Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tienerboeken waar seks in voorkomt?

Het was me voorheen niet echt opgevallen (totdat ik het eens in een paar boeken tegenkwam) dat één van de belangrijkste onderwerpen voor tieners in tienerboeken nauwelijks ter sprake komt: sex. Waarom niet eigenlijk? Tieners zijn toch zeker niet van porselein? Of zou het komen omdat schrijvers liever geen sexscènes schrijven? Is het te open/persoonlijk en te beschamend voor hen, of komt het simpelweg niet in ze op? De boeken waarin ik een keer een stukje las (vaak niet zomaar, maar het had een functie in het verhaal), zijn op één hand te tellen. Een aantal daarvan waren m.n. voor de oudere tieners bedoeld, en de meesten gingen over homosexualiteit. Toeval? Kent iemand hier nog tienerboeken waar sex in voorkomt, en wat op een geloofwaardige en als het even kan, stijlvolle manier is omschreven? En nu we toch bezig zijn, kunnen we er net zo goed een discussie over houden. Zie je liever wel of geen sexuele scènes in tienerboeken? Waarom? En hoe zou je het zelf aanpakken/graag zien? Vind je het zelf lastig of heb je het nooit overwogen? Ik vraag dit omdat ik met een tienerboek bezig ben, waarin sexualiteit aan de orde begint te komen en me afvroeg hoe andere schrijvers dat aanpakken; niet of nauwelijks dus. Literatuurlijst (toegevoegd 2011/2012) Voor degenen die onderzoek willen doen en zien hoe andere schrijvers seksscènes in jeugdboeken aanpakken: Bracke, Dirk - diverse boeken Bracke staat bekend om zijn controversiele boeken over de zelfkant van de maatschappij, en het onverbloemd beschrijven van seks en seksueel geweld (verkrachting, aanranding, incest, prostitutie etc.) Bredow, Katarina von - Hoe verliefd mag je zijn? (13+) - 15-jarig meisje wordt verliefd op dezelfde jongen als haar beste vriendin - Thema's: vriendschap, familieverhoudingen, verliefdheid Bredow, Katarina von - Ik en mijn broer (15+) - 17-jarig meisje krijgt een liefdesrelatie met haar broer - Thema's: verliefdheid, gedoemde liefdesrelaties, incest Caletti, Deb - The Nature of Jade - Meisje met paniekstoornis leert een jongen met baby kennen en dit zet haar leven op de kop (schrijfster schrijft weinig expliciet en beschrijft toch heel mooi de ontwikkeling van deze liefde inclusief seks) - Thema's: opgroeien, seksualiteit, verliefdheid, leren leven Cann, Kate - Shacked Up v.; slang living together, whether you like it or not - 17-jarige jongen moet ongewild zijn appartement delen met een meisje; zij vindt hem leuk, maar hij is smoorverliefd op een ander - Thema's: vriendschap, verliefdheid Chambers, Aidan - De tolbrug/The Toll Bridge (YA) - Jongen van zeventien ontsnapt het ouderlijk huis en school om als tolwachter bij een brug te werken, helemaal alleen. Daar ontmoet hij een meisje en een jongen; een intense driehoeksrelatie ontstaat. Eén behoorlijk heftige seksscene. -Thema's: coming of age, seksualiteit, vriendschap Chbosky, Stephen - De belevenissen van een muurbloem/The Perks of Being a Wallflower (YA) - 15-jarige jongen die o.a. seksualiteit ontdekt, maar vooral coming of age boek Thema's: seks, seksualiteit, coming of age, vriendschap, familie Green, John - Het Grote Misschien (en andere boeken?) (YA) - 15-jarige jongen gaat naar een kostschool en wordt hopeloos verliefd - Thema's: vriendschap, verliefdheid, dood, levensbeschouwing Klein, Norma - Mijn leven als lichaam (YA) - 18-jarig meisje dat denkt dat ze aseksueel is, wordt verliefd op een gehandicapte jongen en krijgt voor het eerst een relatie - Thema's: (a)seksualiteit, complexe relaties, volwassen worden Levithan, David - o.a. How They Met and Other Stories (YA) (schreef ook 'Will Grayson, Will Grayson' met John Green) - Verhalen over liefde, sommige behoorlijk