Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Openingszinnen

Naar aanleiding van dat filmpje over hoe uitgevers eerste regels van een manuscript beoordelen lijkt het me nuttig om eens met elkaar te vergelijken; WAT is een goede openingszin? Dit moet geen discussie worden over goed en slecht schrijven oid! Het doel is met elkaar een debat te hebben en tot een soort conclusie te komen. Zodat we erachter kunnen komen WAT, algemeen, wordt gezien als een goede openingstekst en wat niet. Het gaat er toch om dat die redacteur doorleest na je eerste regel! Of minimaal je ms opzij legt in de stapel "tweede blik vereist". Niet dat we nu allemaal uniform moeten worden maar het kan helpen, denk ik, om een beeld te krijgen van het soort stijl dat bevalt en rondgaat. Zowel bij lezen als bij schrijven. Een soort enquete dus! Ik hoop dat jullie zoveel mogelijk meedoen! Eigen werk ook toegestaan natuurlijk. Dus hou het zo kort mogelijk. Openingzin/tekst alleen. Ik zal beginnen met 3 regels die mij bevielen en minder bevielen; Jorgen Hofmeester staat in de keuken en snijdt tonijn voor het feest. Uit; Tirza, Arnon Grunberg Deze zin vind ik persoonlijk wat minder, inspireert me gewoon weinig. Of het moet wel de tonijn zijn die de burgerlijkheid vertegenwoordigt. Maar een zin die je uit je stoel blaast...? Nee. Dit is nu zo'n opening die een uitgever zou kunnen teleurstellen. Tenzij de auteur Grunberg heet, natuurlijk... Een hele goede; Je denkt dat het alleen jouw overkomt. Je denkt dat er nooit eerder iemand is geweest en dat er niemand na je zal komen die hetzelfde zal meemaken. Dat is niet zo. Het is eerder gebeurt. Ik heb het allemaal al meegemaakt. Uit; Potifars Vrouw, Sophie Zijlstra Vind ik dus persoonlijk een geweldige opening. Strikt genomen geen individuele zin maar de paragraaf SLEURT je gewoon in het verhaal. Het heeft een goede emotionele context. Goed tempo. En deze is me altijd bijgebleven; (maar weet auteur of titel van boek niet meer) Het feit dat de stad was verlaten, verloren aan de elementen, maakte geen enkel verschil. Ik vind die "verloren aan de elementen" geweldig. :)

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het gaat om ene priciepskwestie. goed gedrag en zeden zeg maar. ieder mag zijn visie daarop hebben maar dat is geen reden om mensen te gaan irriteren met allerlei bijdehandse uitspraken. Hoe leuk je het sarcasme ervan ook vindt.
Zeer zeker is dat een reden. Van alle zinnige zaken die je over openingszinnen kunt zeggen kleinburgerlijk gezeur uiten over plagiaat lijkt me totaal niet relevant. Derhalve een terechte opmerking van mijn kant. (Neemt niet weg dat Abdallah een matige schrijver is overigens).

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben vereerd. Maar eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje dubieus dat hij hier staat, op inderdaad, zoals Spirit zegt, het openbare deel van het forum.
Ik heb 'm weggehaald

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben vereerd. Maar eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje dubieus dat hij hier staat, op inderdaad, zoals Spirit zegt, het openbare deel van het forum.
Ik heb de post waarin ik die zin had geciteerd ook even aangepast.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn citaat ook aangepast. Bavarios citeert nog wel zichzelf, een stuk of vijf poststst geleden.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dat ook gehoord en gelezen, over jatwerk en zo... Bedoelde hij het als bloemlezing? En ik vind eveneens dat je je openingszinnen zelf moet maken. Daar letten uitgevers op. Je moet ze nieuwsgierig maken naar je schrijfstijl want dan lezen ze door. Val op met een eigen gimmick.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mbt originele openingszinnen (en schrijven algemeen) Hiervoor bestaat een geweldig boek; Writing Down The Bones van Natalie Goldberg. Mijn favoriete boek over schrijven maar het gaat niet eens zozeer over schrijven, meer inspiratie. Daarom is het ook meteen het beste boek over schrijven ooit want het doet niet aan, zoals Stephen King eens zei, "technische bullshit." Dat klopt wel. Uiteindelijk is schrijven veelal je eigen regels volgen. Maar mbt openingszinnen; hoofdstuk First Thoughts is geweldig om te weten hoe je, zonder veel regels te volgen, inspiratievol kan schrijven. Zomaar een tip. http://www.youtube.com/watch?v=7pF2mBQ_ZgY&featur… Mijn eigen opening; (Ok, niet 1 regel maar wel leuk) 'Hoe trof je haar aan?', vroeg de agent. Valentijn staarde in zijn limonade. 'Naakt boven de lakens, meneer.'

