscène beschrijven die wél liefdevol is (unlike wat je tegenwoordig allemaal op tv ziet bij zenders als MTV). Ik denk dat, als ik mijn lezers in gedachten houd, wanneer ik een seksscène beschrijf op mijn manier de jongeren hierdoor ook anders over seks gaan denken en misschien zelfs wat gezonder (lees: met liefde en vertrouwen). Voor de grap heb ik even twilight erbij gepakt en de scène opgezocht uit boek 4: er gebeurt niets. Ze gaan gewoon van "please smexytime" naar "en toen de volgende dag"... Ik vond dat echt een afknapper. Ik vind het dan ook echt jammer als mensen zeggen "waarom seks, lees je al genoeg" -> niet in een young adult. Waarom zouden jongeren niet geïnteresseerd mogen zijn in seks? En ja, waar trek je de grens van wat acceptabel is en wat niet? Dus daarom mijn vraag: denken jullie dat het een goed idee is om dit in een young adult manuscript te zetten? Ik vraag me ook af: hoe ver mag ik gaan? Hoe expliciet mag ik zijn in het benoemen van lichaamsdelen?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zou de functie van seks scenes zijn in een boek voor tieners? Om hen op te winden? Om hen iets te leren? Heeft een elf-jarige er iets aan om expliciet te lezen hoe 'het' gaat? Maar mijn belangrijkste vraag zou zijn: wat is de functie van expliciete seks voor het verhaal? Over het algemeen vertraagt een seks-scene een verhaal enorm, terwijl je als tiener toch vooral een verhaal leest voor het plot: 'wat gebeurde er toen? en toen? en toen?' Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen om geen expliciete seks in een tienerboek te stoppen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De functie van seks in haar verhaal legt Earthlady volgens mij uit :) Ik vind dit een moeilijk punt. Schrijf je voor 14+, zit die veertienjarige dan wel te wachten op seks in het boek dat hij aan het lezen is? Aan de andere kant, als ik dan aan mezelf denk; ik las boeken voor volwassenen toen ik 13 was. (Tsja, Young Adult bestond ook nog niet.) Als ik een goede seksscène lees, vertraagt die het verhaal écht niet. Eerder andersom. Als het maar goed is geschreven. En YA komen in aanraking met seks. Waarom zouden ze daar dan niet in een boek over kunnen lezen? Zolang je er inderdaad geen mtv-achtige scène van maakt en beide hoofdpersonen 'in hun waarde laat', zeg maar. Ik weet niet wat een uitgeverij ermee zou doen, natuurlijk. Misschien dat die wel meteen zeggen; eruit, met die scène.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De functie van seks in haar verhaal legt Earthlady volgens mij uit :) Ik vind dit een moeilijk punt. Schrijf je voor 14+, zit die veertienjarige dan wel te wachten op seks in het boek dat hij aan het lezen is? Aan de andere kant, als ik dan aan mezelf denk; ik las boeken voor volwassenen toen ik 13 was. (Tsja, Young Adult bestond ook nog niet.) Als ik een goede seksscène lees, vertraagt die het verhaal écht niet. Eerder andersom. Als het maar goed is geschreven. En YA komen in aanraking met seks. Waarom zouden ze daar dan niet in een boek over kunnen lezen? Zolang je er inderdaad geen mtv-achtige scène van maakt en beide hoofdpersonen 'in hun waarde laat', zeg maar. Ik weet niet wat een uitgeverij ermee zou doen, natuurlijk. Misschien dat die wel meteen zeggen; eruit, met die scène.
Met vertragen bedoel ik: het plot komt tot stilstand. Tenzij uiteraard de seks scène zelf een conflict toont. Dan heeft de seks een andere functie dan enkel seks.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oooo, op die fiets. Ik snap nu wat je bedoelt. Ik ken dat inderdaad - maar dat is met wel meer dingen. Zo ben ik ook geweldsscènes tegengekomen die puur in het verhaal leken te zitten, om er te zijn. In datzelfde boek zaten sekssènes die nergens aan bijdroegen. Nou ja. Het droeg bij aan het perverse beeld van HP (en misschien ook wel van de schrijver). Maar ik snap 'm ;) Geen seks "om de seks".

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, na de seks is het de bedoeling dat het liefje van de HP verdwijnt. (niet omdat hij dit zelf wil, maar omdat hij geforceerd wordt). Zij denkt dat hij haar verlaten heeft.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, na de seks is het de bedoeling dat het liefje van de HP verdwijnt. (niet omdat hij dit zelf wil, maar omdat hij geforceerd wordt). Zij denkt dat hij haar verlaten heeft.