expliciet in beschrijving van seks en seksualiteit - Thema's: eerste liefde, onbereikbare liefde, homoseksualiteit, alle soorten liefde Lieshout, Ted van - Gebr. (12+) - 16-jarige jongen leest en schrijft in het dagboek van zijn overleden broertje - Thema's: ziekte, dood, familieverhoudingen, homoseksualiteit Marsden, John - diverse jeugdboeken (12+) Marsden plaatst zijn hoofdpersonen vaak in extreme situaties: in een kostschool na mishandeling, in een gevangenis, in een land dat door buitenlandse soldaten bezet is. Zijn werk is zeer populair onder jongeren en werd met prijzen overladen, onlangs is er een boek verfilmd. Zijn website: http://www.johnmarsden.com.au/home.html Nilsson, Per - diverse realistische jeugdboeken, o.a. 'De geur van Melisse' (15+) - Thema's: leven & dood, goed & kwaad, volwassen worden, zoektocht naar eigen identiteit, relaties, (ontluikende) seksualiteit - In deze lesbrief staan een aantal tekstfragmenten, o.a. over 'de eerste keer': http://www.lemniscaat.nl/downloads/lesbrief/les_d… Pedrolo, Manuel de - Mecanoscript - Een jongen en een meisje lijken na een aanval van ruimtewezens de enige overlevenden en gaan op zoek naar anderen - Thema's: post-apocalyptische wereld, vriendschap, liefde, seksualiteit Rood, Lydia - De vijf geheimen van Marike (nu opnieuw uitgegeven als: Kus me, kus me niet) (12+) - een 11-jarig hoogbegaafd meisje dat uit een nogal onorthodox gezin komt, gaat voor het eerst naar de middelbare school. Daar vindt ze maar moeilijk aansluiting bij haar klasgenoten. - Thema's: verliefheid, jezelf durven zijn, seksualiteit (ontluikende seksualiteit, ongewenste intimiteiten, twijfel over seksuele geaardheid/homoseksualiteit, masturbatie; Lydia Rood schrijft hyperrealistisch en noemt alles zonder blikken of blozen bij naam) Rood, Lydia - Sabahs ware gezicht (13+) - Sabah probeert uit te vinden wie ze is en zich te ontworstelen aan haar Turkse achtergrond - Thema's: verliefdheid, Turkse cultuur, seksualiteit (masturbatie, eerste seksuele ervaring; hyperrealistisch, direct en grof beschreven) Scholtens, Anneke - Last van liefde (13+) - 16-jarig meisje krijgt iets met een hele lieve jongen, maar wordt ondertussen verliefd op iemand anders die niet zo goed voor haar is en die ze maar niet uit haar hoofd kan krijgen (realistisch verhaal) - Thema's: onbeantwoorde verliefdheid, foute jongens, seksualiteit (scènes over zoenen, masturbatie en eerste keer; stijlvol gedaan) Teller, Janne - Niets (13+) - 13-jarige jongen verlaat school zodra hij ontdekt dat niets ertoe doet, en bespot zijn ex-klasgenoten. Zijn klasgenoten proberen te bewijzen dat het leven wel degelijk zin heeft. Dat loopt echter compleet uit de hand. - Thema's: de zin(loosheid) van het bestaan, egoïsme, groepsgedrag Vendel, Edward van de - De dagen van de bluegrassliefde (YA) - 18-jarige jongen gaat na zijn eindexamen in een voetbalkamp in Amerika werken en krijgt daar voor het eerst een (homoseksuele) relatie - Thema's: volwassen worden, (eerste) verliefdheid, homoseksualiteit Vreeswijk, Helen - Chatroom (14+) - Twee 15-jarige meisjes doen via internet foute contacten op - Thema's: seksueel misbruik, internetmisdaad Rijckeghem, Jean-Claude van & Pat van Beirs - Galgenmeid (14+) - Over het harde leven van een 14-jarig meisje in het Europa van de 16e eeuw - Thema's: 80-jarige oorlog, volwassen worden, overleven, criminaliteit Zwigtman, Floortje - Een Groene Bloem Trilogie (14+) - Serie over 16/17-jarige homoseksuele jongen in de tijd van Oscar Wilde - Thema's: Londen in 19e eeuw, prostitutie, homoseksualiteit

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, Harryhol. 'Kinderen vandaag op tijd thuiskomen, want er komen een paar zendlingen die jullie een ander beeld van seks geven.' Sorry.