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarom is het ook meteen het beste boek over schrijven ooit want het doet niet aan, zoals Stephen King eens zei, "technische bullshit."
Ik ben dol op Writing Down the Bones en de andere schrijfboeken van Natalie Goldberg. Daarnaast ben ik ook erg blij met mijn boeken over 'technische bullshit'. I had cycled around London for week after week, month after month, and I knew that one day I would have an accident. Nicci French, Until it's Over.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik vind eveneens dat je je openingszinnen zelf moet maken. Daar letten uitgevers op.
Inmiddels heb ik vernomen dat dat myth busted is. Tenminste, de mythe dat uitgevers zozeer op de openingszin of -alinea zijn gefocused.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik vind eveneens dat je je openingszinnen zelf moet maken. Daar letten uitgevers op.
Inmiddels heb ik vernomen dat dat myth busted is. Tenminste, de mythe dat uitgevers zozeer op de openingszin of -alinea zijn gefocused.
Nou, misschien letten uitgevers er niet op, maar ik wel. Als ik bij de bieb een boek uitzoek, lees ik het begin en als ik niet binnen drie zinnen geïnteresseerd ben geraakt, zet ik het boek terug in de kast. Het is me wel eens opgevallen dat ik niet zo heel anders ben dan andere mensen. Mijn conclusie: die eerste drie zinnen kunnen maar beter heel boeiend zijn.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schlimazlnik schreef; [quote]Inmiddels heb ik vernomen dat dat myth busted is. Tenminste, de mythe dat uitgevers zozeer op de openingszin of -alinea zijn gefocused. Dit vind ik toch wel belangrijk! Zeker mbt schrijvers die nog hun debuut willen maken en misschien niet bekend zijn met de uitgeverswereld... Is het echt verstandig om maar meteen, in je debuut ms, je eerste zin te beginnen met een quote van een ander...?! Ik kan me voorstellen dat een redacteur wel doorleest na die eerste zin maar het kan toch zijn opinie bepalen. "Oh, jee, Hoveel quotes zullen er nog volgen". Gevestigde schrijvers kunnen er er waarschijnlijk wel mee wegkomen maar een nobody? En, NOG BELANGRIJKER, zo'n quote is ongetwijfeld gelinkt aan een bepaald soort opening. Dus niet zomaar een zin, zoals een spannende opening maar meer verwerkt in een statement of zo. Dus dan bepaal je al je soort opening alleen omdat je vind dat een citaat gepast is. Ik zou een citaat al helemaal niet gebruiken zoals Kader Abdolah, die Multatili's quote simpelweg gebruikte alsof het de zijne was. Post #87. Maar ja, ik denk dat het een kwestie van zelfvertrouwen is. Die schrijver die "weet" dat hij goed genoeg is maakt zich hier denk ik niet druk over. Het feit blijft dat ik citeren in je opening lui vind.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik vind eveneens dat je je openingszinnen zelf moet maken. Daar letten uitgevers op.
Inmiddels heb ik vernomen dat dat myth busted is. Tenminste, de mythe dat uitgevers zozeer op de openingszin of -alinea zijn gefocused.