Als het gaat om de gebeurtenis na de seks, dan is er toch geen noodzaak om de seks zelf breed uit te meten? Je kunt het noemen, suggereren, samenvatten, zonder expliciet te worden. Seks als onderwerp lijkt me prima in een boek voor tieners. Maar dan hoeft het niet allemaal gedetailleerd in beeld, toch?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom niet? Is seks een afleiding van het verhaal? Is seks niet een toevoeging voor de romance, de liefde, de versterking van de HP relatie en haar zelfverzekerdheid? Waarom willen we seks censureren, omdat het om "seks" in het algemeen gaat, ik bedoel, het is toch altijd mooi om over te lezen? Is seks dan niet iets waar je juist die Young-Adult groep over moet informeren? Is het niet juist met een goede verwoording van de seksdaad dat het idee dat jongeren van seks hebben juist verbeterd wordt? Is dat dan niet gewenst? Ik denk juist van wel :P En als we seks censureren, waarom dan ook niet alle kussen en zoenen? Want dan hebben die dus ook geen effect op het verhaal, als seks dat ook niet heeft. Zie die logica klopt dus in mijn ogen niet.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Seks is niet altijd mooi om over te lezen :) Dat is afhankelijk van hoe het geschreven is. Ik denk niet dat je dit in je verhaal zou moeten stoppen omdat je dat graag wilt; het moet in het verhaal, omdat het bij het verhaal past. Is dat zo; nou, ga ervoor dan. Aan de andere kant hoef je niet alles tot in detail uit te meten. Maar 'ze zoenden en gingen in bed liggen' gevolgd door 'en de volgende morgen' is ook weer overdreven.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom niet? Is seks een afleiding van het verhaal? Is seks niet een toevoeging voor de romance, de liefde, de versterking van de HP relatie en haar zelfverzekerdheid? Waarom willen we seks censureren, omdat het om "seks" in het algemeen gaat, ik bedoel, het is toch altijd mooi om over te lezen? Is seks dan niet iets waar je juist die Young-Adult groep over moet informeren? Is het niet juist met een goede verwoording van de seksdaad dat het idee dat jongeren van seks hebben juist verbeterd wordt? Is dat dan niet gewenst? Ik denk juist van wel :P En als we seks censureren, waarom dan ook niet alle kussen en zoenen? Want dan hebben die dus ook geen effect op het verhaal, als seks dat ook niet heeft. Zie die logica klopt dus in mijn ogen niet.
Ho! Ik zeg niet dat seks uit boeken moet verdwijnen! Maar tieners zijn geen volwassenen! Die hebben andere behoeften wat betreft verhalen, en zijn ook kwetsbaar als het gaat om het vormen van een beeld van seks. Maar afgezien daarvan: Een seks scene moet een reden hebben. Als jouw reden is: "jongeren een ander beeld geven van seks" dan ben je niet bezig met het schrijven van een goed verhaal maar doe je zendingswerk. Ik ben er van overtuigd dat je een personage leert kennen door zijn of haar handelingen in het verhaal. Als het hebben van seks iets zegt over de persoon dan hoort het thuis in het verhaal, maar is het niet meteen nodig om te laten zien hoe die seks gaat. Pas als de details van de daad relevant zijn voor het verhaal en het conflict van de personages dan horen die details op de pagina. Dus de vraag is: hoe relevant is de beschrijving van de handelingen die (al dan niet) leiden tot een orgasme voor het verhaal dat gelezen wordt door een 11,12 jarige? En wat dat betreft: voor een volwassene? Hetzelfde geldt trouwens ook voor zoenen. En slaan. En drinken. En noem maar een handeling. Alle handelingen van personages moeten bijdragen aan het verhaal en direct of indirect aan het conflict.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb het ook niet over orgasmes opzich. Ik wil gewoon meer dan "Ze gingen in bed liggen...en toen de volgende morgen". Dat zegt niets. Ik wil passie en liefde :o De seksscène kan ook halverwege eindigen, hij hoeft niet helemaal tot het einde en in de puntjes uitgeschreven te worden. Maar om het nou helemaal weg te laten lijkt me ook niets.. Overigens hebben mijn Hp's al 2x gezoend, omdat ze verliefd zijn natuurlijk. De relatie is een belangrijk deel van het hele verhaal, met name omdat dat in boek 2 nog verduidelijkt wordt waarom ze op elkaar vallen. Als je zegt dat "Alle handelingen van personages moeten bijdragen aan het verhaal en direct of indirect aan het conflict" dan draagt de seks in dit geval zeker bij aan het conflict. :)
Een seks scene moet een reden hebben. Als jouw reden is: "jongeren een ander beeld geven van seks" dan ben je niet bezig met het schrijven van een goed verhaal maar doe je zendingswerk. .
