Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tienerboeken waar seks in voorkomt?

Het was me voorheen niet echt opgevallen (totdat ik het eens in een paar boeken tegenkwam) dat één van de belangrijkste onderwerpen voor tieners in tienerboeken nauwelijks ter sprake komt: sex. Waarom niet eigenlijk? Tieners zijn toch zeker niet van porselein? Of zou het komen omdat schrijvers liever geen sexscènes schrijven? Is het te open/persoonlijk en te beschamend voor hen, of komt het simpelweg niet in ze op? De boeken waarin ik een keer een stukje las (vaak niet zomaar, maar het had een functie in het verhaal), zijn op één hand te tellen. Een aantal daarvan waren m.n. voor de oudere tieners bedoeld, en de meesten gingen over homosexualiteit. Toeval? Kent iemand hier nog tienerboeken waar sex in voorkomt, en wat op een geloofwaardige en als het even kan, stijlvolle manier is omschreven? En nu we toch bezig zijn, kunnen we er net zo goed een discussie over houden. Zie je liever wel of geen sexuele scènes in tienerboeken? Waarom? En hoe zou je het zelf aanpakken/graag zien? Vind je het zelf lastig of heb je het nooit overwogen? Ik vraag dit omdat ik met een tienerboek bezig ben, waarin sexualiteit aan de orde begint te komen en me afvroeg hoe andere schrijvers dat aanpakken; niet of nauwelijks dus. Literatuurlijst (toegevoegd 2011/2012) Voor degenen die onderzoek willen doen en zien hoe andere schrijvers seksscènes in jeugdboeken aanpakken: Bracke, Dirk - diverse boeken Bracke staat bekend om zijn controversiele boeken over de zelfkant van de maatschappij, en het onverbloemd beschrijven van seks en seksueel geweld (verkrachting, aanranding, incest, prostitutie etc.) Bredow, Katarina von - Hoe verliefd mag je zijn? (13+) - 15-jarig meisje wordt verliefd op dezelfde jongen als haar beste vriendin - Thema's: vriendschap, familieverhoudingen, verliefdheid Bredow, Katarina von - Ik en mijn broer (15+) - 17-jarig meisje krijgt een liefdesrelatie met haar broer - Thema's: verliefdheid, gedoemde liefdesrelaties, incest Caletti, Deb - The Nature of Jade - Meisje met paniekstoornis leert een jongen met baby kennen en dit zet haar leven op de kop (schrijfster schrijft weinig expliciet en beschrijft toch heel mooi de ontwikkeling van deze liefde inclusief seks) - Thema's: opgroeien, seksualiteit, verliefdheid, leren leven Cann, Kate - Shacked Up v.; slang living together, whether you like it or not - 17-jarige jongen moet ongewild zijn appartement delen met een meisje; zij vindt hem leuk, maar hij is smoorverliefd op een ander - Thema's: vriendschap, verliefdheid Chambers, Aidan - De tolbrug/The Toll Bridge (YA) - Jongen van zeventien ontsnapt het ouderlijk huis en school om als tolwachter bij een brug te werken, helemaal alleen. Daar ontmoet hij een meisje en een jongen; een intense driehoeksrelatie ontstaat. Eén behoorlijk heftige seksscene. -Thema's: coming of age, seksualiteit, vriendschap Chbosky, Stephen - De belevenissen van een muurbloem/The Perks of Being a Wallflower (YA) - 15-jarige jongen die o.a. seksualiteit ontdekt, maar vooral coming of age boek Thema's: seks, seksualiteit, coming of age, vriendschap, familie Green, John - Het Grote Misschien (en andere boeken?) (YA) - 15-jarige jongen gaat naar een kostschool en wordt hopeloos verliefd - Thema's: vriendschap, verliefdheid, dood, levensbeschouwing Klein, Norma - Mijn leven als lichaam (YA) - 18-jarig meisje dat denkt dat ze aseksueel is, wordt verliefd op een gehandicapte jongen en krijgt voor het eerst een relatie - Thema's: (a)seksualiteit, complexe relaties, volwassen worden Levithan, David - o.a. How They Met and Other Stories (YA) (schreef ook 'Will Grayson, Will Grayson' met John Green) - Verhalen over liefde, sommige behoorlijk expliciet in beschrijving van seks en seksualiteit - Thema's: eerste liefde, onbereikbare liefde, homoseksualiteit, alle soorten