Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tienerboeken waar seks in voorkomt?

Het was me voorheen niet echt opgevallen (totdat ik het eens in een paar boeken tegenkwam) dat één van de belangrijkste onderwerpen voor tieners in tienerboeken nauwelijks ter sprake komt: sex. Waarom niet eigenlijk? Tieners zijn toch zeker niet van porselein? Of zou het komen omdat schrijvers liever geen sexscènes schrijven? Is het te open/persoonlijk en te beschamend voor hen, of komt het simpelweg niet in ze op? De boeken waarin ik een keer een stukje las (vaak niet zomaar, maar het had een functie in het verhaal), zijn op één hand te tellen. Een aantal daarvan waren m.n. voor de oudere tieners bedoeld, en de meesten gingen over homosexualiteit. Toeval? Kent iemand hier nog tienerboeken waar sex in voorkomt, en wat op een geloofwaardige en als het even kan, stijlvolle manier is omschreven? En nu we toch bezig zijn, kunnen we er net zo goed een discussie over houden. Zie je liever wel of geen sexuele scènes in tienerboeken? Waarom? En hoe zou je het zelf aanpakken/graag zien? Vind je het zelf lastig of heb je het nooit overwogen? Ik vraag dit omdat ik met een tienerboek bezig ben, waarin sexualiteit aan de orde begint te komen en me afvroeg hoe andere schrijvers dat aanpakken; niet of nauwelijks dus. Literatuurlijst (toegevoegd 2011/2012) Voor degenen die onderzoek willen doen en zien hoe andere schrijvers seksscènes in jeugdboeken aanpakken: Bracke, Dirk - diverse boeken Bracke staat bekend om zijn controversiele boeken over de zelfkant van de maatschappij, en het onverbloemd beschrijven van seks en seksueel geweld (verkrachting, aanranding, incest, prostitutie etc.) Bredow, Katarina von - Hoe verliefd mag je zijn? (13+) - 15-jarig meisje wordt verliefd op dezelfde jongen als haar beste vriendin - Thema's: vriendschap, familieverhoudingen, verliefdheid Bredow, Katarina von - Ik en mijn broer (15+) - 17-jarig meisje krijgt een liefdesrelatie met haar broer - Thema's: verliefdheid, gedoemde liefdesrelaties, incest Caletti, Deb - The Nature of Jade - Meisje met paniekstoornis leert een jongen met baby kennen en dit zet haar leven op de kop (schrijfster schrijft weinig expliciet en beschrijft toch heel mooi de ontwikkeling van deze liefde inclusief seks) - Thema's: opgroeien, seksualiteit, verliefdheid, leren leven Cann, Kate - Shacked Up v.; slang living together, whether you like it or not - 17-jarige jongen moet ongewild zijn appartement delen met een meisje; zij vindt hem leuk, maar hij is smoorverliefd op een ander - Thema's: vriendschap, verliefdheid Chambers, Aidan - De tolbrug/The Toll Bridge (YA) - Jongen van zeventien ontsnapt het ouderlijk huis en school om als tolwachter bij een brug te werken, helemaal alleen. Daar ontmoet hij een meisje en een jongen; een intense driehoeksrelatie ontstaat. Eén behoorlijk heftige seksscene. -Thema's: coming of age, seksualiteit, vriendschap Chbosky, Stephen - De belevenissen van een muurbloem/The Perks of Being a Wallflower (YA) - 15-jarige jongen die o.a. seksualiteit ontdekt, maar vooral coming of age boek Thema's: seks, seksualiteit, coming of age, vriendschap, familie Green, John - Het Grote Misschien (en andere boeken?) (YA) - 15-jarige jongen gaat naar een kostschool en wordt hopeloos verliefd - Thema's: vriendschap, verliefdheid, dood, levensbeschouwing Klein, Norma - Mijn leven als lichaam (YA) - 18-jarig meisje dat denkt dat ze aseksueel is, wordt verliefd op een gehandicapte jongen en krijgt voor het eerst een relatie - Thema's: (a)seksualiteit, complexe relaties, volwassen worden Levithan, David - o.a. How They Met and Other Stories (YA) (schreef ook 'Will Grayson, Will Grayson' met John Green) - Verhalen over liefde, sommige behoorlijk expliciet in beschrijving van seks en seksualiteit - Thema's: eerste liefde, onbereikbare liefde, homoseksualiteit, alle soorten liefde Lieshout, Ted van - Gebr. (12+) - 16-jarige jongen leest en schrijft in het dagboek van zijn overleden broertje - Thema's: ziekte, dood, familieverhoudingen, homoseksualiteit Marsden, John - diverse jeugdboeken (12+) Marsden plaatst zijn hoofdpersonen vaak in extreme situaties: in een kostschool na mishandeling, in een gevangenis, in een land dat door buitenlandse soldaten bezet is. Zijn werk is zeer populair onder jongeren en werd met prijzen overladen, onlangs is er een boek verfilmd. Zijn website: http://www.johnmarsden.com.au/home.html Nilsson, Per - diverse realistische jeugdboeken, o.a. 