:D Haha. Watch out here come the "zendlingen"!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, Harryhol. 'Kinderen vandaag op tijd thuiskomen, want er komen een paar zendlingen die jullie een ander beeld van seks geven.' Sorry.
:D Haha. Watch out here come the "zendlingen"!
Hmmmm. Klinkt als het plot voor een interessante film: seks zendelingen reizen door het land om te laten zien hoe 'het' het beste kan.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het young adult-verhaal dat ik schrijf, wordt er over de seks van een personage gesproken. Maar daar heeft het een functie, en ik beschrijf het niet expliciet. Dichter bij seks dan erover te praten, weten dat het gebeurt, hoeft wat mij betreft niet in boeken te staan. Er wordt al genoeg over gezegd, gesproken, gefantaseerd, in films geshowd, etc. ... daar draag ik liever niet aan bij. Laat mij dan maar lekker preuts zijn.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben juist helemaal niet preuts. Seks is onderdeel van het dagelijkse leven. Zoals de biologie ons leert: Eten en drinken, communicatie, stofwisseling, groei en voortplanting zijn de basis van het leven. Dus ook seks :D En als we de rest beschrijven, waarom de voortplanting dan niet? Weg met al die taboes! :P "Het" is leuk.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voortplanting is een basis van het leven ja, maar seks om de lol heeft helemaal niks met voortplanting te maken ;) Ooit heb ik wel seksscènes geschreven. Een paar, misschien een stuk of tien. In verschillende boeken die ik voor school, voor mijn lijst, las, zat een heleboel seks. Toch wou ik dat ik al die scènes niet had gelezen. Meestal had het niks met liefde te maken, wat ik nu een voorwaarde voor seks vind - ik ben een christen die seks het liefst pas na het huwelijk ziet. Als jij het anders ziet (en dat doe je :P ), moet jij het weten, het is jouw leven. Maar het mijne is het mijne.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is waar ;) Het leven is je gegund zoals jij dat wil. Ik zie het inderdaad anders. Ik heb al 5 jaar verkering met de liefste jongen in de wereld en ja, ik doe er ook aan. Het is totaal gebaseerd op liefde, ook al doen we het natuurlijk niet alleen voor de "voortplanting". Niemand volgens mij :P Ik wil in ieder geval nog geen kinderen, maar ik wil wel mijn liefde uiten voor mijn man. Liefde is zowel voor het innerlijk als voor het uiterlijk en seks is voornamelijk gebaseerd op uiterlijke liefde. Innerlijke liefde wordt natuurlijk voldoende geliefkoosd, dat betekend echter niet dat uiterlijke liefde minder waard is of minder belangrijk ;) Uiterlijke liefde (seks) is even belangrijk als innerlijke liefde (relationeel). Van beide versterkt je ziel. Je wil immers aantrekkelijk gevonden worden door je partner ;) Dat is mijn mening althans. Ik weet wel dat er in Amerika veel christenen zijn. Als ik een seksscène in mijn boek zou verwerken zonder huwelijk, zou dat dan mijn kansen op populariteit daar beïnvloeden denk je? Ik bedoel, ik wil het liefste natuurlijk ook in het buitenland uitgegeven worden en wil daar dan ook altijd rekening mee houden, ondanks dat dat misschien wel nooit gaat gebeuren (je weet maar nooit). Twilight was ook eerst trouwen dan seks. Ik vind het zelf eigenlijk niets van meerwaarde hebben, maar ik kan wel begrijpen dat gelovigen zich er niet in kunnen vinden. Denk je dat ze dan mijn boek niet willen lezen? Dat zou ik niet willen namelijk. Dan doe ik er liever geen seksscène in en bevorder daarmee mijn kansen op uitgave in het buitenland. Het is iets wat ik me afvraag :)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In