liefde Lieshout, Ted van - Gebr. (12+) - 16-jarige jongen leest en schrijft in het dagboek van zijn overleden broertje - Thema's: ziekte, dood, familieverhoudingen, homoseksualiteit Marsden, John - diverse jeugdboeken (12+) Marsden plaatst zijn hoofdpersonen vaak in extreme situaties: in een kostschool na mishandeling, in een gevangenis, in een land dat door buitenlandse soldaten bezet is. Zijn werk is zeer populair onder jongeren en werd met prijzen overladen, onlangs is er een boek verfilmd. Zijn website: http://www.johnmarsden.com.au/home.html Nilsson, Per - diverse realistische jeugdboeken, o.a. 'De geur van Melisse' (15+) - Thema's: leven & dood, goed & kwaad, volwassen worden, zoektocht naar eigen identiteit, relaties, (ontluikende) seksualiteit - In deze lesbrief staan een aantal tekstfragmenten, o.a. over 'de eerste keer': http://www.lemniscaat.nl/downloads/lesbrief/les_d… Pedrolo, Manuel de - Mecanoscript - Een jongen en een meisje lijken na een aanval van ruimtewezens de enige overlevenden en gaan op zoek naar anderen - Thema's: post-apocalyptische wereld, vriendschap, liefde, seksualiteit Rood, Lydia - De vijf geheimen van Marike (nu opnieuw uitgegeven als: Kus me, kus me niet) (12+) - een 11-jarig hoogbegaafd meisje dat uit een nogal onorthodox gezin komt, gaat voor het eerst naar de middelbare school. Daar vindt ze maar moeilijk aansluiting bij haar klasgenoten. - Thema's: verliefheid, jezelf durven zijn, seksualiteit (ontluikende seksualiteit, ongewenste intimiteiten, twijfel over seksuele geaardheid/homoseksualiteit, masturbatie; Lydia Rood schrijft hyperrealistisch en noemt alles zonder blikken of blozen bij naam) Rood, Lydia - Sabahs ware gezicht (13+) - Sabah probeert uit te vinden wie ze is en zich te ontworstelen aan haar Turkse achtergrond - Thema's: verliefdheid, Turkse cultuur, seksualiteit (masturbatie, eerste seksuele ervaring; hyperrealistisch, direct en grof beschreven) Scholtens, Anneke - Last van liefde (13+) - 16-jarig meisje krijgt iets met een hele lieve jongen, maar wordt ondertussen verliefd op iemand anders die niet zo goed voor haar is en die ze maar niet uit haar hoofd kan krijgen (realistisch verhaal) - Thema's: onbeantwoorde verliefdheid, foute jongens, seksualiteit (scènes over zoenen, masturbatie en eerste keer; stijlvol gedaan) Teller, Janne - Niets (13+) - 13-jarige jongen verlaat school zodra hij ontdekt dat niets ertoe doet, en bespot zijn ex-klasgenoten. Zijn klasgenoten proberen te bewijzen dat het leven wel degelijk zin heeft. Dat loopt echter compleet uit de hand. - Thema's: de zin(loosheid) van het bestaan, egoïsme, groepsgedrag Vendel, Edward van de - De dagen van de bluegrassliefde (YA) - 18-jarige jongen gaat na zijn eindexamen in een voetbalkamp in Amerika werken en krijgt daar voor het eerst een (homoseksuele) relatie - Thema's: volwassen worden, (eerste) verliefdheid, homoseksualiteit Vreeswijk, Helen - Chatroom (14+) - Twee 15-jarige meisjes doen via internet foute contacten op - Thema's: seksueel misbruik, internetmisdaad Rijckeghem, Jean-Claude van & Pat van Beirs - Galgenmeid (14+) - Over het harde leven van een 14-jarig meisje in het Europa van de 16e eeuw - Thema's: 80-jarige oorlog, volwassen worden, overleven, criminaliteit Zwigtman, Floortje - Een Groene Bloem Trilogie (14+) - Serie over 16/17-jarige homoseksuele jongen in de tijd van Oscar Wilde - Thema's: Londen in 19e eeuw, prostitutie, homoseksualiteit

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee ze zijn niet alleen mijn doelgroep, maar ik wil niet dat een bepaalde doelgroep mijn boek niet wil lezen omdat er "seks voor het huwelijk" in zit. Dat zou wel jammer zijn.
Als je niemand voor het hoofd wilt stoten zul je nooit je eigen verhaal kunnen vertellen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf niet vroom hoor Tja, integendeel :P Ik wil alleen mijn kansen vergroten.