'De geur van Melisse' (15+) - Thema's: leven & dood, goed & kwaad, volwassen worden, zoektocht naar eigen identiteit, relaties, (ontluikende) seksualiteit - In deze lesbrief staan een aantal tekstfragmenten, o.a. over 'de eerste keer': http://www.lemniscaat.nl/downloads/lesbrief/les_d… Pedrolo, Manuel de - Mecanoscript - Een jongen en een meisje lijken na een aanval van ruimtewezens de enige overlevenden en gaan op zoek naar anderen - Thema's: post-apocalyptische wereld, vriendschap, liefde, seksualiteit Rood, Lydia - De vijf geheimen van Marike (nu opnieuw uitgegeven als: Kus me, kus me niet) (12+) - een 11-jarig hoogbegaafd meisje dat uit een nogal onorthodox gezin komt, gaat voor het eerst naar de middelbare school. Daar vindt ze maar moeilijk aansluiting bij haar klasgenoten. - Thema's: verliefheid, jezelf durven zijn, seksualiteit (ontluikende seksualiteit, ongewenste intimiteiten, twijfel over seksuele geaardheid/homoseksualiteit, masturbatie; Lydia Rood schrijft hyperrealistisch en noemt alles zonder blikken of blozen bij naam) Rood, Lydia - Sabahs ware gezicht (13+) - Sabah probeert uit te vinden wie ze is en zich te ontworstelen aan haar Turkse achtergrond - Thema's: verliefdheid, Turkse cultuur, seksualiteit (masturbatie, eerste seksuele ervaring; hyperrealistisch, direct en grof beschreven) Scholtens, Anneke - Last van liefde (13+) - 16-jarig meisje krijgt iets met een hele lieve jongen, maar wordt ondertussen verliefd op iemand anders die niet zo goed voor haar is en die ze maar niet uit haar hoofd kan krijgen (realistisch verhaal) - Thema's: onbeantwoorde verliefdheid, foute jongens, seksualiteit (scènes over zoenen, masturbatie en eerste keer; stijlvol gedaan) Teller, Janne - Niets (13+) - 13-jarige jongen verlaat school zodra hij ontdekt dat niets ertoe doet, en bespot zijn ex-klasgenoten. Zijn klasgenoten proberen te bewijzen dat het leven wel degelijk zin heeft. Dat loopt echter compleet uit de hand. - Thema's: de zin(loosheid) van het bestaan, egoïsme, groepsgedrag Vendel, Edward van de - De dagen van de bluegrassliefde (YA) - 18-jarige jongen gaat na zijn eindexamen in een voetbalkamp in Amerika werken en krijgt daar voor het eerst een (homoseksuele) relatie - Thema's: volwassen worden, (eerste) verliefdheid, homoseksualiteit Vreeswijk, Helen - Chatroom (14+) - Twee 15-jarige meisjes doen via internet foute contacten op - Thema's: seksueel misbruik, internetmisdaad Rijckeghem, Jean-Claude van & Pat van Beirs - Galgenmeid (14+) - Over het harde leven van een 14-jarig meisje in het Europa van de 16e eeuw - Thema's: 80-jarige oorlog, volwassen worden, overleven, criminaliteit Zwigtman, Floortje - Een Groene Bloem Trilogie (14+) - Serie over 16/17-jarige homoseksuele jongen in de tijd van Oscar Wilde - Thema's: Londen in 19e eeuw, prostitutie, homoseksualiteit

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad... ik schrijf echt niet met een doelgroep in mijn achterhoofd. Tenzij je "volwassenen" als doelgroep beschouwt.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is ook een doelgroep, ook al is het wel een grote. Wil je echt je doelgroep weten? Bedenk dan wat je genre is. Dat is je specifieke doelgroep. (Als je dus een thriller schrijft voor volwassenen, of een chicklit voor 30+ (vrouwen), of een dark romance YA (voor 15+)). En als je niet weet wat je genre is...dan had je beter nog niet kunnen beginnen met schrijven :P Het wordt altijd aangeraden om van tevoren duidelijk te hebben wat je doel, je thema en je genre is. Anders gaat het verhaal lukraak alle kanten op. Lees de schrijfboeken maar, die gaan daar helemaal op in.