Amerika is lang niet iedereen christen hoor ;) Er is ook een bible belt, maar er zijn miljoenen mensen die geen christen zijn. En van Amerikanen weet ik weinig. Wel wat van christenen. Er zijn christenen die er zo over denken als ik, maar ook die nog extremer zijn - zelfs geen kusje of handen vasthouden voor het huwelijk. Sowieso niet samen zijn in één huis zonder dat er iemand bij is. Anderen (maar ik denk dat die in de minderheid zijn) hebben weer wel seks voor het huwelijk, wel en niet met degene met wie ze uiteindelijk trouwen. Voor anderen spreken vind ik dan ook lastig, er zijn zoveel meningen :) Als ik van tevoren weet dat er seks in een boek zit, kijk ik wel verder. In het boek dat ik nu lees zit ook seks, en die scènes sla ik dan ook over. 5 jaar is al een laange tijd om op je 21e samen te zijn :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 jaar is al een laange tijd om op je 21e samen te zijn :)
Uhuh ;) We zijn dan niet op papier getrouwd, maar wel in onze harten. We waren ook allebei elkaars eersten, dus ik wou juist op die manier het verhaal beschrijven. Die innige liefde tussen 2 mensen, onbreekbaar, samen de wereld ontdekken en nooit meer iemand anders :) Ik dacht dat het wel een goede "zendeling (haha)" was voor jongeren die het lezen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker doen, Earthlady. Zoals jij het beschrijft en om de redenen die je ervoor geeft zie ik zeker wel een toegevoegde waarde. Daarbij is het gewoon spannend voor een 13- tot 15-jarige om over seks te kunnen lezen. En als je dat op een manier doet die realistisch is (inclusief onzekerheden en gestuntel) denk ik dat je zeker iets mee kan geven over hoe het ook kan.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mee eens. Het onderwerp seks geforceerd vermijden is naar mijn idee zeker zo fout als het geforceerd een plek in je verhaal geven. Als je vindt dat het in je verhaal nodig is, moet je je door geen enkele tegenwerping laten weerhouden. In het tweede deel van mijn eigen manuscript krijg ik straks ook met deze vraag te maken. Vandaar dat ik deze draad met belangstelling volg. In mijn (prehistorisch) verhaal, waarbij ik nu op zo'n 45.000 woorden zit, komt er zeker een moment waar het heel onnatuurlijk zal overkomen om seks enkel in zeer verhullende termen een plek te geven. Of het dan meteen heel expliciet moet worden is een andere vraag. Het helpt daarbij zeker om te kijken hoe anderen daar over denken en hoe zij het oplossen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zonder eten en drinken ga je dood. Zonder seks niet. Dus is het geen levensbehoefte. Een drang of wens misschien, maar dat is iets anders. Goh, wat ben ik zedelijk. Onthoud dit.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, zonder seks gaan we allemaal dood. En.. welk gedeelte moet ik onthouden? Is dat een onthouding? Earthlady, christenen in The USA zijn toch iets anders dan christenen in Nederland. Van 2 christenen in The USA weet ik het zeker. Van 3 christenen in Frankrijk weet ik zeker dat ze daar ook weer anders zijn. Zo is dat ook met uitgevers. Juist het andere/verschil zal ook voor uitgevers in The USA aantrekkelijk kunnen zijn. Bovendien denk ik dat autrices in The USA makkelijker aanvaard zullen worden dan auteurs. Zeker als het om tienerboeken gaat. Is seks en erotiek hetzelfde? Ik denk van niet. Een leuk voorbeeld is misschien E.L.James. [Seks voor 'volwassenen'] Genre: Erotica. Fifty Shades of Grey, - Darker, - Freed by E. L. James Net niet helemaal ontopic, maar wel een aardig voorbeeld hoe extreem succesvol je kan zijn met de juiste "erotica touch".