Loop een gemiddelde boekwinkel in. Kijk om je heen. Hoe veel van die boeken zijn, denk je, geschreven vanuit de gedachte 'ik wil de Christenen niet voor het hoofd stoten'?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet veel maar ja, weinig van hen zijn dan ook doorgebroken tot de Amerikaanse markt, dus ik kan daaruit mijn conclusies niet trekken. Het is appels met peren vergelijken. Eigenlijk zou ik dan een Amerikaanse boekenwinkel moeten binnenlopen en daar rondkijken.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet veel maar ja, weinig van hen zijn dan ook doorgebroken tot de Amerikaanse markt, dus ik kan daaruit mijn conclusies niet trekken. Het is appels met peren vergelijken. Eigenlijk zou ik dan een Amerikaanse boekenwinkel moeten binnenlopen en daar rondkijken.
American Book Center zit op het Spui. Hebben ook kasten vol YA.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan kom je o.a. King tegen die twaalfjarigen in zijn verhaal heel erg volwassen dingen laat doen. (Eerste voorbeeld dat me te binnen schiet.) Die is behoorlijk 'doorgebroken'. Dat is weliswaar voor volwassenen, maar om even aan te geven dat Amerika niet zo 'preuts' is als je misschien zou denken. Je bent een Nederlander. Je schrijft in het Nederlands, voor - in eerste instantie - de Nederlandse markt. Concentreer je daarop, voordat je jezelf vastzet omdat je veel te moeilijk denkt. Je kunt niet iedereen tevreden houden. Er is altijd een doelgroep en een groep die daarbuiten valt, in hoeveel bochten je jezelf ook wringt.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Concentreer je daarop, voordat je jezelf vastzet omdat je veel te moeilijk denkt. Je kunt niet iedereen tevreden houden. Er is altijd een doelgroep en een groep die daarbuiten valt, in hoeveel bochten je jezelf ook wringt.
Dat is waar :) Kan niet iedereen blij maken.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Concentreer je daarop, voordat je jezelf vastzet omdat je veel te moeilijk denkt. Je kunt niet iedereen tevreden houden. Er is altijd een doelgroep en een groep die daarbuiten valt, in hoeveel bochten je jezelf ook wringt.
Dat is waar :) Kan niet iedereen blij maken.
Maak jezelf blij door het boek te schrijven dat je zelf wil lezen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Earthlady, als je die scène erin wil, zou ik hem gewoon schrijven. En ik raad je aan om een paar boeken te lezen uit de leeslijst die in de eerste post staat, om te zien hoe anderen seksscènes geschreven hebben. Iedere schrijver doet het weer anders: heel expliciet, controversieel (zoals Katarina von Bedrow en Dirk Bracke, die taboes niet schuwen), poëtisch (Edward van de Vendel en Ted van Lieshout, die naast schrijvers ook dichters zijn, beschrijven op een ongewone manier seksscènes) of suggestief... Of met humor: John Green beschrijft in 'Het Grote Misschien' een scène waarin een jongen voor het eerst gepijpt wordt (!) die hilarisch is, en tegelijkertijd oprecht en ontroerend. Dat is ongelofelijk knap en gewaagd. Je ziet vrijwel nooit (en zeker niet in YA boeken) dat er over SPECIFIEKE seksuele handelingen wordt geschreven ('de daad' is vaak nog tot daaraan toe), en andere schrijvers dan John Green zouden hier waarschijnlijk niet mee weg komen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn 13+boek dat dit najaar uitkomt beschrijf ik redelijk specifiek de ontmaagding van twee jongeren. Inclusief gezoen, gestreel op gevoelige plekken en gestuntel met condoom enz. Het heeft een duidelijke functie in het plot, de scene is van levensbelang. Ze willen zich voorafgaand aan een gedwongen lange verwijdering van elkaar 'aan elkaar binden'. Ik vraag me niet af wie het boek daarom niet zou willen lezen. Ja, de streng-christelijke markt, maar die houden toch niet van me. Dus functionele seks: gewoon doen. Seks om de opwinding van de lezers: niet doen, zou mij advies zijn.