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de boekenlijst bijgewerkt met de suggesties van Hekate & thjum. Ik ben op een lesbrief over een boek van Per Nilsson gestuit, waarin een tekstfragment staat over 'de eerste keer' van de hoofdpersoon, een 16-jarige jongen: http://www.lemniscaat.nl/downloads/lesbrief/les_d… Voor iedereen die geïnteresseerd is in hoe het schrijftechnisch ook kan, zonder plat te worden.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijver John Marsden zegt in een interview (over seks in zijn jeugdboeken):
I don't write explicitly about sex very often, but I do occasionally, and it predictably gets me into trouble each time. But I guess I argue the point that they are impressionable minds. I think being impressionable is more a factor of your personality and your experiences than your age. We cling to this idea that children are innocent and we should preserve them in this garden of innocence, which again is a long way from the truth. I think the truth is that children are ignorant often, because they aren't as experienced as the rest of us, and we often mistake that for innocence because we like the idea that they live in this sweet, innocent world where there's none of these dark, troubling things like sex or violence or wars. But when you see kids in the playground, you're seeing sex and violence and wars pretty much every five minutes.
Bron: http://www.abc.net.au/dimensions/dimensions_in_ti…

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is ook een doelgroep, ook al is het wel een grote. Wil je echt je doelgroep weten? Bedenk dan wat je genre is. Dat is je specifieke doelgroep. (Als je dus een thriller schrijft voor volwassenen, of een chicklit voor 30+ (vrouwen), of een dark romance YA (voor 15+)). En als je niet weet wat je genre is...dan had je beter nog niet kunnen beginnen met schrijven :P Het wordt altijd aangeraden om van tevoren duidelijk te hebben wat je doel, je thema en je genre is. Anders gaat het verhaal lukraak alle kanten op. Lees de schrijfboeken maar, die gaan daar helemaal op in.
Dan ben ik niet van die school. Ik vind genres echt oninteressant, Ik snap niet wat schrijven als activiteit, als manier om 'iets' te communiceren met genres te maken heeft. De logica van genres is een logica die pas na de feiten komt en dus altijd, naar mijn mening, enkel als houvast kan fungeren. Een genre betekent niets, het zijn categorieen bedacht door marketingmensen zodat boeken en films e.d.. op de juiste plek in het schap in de winkel komen te liggen, om de consument het gevoel te geven dat zij precies weet wat ze koopt. Ik denk niet dat het productief is je genre te bepalen. Ik denk dat het werkelijke communicatie in de weg staat. Ik denk dat schrijven vanuit een bepaald genre tot gevolg heeft dat er enkel nog boeken uitkomen die hetzelfde zijn. En ik denk dat doelgroep en genre begrippen zijn die uit het gerichtheid op de verkoopcijfers voortkomen. Kortom, ja, "doelgroepen" en "genres" vind ik een cynisch vocabulaire Ontopic: Niets van Janne Teller, die ik al noemde, wil ik iedereen echt van harte aanraden.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eartlady, nu begin ik toch wel benieuwd te worden naar hoeveel succesvolle publicaties jij al op je naam hebt staan als je dat soort dingen met zulke stelligheid durft te beweren? ik vind net de verhalen die niet in een genre te vangen zijn het interessantste, maar die hadden dus volgens jou beter niet geschreven kunnen worden?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eartlady, nu begin ik toch wel benieuwd te worden naar hoeveel succesvolle publicaties jij al op je naam hebt staan als je dat soort dingen met zulke stelligheid durft te beweren? ik vind net de verhalen die niet in een genre te vangen zijn het interessantste, maar die hadden dus volgens jou beter niet geschreven kunnen worden?