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet toch niet of ik er heel vrolijk van zou worden als ik een dochter van 14 had die Fifty Shades of Grey ging lezen. Wat ik bedoel; die boeken zijn leuk als erotiekvoorbeeld, maar totaal niet van toepassing als je een weg zoekt om dit onderwerp voor YA in een boek te verwerken. Natuurlijk lezen volwassenen erotiek. Maar dat is wel even wat anders als YA. (Je geeft ook wel aan; niet helemaal ontopic, maar ik vond het tóch een kromme vergelijking. Je vergelijkt de playboy ook niet met de tina, lijkt me.)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
XD Nee, natuurlijk ga ik niet één of andere scène zoals in fifty shades of grey erin zetten. Dat is wel héél pikant voor 15+ :D Nee, gewoon smoochy love. Beetje romantiek. Niet teveel uitwijden :P Al moet ik zeggen dat ik toch echt benieuwd ben naar dat boek. Heb er gruwelijke reviews over gelezen, maar ook lofuitingen. Ook al ben ik niet echt van 500 pagina's lang gewip.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet wel dat er in Amerika veel christenen zijn. Als ik een seksscène in mijn boek zou verwerken zonder huwelijk, zou dat dan mijn kansen op populariteit daar beïnvloeden denk je? Ik bedoel, ik wil het liefste natuurlijk ook in het buitenland uitgegeven worden en wil daar dan ook altijd rekening mee houden, ondanks dat dat misschien wel nooit gaat gebeuren (je weet maar nooit).
Dit stukje was me even ontgaan. Maar ik wil er toch nog op reageren: stel je er niet te veel van voor. De kans dat je internationaal doorbreekt is verwaarloosbaar klein. De kans dat je met een goed boek in Nederland wordt uitgegeven is gelukkig een stuk groter. Focus dus daarop. Dat is al moeilijk genoeg. Mocht je boek internationale allure hebben dan weet je uitgever de weg. Maar om daar nu al mee bezig te zijn is zoiets als je zorgen maken over je vliegbrevet terwijl je nog leert fietsen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet wel dat er in Amerika veel christenen zijn. Als ik een seksscène in mijn boek zou verwerken zonder huwelijk, zou dat dan mijn kansen op populariteit daar beïnvloeden denk je? Ik bedoel, ik wil het liefste natuurlijk ook in het buitenland uitgegeven worden en wil daar dan ook altijd rekening mee houden, ondanks dat dat misschien wel nooit gaat gebeuren (je weet maar nooit).
Dit stukje was me even ontgaan. Maar ik wil er toch nog op reageren: stel je er niet te veel van voor. De kans dat je internationaal doorbreekt is verwaarloosbaar klein. De kans dat je met een goed boek in Nederland wordt uitgegeven is gelukkig een stuk groter. Focus dus daarop. Dat is al moeilijk genoeg. Mocht je boek internationale allure hebben dan weet je uitgever de weg. Maar om daar nu al mee bezig te zijn is zoiets als je zorgen maken over je vliegbrevet terwijl je nog leert fietsen.