Dat was niet de primaire reden, meer een mooie bijkomstigheid :P. Ik vind het gewoon belangrijk dat de HP een groei doormaakt, zowel op mentaal gebied als op emotioneel gebied. Ik denk dat seks daar wel aan bijdraagt. Bovendien versterkt het wel de "tragedie" als haar vriendje daarna ineens verdwijnt :).

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb het ook niet over orgasmes opzich. Ik wil gewoon meer dan "Ze gingen in bed liggen...en toen de volgende morgen". Dat zegt niets. Ik wil passie en liefde :o De seksscène kan ook halverwege eindigen, hij hoeft niet helemaal tot het einde en in de puntjes uitgeschreven te worden. Maar om het nou helemaal weg te laten lijkt me ook niets.. Overigens hebben mijn Hp's al 2x gezoend, omdat ze verliefd zijn natuurlijk. De relatie is een belangrijk deel van het hele verhaal, met name omdat dat in boek 2 nog verduidelijkt wordt waarom ze op elkaar vallen. Als je zegt dat "Alle handelingen van personages moeten bijdragen aan het verhaal en direct of indirect aan het conflict" dan draagt de seks in dit geval zeker bij aan het conflict. :)
Weet je, volgens mij moet je gewoon je intuitie volgen. Ik stel je vragen die ik mezelf stel bij het schrijven. Dat zijn open vragen. Als ik schrijf: heeft het een functie? dan beodel ik niet 'het heeft nooit een functie'. Ik bedoel dan letterlijk dat je jezelf af kunt vragen wat het bijdraagt. Als jouw seks scene (op wat voor manier dan ook geschreven) een mooie bijdrage is aan het verhaal (en er dus voor zorgt dat we meer te weten komen over de pesonages en hun karakters) dan lijkt me dus dat de scene verhaaltechnisch prima op zijn plek is. Wat ik alleen niet weet, is hoe een 11-14 jarige tegen seks in boeken aankijkt. Ik weet ook niet hoe uitgevers er tegenaan kijken. En ik weet ook niet of het schadelijk kan zijn voor kinderen die er nog niet aan toe zijn. Seks blijft een taboe. Ouders zullen er denk ik meer moeite mee hebben dan de meeste kinderen. Maar ook dat is een aanname waar ik geen enkele onderbouwing voor heb. Het enige waar ik iets zinnigs over kan zeggen is de verhaaltechnische kant. Voor de overige vragen denk ik dat het verstandig is om eens met een uitgever te praten.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las Turks Fruit van Jan Wolkers (en nog meer van dat soort ongein) op mijn 14e, omdat deze op mijn literatuurlijst stond. Als ik op die leeftijd al werd onderworpen aan 'volwassen sexscenes', waarom zou het dan een taboe moeten zijn voor Young Adult boeken? Ik ben het nog niet echt expliciet tegengekomen in de huidige Young Adult boeken, meer suggestief, maar volgens mij moet het kunnen, mits het inderdaad ook een functie in het verhaal heeft. Juist als schrijver van jeugdboeken kun je die (eerste) sexuele ervaring in een 'pedagogisch hoekje' duwen. Ik laat mijn pubernichtjes (en mijn eigen kinderen, later, ooit) volgens mij liever een passievolle sexscene uit @Earthlady's boek lezen (als ik het zo hoor :)), dan een achterbankscene uit Jan Wolker's boek ;)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.... waarin één en ander vast komt te zitten in de rits... die scène ben ik nooit meer vergeten... Dan kun je beter een YA lezen waarin er iets minder expliciet geklungeld wordt :P

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet voor 11-14 jarigen :P Young Adult is 15+. Dus seks is in dat geval al best benoemd.
Da's wat anders dan 'tieners', waar ik vanuit ging. Ja, 15+: laat de lichaamssappen maar rijkelijk vloeien ;-)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zie #43 daar stond al dat het young adult was, haha :P Ik had alleen even dit topic gehijacked, omdat Dries niet wil dat we dezelfde topics openen (ook al verschilt de doelgroep wel). :P

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je moet schrijven zoals jij het ziet. Vindt de uitgever het te ver gaan, dan kan het altijd aangepast worden. 11-14 is te jong, maar vanaf 15 lijkt me dat geen probleem. Haha, Harryhol. 'Kinderen vandaag op tijd thuiskomen, want er komen een paar zendlingen die jullie een ander beeld van seks geven.' Sorry.