Ik denk dat het op zich een logica is die veel mensen verdedigen hoor, dus wat dat betreft is het niet vreemd om die theorie met stelligheid te poneren. Maar ik ben het denk ik met jou eens dat het misschien wel goed is voor de verkoopcijfers en de marketing, maar niet per se voor de interessantheid van het verhaal. Ik ga er van uit dat Earthlady al flink wat heeft gepubliceerd.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thjum schreef:
Ik denk niet dat het productief is je genre te bepalen. Ik denk dat het werkelijke communicatie in de weg staat. Ik denk dat schrijven vanuit een bepaald genre tot gevolg heeft dat er enkel nog boeken uitkomen die hetzelfde zijn. En ik denk dat doelgroep en genre begrippen zijn die uit het gerichtheid op de verkoopcijfers voortkomen. Kortom, ja, "doelgroepen" en "genres" vind ik een cynisch vocabulaire.
Zo vertaal je de post van Earthlady wel erg eenzijdig, lijkt me zo. Ik lees het in elk geval heel anders. Volgens mij doelt Earthlady op het advies in schrijfboeken (dat ik ook meermalen in allerlei variaties tegenkwam) om je bewust te worden van je eigen 'schrijfstem' en van daaruit op zoek te gaan naar het genre dat daar het beste bij aansluit. En inderdaad, dat kan er toe leiden dat je bewust voor een bepaalde doelgroep gaat schrijven. Als het op die wijze gebeurt, is daar volgens mij helemaal niets mis mee en kan het wel degelijk heel productief zijn om je genre te bepalen. Jij doelt blijkbaar op het gevaar dat je je schrijven enkel en alleen afhankelijk maakt van de vraag van de markt, van waaruit je een genre uitzoekt waarin je de meeste kans op succes denkt te hebben. Zoiets heeft iets cynisch, dat ben ik helemaal met je eens, maar je kunt dat niet zo maar veralgemeniseren naar iedereen die zich afvraagt voor welke doelgroep of in welk genre hij/zij schrijft. Dan maak je motieven van mensen te snel en ten onrechte verdacht.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt misschien gelijk, Hay, ik ben er niet per se op uit om iemand in een slecht daglicht te zetten. Wat ik denk is dat het begrip 'genre' geen werkelijke betekenis heeft, en dat de koppeling van je 'schrijfstem' aan een dergelijk begrip, of het begrip doelgroep, onnodig is. Een goed verhaal, wat ik bij anderen bewonder, heeft zijn eigen logica en valt niet met die begrippen de vatten, het staat op zich. Zoals ik al zei, ik wantrouw niemands motieven, maar ik wantrouw de begrippen genre en markt, en ik wantrouw het apparaat en het vocabulaire van marketing en van de markt waar je aan deelneemt als je zelf dergelijke begrippen gaat hanteren.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me alleen wel eens af of het dan op haar beurt een illusie is te denken dat je je niet met het marktapparaat inlaat als je de het vocabulaire niet overneemt. Je zult altijd de dingen op een bepaalde manier moeten categoriseren, omdat die categorieën niet op zich bestaan, maar dan is het misschien volstrekte idealistische en naïeve onzin om te denken dat je die categorieën geheel zelfstandig kan vormen. Ach, ik weet het niet, als ik lees over het creatieve proces van de mensen die ik bewonder krijg ik toch altijd het idee dat er iets aan de determinatie ontsnapt, misschien gaat het er wel om die vrije ruimte te creëren waarin iets geheel ongedetermineerd kan ontstaan. Maar misschien is dit wel een beetje gebrabbel van de zijlijn.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"misschien gaat het er wel om die vrije ruimte te creëren waarin iets geheel ongedetermineerd kan ontstaan."
Heel mooi bedacht. En als je het hebt ontdekt, waar wil je dan op de plank staan in de boekenwinkel? Eenzaam boek?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eartlady, nu begin ik toch wel benieuwd te worden naar hoeveel succesvolle publicaties jij al op je naam hebt staan als je dat soort dingen met zulke stelligheid durft te beweren? ik vind net de verhalen die niet in een genre te vangen zijn het interessantste, maar die hadden dus volgens jou beter niet geschreven kunnen worden?
Hoeveel succesvolle publicaties? Wil je mij ajb de min.norm geven wanneer ik een mening mag hebben over iets? In welk genre val je zelf met succesvolle publicaties waardoor jij recht van spreken hebt? Op z`n minst weet je dat deze opmerking een doodmakertje is van een zwakke debater.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niets van Janne Teller, die ik al noemde, wil ik iedereen echt van harte aanraden.
O ja, zal ik nog toevoegen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gedaan. En jongens, hoewel het opkomende debat over genres zeer interessant is, start er a.j.b. een nieuw topic over. Zodat we het lekker over seks kunnen blijven hebben hier.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eartlady, nu begin ik toch wel benieuwd te worden naar hoeveel succesvolle publicaties jij al op je naam hebt staan als je dat soort dingen met zulke stelligheid durft te beweren? ik vind net de verhalen die niet in een genre te vangen zijn het interessantste, maar die hadden dus volgens jou beter niet geschreven kunnen worden?