Excuus Harryhol, dat ik reageer op uw reactie. Uw Nederlandse manier van denken is grappig en rammelt aan alle kanten. De kans is aanwezig om internationaal door te breken. Punt. Er zijn Nederlanders die uitsluitend voor een Engelstalige markt schrijven. Niet veel, maar, één ken ik. Ook slechte boeken worden uitgegeven. Allemaal perceptie en dus zinloos om aan goed of slecht te denken. Je uitgever weet de weg? Droom maar verder. Er zijn landen waar een vliegbrevet normaler is dan leren fietsen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Degenen die wat bereiken begonnen altijd met dromen. Degenen die zichzelf in de put graven blijven daar zitten.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet wel dat er in Amerika veel christenen zijn. Als ik een seksscène in mijn boek zou verwerken zonder huwelijk, zou dat dan mijn kansen op populariteit daar beïnvloeden denk je? Ik bedoel, ik wil het liefste natuurlijk ook in het buitenland uitgegeven worden en wil daar dan ook altijd rekening mee houden, ondanks dat dat misschien wel nooit gaat gebeuren (je weet maar nooit).
Dit stukje was me even ontgaan. Maar ik wil er toch nog op reageren: stel je er niet te veel van voor. De kans dat je internationaal doorbreekt is verwaarloosbaar klein. De kans dat je met een goed boek in Nederland wordt uitgegeven is gelukkig een stuk groter. Focus dus daarop. Dat is al moeilijk genoeg. Mocht je boek internationale allure hebben dan weet je uitgever de weg. Maar om daar nu al mee bezig te zijn is zoiets als je zorgen maken over je vliegbrevet terwijl je nog leert fietsen.
Excuus Harryhol, dat ik reageer op uw reactie. Uw Nederlandse manier van denken is grappig en rammelt aan alle kanten. De kans is aanwezig om internationaal door te breken. Punt. Er zijn Nederlanders die uitsluitend voor een Engelstalige markt schrijven. Niet veel, maar, één ken ik. Ook slechte boeken worden uitgegeven. Allemaal perceptie en dus zinloos om aan goed of slecht te denken. Je uitgever weet de weg? Droom maar verder. Er zijn landen waar een vliegbrevet normaler is dan leren fietsen.
Geen excuses nodig hoor. Dit is een forum. Maar je gebruikt geen sterke argumenten. Punt voor punt maar even: - de kans om internationaal door te breken bestaat, maar is zeker voor een debutant verwaarloosbaar klein. En als je boek over de grens gaat moet je denken aan België en Duitsland. De VS en GB hebben zo'n sterke en verzadigde markt dat je daar echt niet van uit hoeft te gaan bij het schrijven. Want dat is wat ik bedoelde: hou geen rekening met de Amerikaanse markt bij het schrijven want daar komt je eerste boek hoogstwaarschijnlijk nooit aan wal. - dat er uitzonderlijke gevallen bestaan is geen bewijs dat het een haalbare zaak is. Iemand die Engels niet als moedertaal heeft, moet niet in het Engels schrijven. Dat wordt toch niet gepubliceerd. Je gaat namelijk de concurrentie aan met de beste native speakers en dat verlies je. - jouw slechte boeken argument is de grootste dooddoener in de uitgeef wereld. Nutteloos argument. Je kunt niet redeneren: er zijn slechte boeken dus mijn boek wordt wel uitgegeven. Ja het kan wel, maar dan houd je jezelf voor de gek. Een boek wordt beoordeeld op kwaliteit en verkoopbaarheid. - ja, de uitgever weet internationaal beter de weg dan jij. Een internationaal succes is voor de uitgever ook interessant dus die zal als daar potentie voor is, dat pad ook met de schrijver bewandelen. - voor iemand die op een schrijversforum komt, ben je slecht in begrijpend lezen. Ik stelde (nogmaals) dat het geen zin heeft om je druk te maken over de smaak van de Amerikaanse markt als je in Nederland een boek schrijft. Mijn opmerking over het brevet was een analogie, zoals je blijkbaar niet begreep, waarmee ik bedoelde: kijk niet mijlenver vooruit.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuus Harryhol (nogmaals), ik twijfelde al. Ik ben inderdaad slecht in begrijpend lezen. Dat dit een schrijversforum is, wist ik niet.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuus Harryhol (nogmaals), ik twijfelde al. Ik ben inderdaad slecht in begrijpend lezen. Dat dit een schrijversforum is, wist ik niet.