Een schrijver kan weken over die eerste zinnen hebben nagedacht, desnoods met hulp van anderen. Een veel beter beeld krijg je natuurlijk als je het verhaal op willekeurige plaatsen openslaat. Mijn ervaring: in een goed boek (ja, subjectief) wil je verder lezen, ongeacht waar je begint.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Evert Asberg schreef; [quote]Een schrijver kan weken over die eerste zinnen hebben nagedacht, desnoods met hulp van anderen. Een veel beter beeld krijg je natuurlijk als je het verhaal op willekeurige plaatsen openslaat. Mijn ervaring: in een goed boek (ja, subjectief) wil je verder lezen, ongeacht waar je begint. Hmmm... Interessant. Wanneer begin je een boek middenin te lezen? Misschien in een boekhandel. Als ik een willekeurige roman opensla (vaak in een boekhandel) dan lees ik de eerste regels. Als ze me intrigeren dan heb ik een goeie dag, want dan heb ik misschien een mooi verhaal gevonden! Maar wanneer nog meer? Ik kijk nooit middenin een boek als ik het keur voor aankoop. Ik zal het eens proberen!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kijk wel midden in het boek. En naar het begin. Maar nooit naar het einde, dat vind ik flauw. Zit die schrijver zijn best te doen om 65000 woorden lang naar leuk/verrassend/spannend einde toe te werken, lees ik dat even al scannend in de boekwinkel of bieb. Wat betreft de quote van Kader Abdolahl, ik zie dat niet als lui maar even een zinnetje overnemen. Dat is heel bewust gedaan, daarover is nagedacht, het is die zin, perse die en niet een andere.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen schreef; [quote]Wat betreft de quote van Kader Abdolahl, ik zie dat niet als lui maar even een zinnetje overnemen. Dat is heel bewust gedaan, daarover is nagedacht, het is die zin, perse die en niet een andere. Misschien heb je gelijk. Misschien maakt het uitgevers geen biet uit hoe je aan een verhaal begint, citaat of niet. Zolang het maar goed is. Ze lezen toch wel door na de eerste regel. Wie weet ben ik de enige die zijn eigen woorden heilig vind. Maar denk hier eens over na; je bent een schrijver die hoopt op een debuut. Je steekt een jaar of langer zweet en frustraties in een verhaal. (Ik schrijf nu zelf een verhaal en begin steeds beter te begrijpen waarom sommige schrijvers aan de drank raken!) Na maanden zwoegen, zweten en mentale uitputting nabij die zelfmoord aantrekkelijk maakt, is er dan eindelijk, eindelijk, EINDELIJK, een uitgever die je hard-bedachte woorden wil uitprinten en ook nog aan de wereld wil tonen. Vraag; wat zou jij het liefst zien al eerste regel in je boek...? Een citaat van een ander? Echt? Ik dacht toch je eigen woorden! Je eerste EIGEN woorden in je eerste boek. Je zelfverzonnen openingsregel/s. Zelfs al quote je later her en der, dat vind ik dan wel oke. Maar je eigen stem hoort je boek te openen...!!! Ik bedoel, stel dat je je eerste eigen werk aan vrienden en familie voorleest. Maar je begint meteen met een citaat. Ze denken waarschijnlijk dat je voor de eerste regel geen inspiratie had! Het maakt gewoon een zwakke, gemakzuchtige indruk. Oke, op een gegeven moment ben je dan geen debutant meer maar de regel blijft gelden, vind ik. Maar dit zijn mijn principes.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik vind eveneens dat je je openingszinnen zelf moet maken. Daar letten uitgevers op.
Inmiddels heb ik vernomen dat dat myth busted is. Tenminste, de mythe dat uitgevers zozeer op de openingszin of -alinea zijn gefocused.
Nou, misschien letten uitgevers er niet op, maar ik wel.
Ja, en daarom kunnen uitgevers schrijvers helpen bij het formuleren van die openingszin, want jij pakt in de bieb niet het ruwe manuscript op.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moet eerlijk zeggen dat ik nog geen uitgever heb gehad die zich met mijn eerste zin bemoeide. Wel met de titel, heel erg met de titel. Da's maar goed ook, want een goede titel is ook een soort per ongeluk, bij mij althans. Het is een mooi principe Pangaea, en ik kan je ook zeker volgen. Als iedereen iedereen maar gaat kopieren ... Maar ik zie wel wat Kader Abdolahl hier in dit ene geval heeft willen doen. En na de eerste zin moest hij toch met een tweede komen. Die voor hem dan de eerste was.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, titels. dat is misschien een idee voor een apparte topic. Want ik was niet zo blij met wat die uitgever zei in HET filmpje. 'auteurs kunnen slecht titels verzinnen', alsof dat een bewezen feit is. Ik kan dat toevallig wel. Daar komt mijn forum naam vandaan; Pangaea. Dit betekent; moeder aarde. Ik verzon een sf verhaal dat zich afspeelt toen de aarde net bestond, toen alle continenten nog een groot geheel vormden. Dat continent heette Pangaea. Ik zocht een titel nog niet in gebruik (in fictie dan) en zo kwam ik op deze naam. Je kan niet zeggen dat het niet origineel is voor een sf verhaal. Klinkt ook wat futuristich. Iig anders dan anders.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, titels. dat is misschien een idee voor een apparte topic. Want ik was niet zo blij met wat die uitgever zei in HET filmpje. 'auteurs kunnen slecht titels verzinnen', alsof dat een bewezen feit is. Ik kan dat toevallig wel. Daar komt mijn forum naam vandaan; Pangaea. Dit betekent; moeder aarde. Ik verzon een sf verhaal dat zich afspeelt toen de aarde net bestond, toen alle continenten nog een groot geheel vormden. Dat continent heette Pangaea. Ik zocht een titel nog niet in gebruik (in fictie dan) en zo kwam ik op deze naam. Je kan niet zeggen dat het niet origineel is voor een sf verhaal. Klinkt ook wat futuristich. Iig anders dan anders.