Doe niet zo denigrerend. Het siert dit forum niet en zorgt alleen maar voor ongewenste ruzies. Mijn bewering haal ik uit schrijfboeken, als je mijn post helemaal had gelezen, had je gezien dat dat er staat. Denk je dat schrijfboeken geschreven zijn door mensen die er geen verstand van hebben? Denk jij het beter te weten dan zij? En waarom? Ten tweede ben ik niet gediend van mensen die mij zo proberen af te schilderen en denken dat ik geen mening mag hebben puur gebaseerd op het feit hoeveel boeken je gepubliceerd hebt. Dan ben je zelf je eigen gat aan het graven, omdat je denkt dat enkel de mening van gepubliceerden mensen ertoe doen. Ik heb nooit gezegd dat "Die boeken beter niet geschreven hadden kunnen worden". Dan sla je de plank dus volledig mis. Het gaat om de "Schrijver" die nog aan het "schrijven" is - AKA het boek is dus nog NIET uitgegeven. In dit geval wordt het door elk schrijfboek wel degelijk aangeraden om van tevoren je doel duidelijk te hebben, zodat je MEER kans hebt om uitgegeven te worden. Ik ben het met Yrret eens. Zwakke reactie, het laat een vieze smaak in mijn mond achter.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond jouw posts anders ook behoorlijk denigrerend. Anders had ik niet zo gereageerd. Wie de bal kaatst ... En dan verder weer on topic. Sorry, Judy.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk denk dat sex uberhaupt goed is om je boek te verkopen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas denken dat meer schrijvers. Niet altijd terecht. Het moet in het verhaal passen, uiteraard.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de boeken van John Green, met name 'the fault in our stars' (heb het boek niet in het Nederlands gelezen) komt seks voor. Volgens mij zijn al zijn boeken geschreven voor tieners. http://johngreenbooks.com/ edit: zie nu dat John Green al een keer genoemd is, maar zijn boeken zijn het sowieso waard om te lezen! :)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nieuw boek aan de lijst toegevoegd: 'De vijf geheimen van Marike' van Lydia Rood. Onlangs opnieuw verschenen als: 'Kus me, kus me niet': http://www.bol.com/nl/p/kus-me-kus-me-niet/100100… Het verhaal gaat over een 11-jarig hoogbegaafd meisje dat voor het eerst in de brugklas komt. Rood schrijft hyperrealistisch, daar moet je tegen kunnen. Ze noemt alles direct bij naam en dat zie je niet vaak bij jeugdboeken waarin seksualiteit ter sprake komt. Hoewel seks in dit boek niet de hoofdrol speelt (het is er op een natuurlijke manier doorheen geweven), komen er wel onderwerpen ter sprake waar tieners mee te maken krijgen: - (nog) niets willen weten of begrijpen van zoenen en meer - ontluikende seksualiteit - lichamelijke veranderingen - onzekerheid over het eigen lichaam/uiterlijk - twijfel over seksuele geaardheid - masturbatie (niet alleen bij jongens, ook bij meisjes) - ongewenste intimiteiten/pedofilie (de hoofdpersoon wordt lastig gevallen door een gymleraar) Belangrijke thema's voor jonge meiden.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel eerlijk gezegd snap ik dit onderwerp niet helemaal. Ik kan me niet anders herinneren dan dan dat er in ieder boek dat zo 'leuk is voor opgroeiende meisjes' een overdosis seks zat. Als iemand me uit kan leggen waarom zo'n hoofdpersonage altijd werd aangerand door de buurman, verkracht door de gymleraar, geprostitueerd door de leuke scooterjongen en tot slot een happy end beleefde in de armen van die ene leuke jongen binnen 200 pagina's in een dorpje in Groningen, houd ik me aanbevolen. Maar goed on topic: Veronica Hazelhoff, Carry Slee, Simone van der Vlugt, Bart Moeyaert, de Vlindersboeken en de opvolgers daarvan, Joost Heyink, Miep Diekmann, Helen Vreeswijk. Dit zijn zo'n beetje de eerste auteurs die me te binnen schieten. Alleen Simone van der Vlugt weet ik niet zeker, dat kan ook een andere historische roman zijn geweest.