Ik begrijp echt helemaal niets van deze reactie. Wat betekent dit?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind die reactie juist grappig. Zal wel niet gewaardeerd worden. Weer off topic. Ik leer het ook nooit.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind die reactie juist grappig. Zal wel niet gewaardeerd worden. Weer off topic. Ik leer het ook nooit.
Leg het me dan even uit? Ik heb nu het gevoel dat ik probeerde serieus te reageren en dan ontdek dat de persoon aan de andere kant van de lijn zes jaar oud is.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik weet wel dat je serieus was, maar soms kan ik het ook niet laten om een dergelijke opmerking te plaatsen. Moeilijk uit te leggen. Earthlady, je zei eerst dat je het expliciet wilde beschrijven. Nu dat je niet te veel wilde uitweiden. Het ligt eraan voor welke leeftijd het is. Even van uitwijden uitweiden gemaakt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dit is een topic over tienerboeken waar seks in voorkomt - niet over het boek dat iemand aan het schrijven is, en al schrijvend droomt van een uitgave in de VS, met alle uitweidingen vandien. :ontopic:

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hmmmm nou ja, met expliciet bedoelde ik meer dat ik wel duidelijk wil maken dat het echt om seks gaat. Misschien was expliciet niet het juiste woord. :) Maar ik wil het wel graag beschrijven ja. De gebeurtenissen, de gevoelens. Ik bedoel, ik beschrijf de zoenen en de knuffels ook. En het is soms ook nog "supernatural". Stukje lezen?
Zijn gezicht komt steeds dichterbij. Wil ik wegrennen? Mijn kamer uit vluchten? Ik houd mijn adem in. Mijn hart bonst in mijn keel en ik knijp mijn ogen dicht. Nee, ik wil hier zijn. Maar ik ben wel bang. Bang voor wat hij gaat doen, zelfs al is het allemaal een hallucinatie. Maar ik wil weten waarom ik me zo tot hem aangetrokken voel. Ik voel een tinteling dicht bij mijn lippen en ik weet dat hij nog maar een paar centimeter van me verwijdert is. Warmte stroomt mijn lijf binnen via zijn lippen die op de mijnen gedrukt staan.
Niet gaan proeflezen hoor! Ik geef jullie alleen een idee ;)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dit dus duidelijk niet, Earthlady. Zie # 84. Verzoek om on-topic te blijven en niet verder in te gaan op iemands persoonlijke tekst (hier). Daar is Proeflezen voor.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat was ook mijn vraag in de eerste instantie, ik vroeg ook of ik rekening moest houden met christenen als het om seks in boeken ging. Mijn bedoeling was het echt niet om mensen aan de gang te krijgen over "uitgave in buitenland". Ik wil gewoon weten hoever ik kan gaan in een young-adult boek m.b.t. seks. Hoeveel kan je beschrijven?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat was ook mijn vraag in de eerste instantie, ik vroeg ook of ik rekening moest houden met christenen als het om seks in boeken ging. Mijn bedoeling was het echt niet om mensen aan de gang te krijgen over "uitgave in buitenland". Ik wil gewoon weten hoever ik kan gaan in een young-adult boek m.b.t. seks. Hoeveel kan je beschrijven?
Waarom zou je je iets aantrekken van Christenen? Zijn zij expliciet je doelgroep? Als je 'voor iedereen' schrijft, dan heb je alle vrijheid.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee ze zijn niet alleen mijn doelgroep, maar ik wil niet dat een bepaalde doelgroep mijn boek niet wil lezen omdat er "seks voor het huwelijk" in zit. Dat zou wel jammer zijn.