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof niet dat er veel Amerikaanse auteurs zijn die met die strengchristelijke markt rekening houden. Om de meestverkochte fantasyseries (zoals die van R.R. Martin) als voorbeeld te nemen, je hoeft maar een paar afleveringen van Game of Thrones gezien te hebben om zeker te weten dat hij zich daar niets aan gelegen laat liggen. Bij speelfims (afgezien van die laat op de avond uitgezonden 'HBO-series') ligt het anders. Heel wat Europese films, zelfs die bij ons gewoon voor 12+ draaien, krijgt het Amerikaanse publiek enkel in een gekuiste versie te zien. Zelf heb ik (nu) geen enkel verhaal of plotontwikkeling in gedachten, waarbij ik met het probleem te maken zal krijgen. Maar mocht dat eens anders zijn, dan ga ik ook alléén maar rekening houden met wat ik zelf passend of functioneel vind.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ms was in eerste instantie niet als YA bedoeld, maar werd door mijn proeflezers wel zo gezien, dus ik ben me ook wat op die markt aan het orienteren. Op het einde van mijn boek zitten twee seksscenes. Eén eerste keer die mij het logisch gevolg lijkt van de liefdesgeschiedenis die er voor komt. De eerste kus wordt òòk expliciet beschreven, dus ik zie niet in waarom ik dat met de eerste keer seks niet zou doen en ik neem aan dat de meeste mensen daar ook geen probleem mee gaan hebben. Maar daarna komt ook nog een orgie. Daarin ben ik wat minder gedetaileerd, maar ik vind het wel belangrijk voor het verhaal, het is geen scene die ik kan schrappen. De boodschap op het einde is immers ook, heel Christelijk, "gaat en vermenigvuldigt u" (het is een post-apocalyptisch verhaal). Zouden uitgeverijen daarover vallen?

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zie je liever wel of geen sexuele scènes in tienerboeken? Waarom? En hoe zou je het zelf aanpakken/graag zien? Vind je het zelf lastig of heb je het nooit overwogen?
Terug naar de initiële vraag: Seksualiteit behelst meer dan een coïtus an sich. ‘Een boek dat op dit moment behoorlijk populair is onder jongeren is het boek Echte mannen eten geen kaas (Maria Mosterd),’schreef van Someren. Ik vraag me af of dit boek ooit geschreven zou zijn, als jonge meiden open en oprecht voorgelicht waren over seksualiteit. Seksualiteit gaat over zelfkennis en weerbaarheid. Door seksualiteit - als het er wel toe doet, uiteraard - te mijden in fictie blijft voorlichting hangen in folders van de Rutgers Nisso Groep of het wulpse dansen tijdens een videoclip. De eerste geeft een droge opsomming van feiten, de tweede een irreëel en incompleet beeld. Seksuele ontwikkeling begint al heel vroeg - volgens de geleerden direct na de geboorte. Door seksualiteit te beperken tot de eigenlijke geslachtsgemeenschap, mis je 99% van hetgeen er werkelijk toe doet. Seksualiteit blijft niet hangen aan de opperhuid. Het grootste deel speelt zich onderhuids af, en dan nog met name tussen de oren. Seksualiteit gaat inderdaad over penissen, puisten, borsten en schaamhaar (waarom schaamhaar?!). Seksualiteit gaat ook over zelfontdekking, onzekerheid, ontreddering, geborgenheid, vlinders, verlangen, aantrekkingskracht, erbij horen, gêne, heimelijkheden, jaloezie, frustratie. Dat een uitgever met samen geknepen billen een (voor het verhaal relevante) scène over masturberen leest in een jeugdboek, en het daardoor niet wil uitgeven, zegt dat meer over de uitgever dan over zijn potentieel lezerspubliek. Had ik in mijn jeugd een boek gelezen over een HP (m/v) die zich masturbeerde, dan was mij een hoop onzekerheid bespaard gebleven – ook het zoeken naar vingerhaar, dientengevolge. Ik vind het niet mijn taak als schrijver om mijn lezerspubliek (seksueel) voor te lichten; het is volgens mij ook onterecht het onderwerp volledig en angstvallig te mijden. Als tieners niet willen lezen over een coïtus, omdat het hen (nog) niet interesseert slaan ze het boek gewoon dicht, of de scène over - zoals ik doe bij romans met ellenlange beschrijvingen, bijvoorbeeld het interieur van een kathedraal. Want wat een bezoek aan een kathedraal met iemand doet, vind ik veel interessanter. Als je als mens zelf te gefrustreerd bent om over een ‘taboe’ als seksualiteit te schrijven, kun je jezelf er beter van onthouden.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je als mens zelf te gefrustreerd bent om over een ‘taboe’ als seksualiteit te schrijven, kun je jezelf er beter van onthouden.