Maar verkoopt die titel ook? Het kan mooi zijn en passend bij het verhaal, maar spreekt het ook de juiste doelgroep aan? Is het een titel waar mensen bij bosjes voor vallen en die de verkoop omhoog stuwt? Ik denk dat (veel) auteurs niet al te best zijn in het verzinnen van commerciële titels. Logisch, want dat lijkt me iets waar een uitgever gewoon veel meer inzicht in heeft (dit verkoopt wel en dit niet).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar verkoopt die titel ook?
Ja, dat is ook mijn vraag. Ik heb verschillende heel mooie titels bedacht, maar als een uitgever meent dat iets anders beter is dan ga ik daar graag in mee. Een sciencefictionboek met de naam Pangaea zou ik nooit kopen. Het klinkt niet naar sciencefiction, maar naar iets als historische fictie, Auel, Schaap, dat werk. Misschien iets met een tijdreis, maar er zijn maar weinig tijdreisverhalen die me nog weten te boeien. Ik zou evenmin een sciencefictionboek met de naam Gondwana kopen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, titels. dat is misschien een idee voor een apparte topic. Want ik was niet zo blij met wat die uitgever zei in HET filmpje. 'auteurs kunnen slecht titels verzinnen', alsof dat een bewezen feit is.
Titels verzinnen is, net zoals koppen maken, een speciale vaardigheid. En eentje waar ik best moeite mee heb, zelfs nog na twintig jaar journalistiek. Ik ken meer collega's die er moeite mee hebben, althans voor hun eigen verhalen. Een kop of titel voor een artikel van een ander is altijd makkelijker.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sciencefictionboek met de naam Pangaea zou ik nooit kopen.
Dat is een bijzonder subjectieve stelling en daarom volkomen irrelevant. Wat de een een goede titel vindt, vindt de ander bagger. En ook de naam van de schrijver speelt een rol. Als Greg Bear een boek zou uitbrengen met die titel zou ik hem eerder kopen dan wanneer het van iemand is die ik niet ken. Dat zegt nog niets over de kwaliteit van het boek of de titel of zelfs over de schrijver. Maar als ik 20 euro aan een SF boek uitgeef, koop ik iets van een schrijver die ik al ken, en dan bij voorkeur iemand uit de VS of Engeland. Maar dat is een heel ander onderwerp.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
titels. dat is misschien een idee voor een apparte topic.
Inderdaad. Een openingszin is iets anders dan een titel <- nieuw topic / ander topic. (Overigens dacht ik bij Pangaea altijd: Panga(siusfilet) en anderen).

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
En ik vind eveneens dat je je openingszinnen zelf moet maken. Daar letten uitgevers op.
Inmiddels heb ik vernomen dat dat myth busted is. Tenminste, de mythe dat uitgevers zozeer op de openingszin of -alinea zijn gefocused.
Inderdaad. Met één zin alleen kom je er ook niet. Als alleen de beginzin goed is - en soms komt die zomaar vanzelf in al zijn schoonheid uit het zogenaamde niets op je toetsenbord dwarrelen - en de rest is niet goed of hij deugt niet, dan wordt het nog niets. En tóch moet hij iets hebben, die beginzin. Eigenlijk net als de slotzin <- daar moet al ergens een topic over zijn, overigens.