Vindt dat Fae hier een heel goed punt heeft. En zelfs als niet gefrustreerd persoon moet je toch al erg goed kunnen schrijven om een mooie scene neer te zetten. Met alleen de worst en de saus :D ben je er nog niet! Ik zal vast wel een ouderwetse doos zijn, maar van mij hoeft zo'n compleet uitgeschreven sekspartij in YA dus niet. Vind het meestal niet echt veel toevoegen aan het plot/verhaal. Al moet iedereen natuurlijk schrijven wat hij/zij wil schrijven! Met of zonder seks. @Earthlady: Schrijf gewoon het verhaal dat je wilt vertellen. Mocht je ooit (hoop het natuurlijk voor je) nog eens internationaal doorbreken, dan kan er altijd nog in overleg besloten worden om die mega-schokkende :eek: scene er uit te gooien.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees gewoon een stapeltje YA. Amerikaanse YA schrijvers genoeg. Je ziet dan meteen hoever de seks gaat. Schrijven is ook lezen. Mooie post Fae, leerzaam!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harry, mijn excuus. Was misschien een beetje te plastisch :o omschreven.
Ik vrees dat ik voorlopig geen HEMA hotdog met saus kan bestellen zonder me ongemakkelijk te voelen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herinner me plots "Mecanoscript" van Manuel de Pedrolo en zie dat het niet in het lijstje staat. Geen YA maar een klassiek jeugdboek, ik heb het gelezen toen ik een jaar of 12 was denk ik, en ik herinner mij eigenlijk bijna alleen maar de seksscenes :O die in mijn herinnering toch vrij expliciet waren, maar misschien is dat een geval van perceptie. Het onderwerp wordt in ieder geval niet geschuwd, en ik vond het op die leeftijd een heel mooi boek. Op wikipedia staat het zelfs als kinderboek, zie ik, en verplichte lectuur op Catalaanse scholen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De boeken van Per Nilsson, van John Marsden en dat ene boek (nog altijd het allerbeste kinderboek ooit, naar mijn mening) van Janne Teller "niets". Dat zijn mijn favoriete tienerboeken, hoewel ik de laatste dit jaar pas heb gelezen. Ik kan tienerboeken schrijvers niet respecteren als ze het niet over seks hebben in hun boeken, dat thema niet te bespreken is gewoon onwaarachtig in een tienerboek, het hoeft niet het hoofdthema te zijn, maar het ueberhaupt niet te behandelen is slecht. Iemand had het ook nog over het gevaar je doelgroep te verkleinen door over seks te praten. Eerlijk gezegd vind ik dat nogal cynisch. Ik snap niet hoe je kan schrijven, waarom je zou willen schrijven, met de grootte van je doelgroep in gedachten. Ueberhaupt de gedachte aan een doelgroep. De beste tienerboeken zijn niet specifiek voor tieners geschreven, denk ik.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom kun je ze dan niet respecteren? Het hoort bij een verhaal of niet. Je kunt het er niet inproppen omdat het moet, net zo min als je het kunt weglaten wanneer je een romance beschrijft.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, je hebt gelijk, ik zeg het niet helemaal juist. Wat ik vaak storend vond/ vind is dat er in sommige boeken die gericht zijn op tieners een soort artificieel seksloos universum wordt gecreëerd, waarin die dimensie gewoon geheel lijkt te worden ontkend. Het gaat me niet zo zeer om seksualiteit als thema, wat vaak saaie bewustwordingsromans oplevert, meer om het idee dat het een wezenlijk bestanddeel is van de wereld, en dat het oneigenlijk is dat in een boek, omdat het voor jongeren vanaf 14 jaar is bedoeld o.i.d., bewust weg te laten. Zoiets. Mijn formulering van "Ik kan geen respect hebben voor BLA BLA" was een beetje overtrokken

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap niet hoe je kan schrijven, waarom je zou willen schrijven, met de grootte van je doelgroep in gedachten. Ueberhaupt de gedachte aan een doelgroep.
Uhuhuhuh....sorry maar hier moet ik toch een beetje van lachen hoor :P Dit is common sense. Iedereen die schrijft heeft een doelgroep in gedachte.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen? Dat lijkt me toch ook overtrokken. Ik probeer in de eerste plaats verhalen te schrijven die ik zelf zou willen lezen. Als je dat een doelgroep noemt, is het in ieder geval een hele kleine :lol: Aan een doelgroep denken lijkt me meer iets voor het moment dat je een uitgever uitzoekt of aan marketing begint te denken. Als het je om geld of eeuwige roem te doen is, snap ik best dat je meteen aan de doelgroep denkt hoor, maar dat is toch niet bij iedereen de motivatie.